سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

برکناری ناگهانی وزیر دفاع آمریکا آیا پشت پرده‌ای برای ایران دارد؟

  • کد خبر: ۴۹۵۲۱
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
برکناری ناگهانی وزیر دفاع آمریکا آیا پشت پرده‌ای برای ایران دارد؟
برکناری ناگهانی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، و گزارش‌هایی مبنی‌بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ازسوی مقامات اجرایی دولت دونالد ترامپ، نشان می‌دهد که ۱۰ هفته آخر ریاست‌جمهوری وی هنوز هم می‌تواند برای کشور‌های جهان خطرآفرین باشد.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛  برکناری ناگهانی مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، و گزارش‌هایی مبنی‌بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران ازسوی مقامات اجرایی دولت دونالد ترامپ، نشان می‌دهد که ۱۰ هفته آخر ریاست‌جمهوری وی هنوز هم می‌تواند برای کشور‌های جهان خطرآفرین باشد.
 
به گزارش «گاردین»، ترامپ که از پذیرفتن شکست خود درمقابل جو بایدن امتناع می‌ورزد و پرونده‌های حقوقی بی‌اساسی را درباره نتایج انتخابات آمریکا آغاز کرده، در پی این است که ثابت کند وی در این دوماه باقی‌مانده تعیین‌کننده سیاست‌های خارجی و دفاعی آمریکاست.
 
روز دوشنبه زمانی‌که ترامپ در یک توئیت از اخراج مارک اسپر خبر داد، مشخص نبود که آیا این اقدام تنها یک تسویه‌حساب با وزیر دفاعی است که بار‌ها به‌صراحت با رئیس‌جمهور وقت مخالف کرده، یا هدف از آن، هموارکردن راه برای اقدامات جدید ترامپ در سطح بین‌المللی، با انتخاب کریستوفر میلر به‌جای اسپر، بوده است.
 
هم‌زمان با برکناری اسپر، خبرگزاری «آکسیوس» به نقل از منابع خبری رژیم صهیونیستی اعلام کرد ایالات‌متحده، رژیم صهیونیستی و متحدان آن‌ها در حوزه خلیج فارس درحال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌ها و موانع بیشتر برای ایران هستند. به نقل از «گاردین»، استراتژی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر، اعمال فشار بر ایران با هدف برانگیختن مقامات جمهوری اسلامی بوده است، تا بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام را دشوارتر سازد. تاکنون، ایران به برجام پایبند بوده است و تنها برخی از محدودیت‌های فعالیت هسته‌ای خود را در واکنش به تحریم‌های آمریکا کنار گذاشته است.
 
شامگاه سه‌شنبه، مایک پومپئو، وزیر خارجه دولت ترامپ، در توئیتی نوشت: «آمریکا امروز اعضای یک شبکه تدارکاتی غیرقانونی ایرانی را تحریم کرد. ما کاملا به مقابله با هر فعالیتی که امنیت ملی‌مان را تهدید کند، متعهد هستیم. پیام ما روشن است. اگر با گسترش تسلیحاتی ایران همکاری تجاری کنید، درمعرض خطر تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرید.»
 
در این بین، تیم بایدن بار‌ها تأکید کرده‌است که آمریکا را به برجام بازمی‌گرداند، اما تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران، شرایط را بسیار پیچیده‌تر می‌کند. یکی از کارشناسان «گروه بحران بین‌الملل» بیان می‌کند: «به نظر می‌رسد که هدف ترامپ از فشار حداکثری بر ایران در کوتاه‌مدت، ایجاد موانعی سیاسی برای دولت بایدن است که درصورت اقدام برای لغو تحریم‌های تهران پس از ماه ژانویه، با آن‌ها مواجه شود.»

علاوه‌بر این، روز‌های یکشنبه و دوشنبه این هفته، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران، به اسرائیل سفر کرد تا با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد رژیم صهیونیستی، درباره اقدامات جدید آمریکا علیه ایران گفتگو کند. آبرامز قصد دارد در همین راستا به ابوظبی و ریاض نیز سفر کند.
 
با‌این‌حال، سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان، روز چهارشنبه در گفت وگویی درباره اقدامات احتمالی دولت ترامپ علیه ایران در هفته‌های آتی گفت: «این روز‌ها در‌این‌زمینه گمانه‌زنی‌ها و حرف‌هایی مطرح می‌شود که ممکن است دونالد ترامپ در دو ماه آینده، چه کار‌هایی را در سطح بین‌المللی و هم در‌مورد ایران انجام دهد. به نظرم آن‌ها با این‌گونه صحبت‌ها می‌خواهند با فضای روانی مردم ما بازی کنند و مردم را درباره آینده ناامید و نگران کنند و این‌ها همه در ادامه فشار حداکثری آمریکا علیه ایران است. آمریکایی‌ها در‌راستای فشار حداکثری تلاش کردند که از نظر روانی و ذهنی مردم ایران را در این مدت بشکنند، ولی موفق نبودند و اکنون دنیا قبول دارد که سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده است.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->