آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
سرخط خبرها

تشکیل ۱۶۰ هزار پرونده قضایی در ۶ ماه

  • کد خبر: ۴۹۵۲۲
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
تشکیل ۱۶۰ هزار پرونده قضایی در ۶ ماه
در حاشیه نخستین نشست جلسه دادرسی الکترونیک در خراسان رضوی بیان شد
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ زن و شوهر با توپ پر به جلسه آمده بودند، آن‌ها از مدتی قبل به علت اختلافات زناشویی، جدا از یکدیگر زندگی کرده و در این جلسه دوباره با هم روبه‌رو شده بودند. هرکدام دلایل خودشان را برای جدا زیستن داشتند و در طول جلسه رسیدگی به پرونده در شورای حل اختلاف، بار‌ها یکدیگر را به عناوین مختلف متهم کردند، اما این حمله‌های پارتیزانی به علت الکترونیکی و برخط بودن جلسه، در همین حد باقی ماند و مشکلات جلسات حضوری تکرار نشد.
 
این زن و شوهر مشهدی اولین افرادی نبودند که برای حل مشکلشان به شورا‌های حل اختلاف معرفی شده بودند، اما اولین افرادی بودند که پرونده‌شان با حضور مدیرکل دادگستری خراسان‌رضوی به صورت الکترونیکی و از راه دور بررسی می‌شد. این پرونده در نهایت با توصیه‌های قاضی پرونده به این زوج و توجه به اینکه اختلافات کوچک در همه زندگی‌های زناشویی وجود دارد و تنها راهکار دور ماندن از این مشکلات گفتگو‌های همیشگی و صادق بودن زوجین است، به صلح و سازش منجر شد. البته این تنها یکی از ۱۶۰ هزار پرونده‌ای بود که در شش‌ماهه ابتدایی امسال در شورای حل اختلاف خراسان‌رضوی گشوده شده و احتمالا تا پایان سال نیز رشد دوبرابری خواهد داشت.
 
مدیرکل دادگستری خراسان‌رضوی نیز با قدردانی از برگزارکنندگان این جلسه به صورت برخط، اعلام کرد: از آنجا که برگزاری اولین جلسه الکترونیک به صلح و سازش ختم شد، هدیه‌ای برای این زوج در نظر گرفته می‌شود.

غلامعلی صادقی همچنین در توصیه‌ای به قضات از آن‌ها خواست تا در برگزاری جلسات الکترونیک تا جایی که امکان دارد اجازه صحبت به شاکیان را بدهند و حرف‌های آن‌ها را بشوند، البته نه به صورتی که در روند رسیدگی به پرونده خلل وارد شود.

 

گسترش جلسات دادرسی الکترونیک

وی در میان خبرنگاران، درباره اینکه چه میزان از جلسات رسیدگی به پرونده‌ها در دادگستری خراسان‌رضوی به صورت غیرحضوری و برخط برگزار می‌شود، بیان کرد: با تأکید رئیس قوه قضائیه و به منظور کاهش ابتلا به ویروس کرونا، این جلسات ادامه خواهد یافت. از آنجا که زیرساخت‌های لازم تازه تهیه شده است، تاکنون جلسات به صورت عادی و حضوری برگزار می‌شده است.

صادقی ادامه داد: امروز گام‌های نهایی برای برگزاری جلسات الکترونیک در دادگاه‌های کیفری، خانواده و دادگاه‌های حقوقی ما آغاز شده است که نتایج اولیه آن کاهش رفت و آمد‌ها و همچنین خلوت شدن دادگاه‌ها خواهد بود.

 
 

تشکیل پرونده‌های قضایی به صورت الکترونیک

وجود پرونده‌های کاغذی در همه ادارات و سازمان‌ها و به‌ویژه در دستگاه قضا، یکی از مشکلاتی است که سال‌هاست همه با آن دست به گریبان هستند، اما رئیس شورای حل اختلاف خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه از سال گذشته علاوه بر صدور اوراق قضایی به صورت الکترونیک، پرونده‌ها نیز الکترونیکی تشکیل می‌شود از فائق آمدن بر این مشکل خبر داد.

محمود رفسنجانی در حاشیه برگزاری اولین جلسه دادرسی الکترونیک خراسان‌رضوی در محل شعبه چهارم این شورا در گفتگو با شهرآرا، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات در کنار برگزاری جلسات به صورت الکترونیک، نوبت‌دهی الکترونیکی است که افراد با استفاده از سامانه‌های مشخص زمان و مکان حضور خود را مشخص می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه در شش‌ماهه ابتدایی امسال ۱۶۰ هزار پرونده در این شورا تشکیل شده است، ادامه داد: خوشبختانه با مداخلات به‌موقع ۳۰ درصد از این پرونده‌ها به صلح و سازش رسیده است.

به گفته رئیس شورای حل اختلاف خراسان‌رضوی، صلح و سازش در پرونده‌ها علاوه بر پیشگیری از اتلاف وقت و هزینه شهروندان، جلوی تشکیل پرونده‌های بعدی را نیز می‌گیرد.

 

سازش در ۴۳ پرونده قتل

رفسنجانی درباره اینکه شورای حل اختلاف در کدام پرونده‌ها بیشترین میزان صلح و سازش را داشته است، بیان کرد: در برخی پرونده‌ها همچون ارث و میراث یا تأمین دلیل (اضافه شدن مدرک به پرونده)، نمی‌توان این پرونده را به سمت صلح و سازش پیش برد، اما در حوزه پرونده‌های قتل این شورا عملکرد خوبی داشته است.
رئیس شورای حل اختلاف استان خراسان‌رضوی ادامه داد: فعالیت شعب سفیران ضامن آهو که در سه شعبه ما فعال هستند و خادمان حرم رضوی در آن حضور دارند، منجر شده که امسال سفیران ضامن آهو ۴۳ پرونده جنایی را به سمت صلح و سازش ببرند.
به گفته این مقام مسئول، در حوزه صلح و سازش در پرونده‌های قتل خوشبختانه خراسان‌رضوی رتبه نخست کشور را کسب کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->