رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

پروژه بزرگ «خلیج فارس» کلید خورد | مدیریت شهری مشهد پایبند به تسهیل در نظام حمل و نقل

  • کد خبر: ۴۹۶۷۳
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
پروژه بزرگ «خلیج فارس» کلید خورد | مدیریت شهری مشهد پایبند به تسهیل در نظام حمل و نقل
تقاطع غیر همسطح «خلیج فارس» با اعتبار ۵۳ میلیارد تومان ساخته می‌شود و بولوار مجیدیه را به بزرگراه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی پیوند می‌دهد
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ عملیات اجرایی یازدهمین غیرهمسطح مشهد در دوره کنونی مدیریت شهری، با عنوان تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس آغاز شد. این تقاطع قرار است با هزینه‌ای ۵۳ میلیارد تومانی، طی مدت ۱۰ ماه بولوار مجیدیه را به قاسم آباد و بزرگ راه آیت ا... هاشمی رفسنجانی متصل کند. ابعاد و وسعت این پروژه به حدی است که یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر آسفالت استفاده خواهد شد؛ ضمن اینکه ۱۵۰ هزار متر نیز عملیات خاک برداری انجام می‌شود. فاز اول این پروژه شامل زیرگذری با عرض حدود ۳۰ متر و طول ۶۵۰ متر است.

شهردار مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی این تقاطع، اجرای پروژه‌های عمرانی گسترده در شهر را در راستای تحقق طرح جامع حمل ونقل دانست و گفت: مشهد براساس سند بالادستی‌ای که دارد نیازمند تسهیل در نظام حمل ونقل است و ما به آن پایبند هستیم. گاهی اوقات می‌گویند چرا تقاطع غیرهمسطح احداث می‌کنید یا بر روی پیاده مداری و حمل ونقل سبک تأکید دارید؟ باید گفت که همه این پروژه‌ها که تنها برشی از آن‌ها توسط بعضی افراد دیده می‌شود، در کنار هم و در طرح جامع مطالعات حمل ونقل و ترافیک شهر مشهد پیش بینی شده است. این مجموعه‌ها توسط بهترین مجموعه‌های دانشگاهی کشور مورد مطالعه و بازنگری قرار گرفته است.

محمدرضا کلائی با بیان اینکه افزایش حجم کار شهرداری ناشی از ضرورت هاست ادامه داد: امکان ندارد از منطقه ۱۲ مشهد با افق جمعیتی ۸۰۰ هزار نفری غافل شویم و میدان خلیج فارس را اجرا نکنیم؛ چون در آینده دچار مشکلات جدی خواهیم شد. ما نمی‌توانیم تقاطع چهارسطحی آزادگان را احداث نکنیم؛ چون فردا هزینه‌هایی بسیار جدی روی دوش مدیریت شهری خواهد گذاشت. شورای اسلامی شهر مشهد و شهرداری قول‌هایی به مردم داده اند که باید اجرایی شود.
وی در ادامه افزود: اجرای این پروژه‌ها نیازمند چند ابزار است؛ یکی همت شهرداری و مجموعه مدیران عمران شهرداری که وقتی می‌گویند در ۲۰ ماه به اندازه ۷ سال کار عمرانی انجام شده است، یعنی این همت و تلاش وجود دارد. دوم در همه عناصر سازمان نیاز به همدلی داریم که این مسئله هم وجود دارد و شورای اداری شهرداری مشهد همدل و مصمم هستند. ابزار سوم مدیریت، تدبیر و عقلانیت شورای شهر مشهد است که در بسیاری از اوقات در حوزه حمل ونقل بعد از اینکه به مدیریت شهری اعتماد کردند طرح‌های متهورانه‌ای ارائه می‌دهند که ما در شهرداری آماده اجرای آن هستیم.


آغاز برقی سازی حمل ونقل عمومی در همین دوره

شهردار مشهد اجرای طرح پیاده مداری را کاری بسیار بزرگ توصیف و بیان کرد: پیاد ه مداری طرح اجتماعی بسیار بزرگی در شهر مشهد است و اجرای آن کار راحتی نیست، اما ما پایِ اجرای آن هستیم. برقی سازی ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد هم کار کمی نیست و با توجه به مصوبه شورای شهر، این کار را هم در همین دوره و به یاری خداوند آغاز و این باور را در خودمان ایجاد خواهیم کرد. در این مسیر به یاری خداوند و توجه حضرت رضا (ع) نیازمندیم و این موضوع به نیت خیر ما وابسته است. نیت ما و همکارانمان جز این نیست و تردید ندارم که اگر نیتمان خالص باشد، با قدرت و قوت و بدون ترس از هیچ مانعی، چه انسانی و چه غیرانسانی، کار را ادامه خواهیم داد و اتفاقات بزرگی را در شهر رقم خواهیم زد.

 

۲۰ ماه، به اندازه ۷ سال

رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای شهر مشهد نیز با تأکید بر اینکه تعریف پروژه‌های ترافیکی در مشهد براساس مطالعات جامع حمل ونقل است، گفت: اقدامات عمرانی انجام شده طی ۲ سال اخیر بر پایه مطالعه و طبق برنامه ریزی است و سلیقه‌ای انجام نشده است. این طور نیست که یک شبه تصمیم به احداث پلی گرفته شود. ضمن اینکه در کنار احداث تقاطع‌ها و پل ها، بحث مسیر‌های دوچرخه و پیاده، حمل ونقل عمومی و... هم پیش بینی و اجرا می‌شود و شهرداری مکلف به اجرای نتایج این مطالعات بوده است و هست.

مسعود ریاضی با بیان اینکه در ۲۰ ماه اخیر به اندازه ۷ سال گذشته در مشهد کار عمرانی انجام شده و به ثمر رسیده است، ادامه داد: بیشتر این پروژه‌ها به ترتیبی پیش می‌رود که در همین دوره فعلی شهرداری و شورای شهر مشهد به پایان خواهد رسید و این ادبیات نوینی در عرصه ساخت و اجرا ایجاد کرده است و قبلا چنین چیزی را شاهد نبودیم که پروژه‌ها با این سرعت و کیفیت اجرا شوند. البته ما تأکید داشتیم که در جریان بعضی از این پروژه‌ها از فناوری‌های جدید استفاده کنیم و فناوری‌های نوین به عرصه ساخت وساز شهری وارد شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و اکنون فناوری‌های استفاده شده در میدان نمایشگاه و تقاطع آزادگان در شهر مشهد بی سابقه است و تابه حال چنین فناوری‌هایی در مشهد اجرایی نشده بود.

 

از پیاده روسازی تا برقی کردن حمل ونقل عمومی

ریاضی با اشاره به لزوم توجه به همه ارکان ترافیکی مثل پیاده مداری، افزود: شهرداری باید به آیتم‌های مطالعات جامع حمل ونقل توجه کند و صرفا در یک حیطه فعالیت چشمگیری نداشته باشد؛ در غیراین صورت همان نقطه قوت به نقطه ضعف تبدیل می‌شود. اکنون اتفاقات خوبی در عرصه پیاده مداری که جزئی از همان برنامه جامع مطالعات حمل ونقل است، خواهد افتاد و نهضت پیاده روسازی را خواهیم داشت که چهره شهر را تغییر می‌دهد و باعث ایجاد شور و نشاط در مشهد خواهد شد. همچنین در عرصه محیط زیست هم اتفاقات خوبی افتاده است و هفته گذشته در شورای شهر طرح برقی سازی حمل ونقل عمومی به تصویب رسید و قرار شد با یک چشم انداز خوب در این زمینه حرکت کنیم.

 

تکمیل پازل تقاطع ۴ سطحی آزادگان

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با اشاره به برنامه ریزی‌های ۲ سال قبل شهرداری برای سامان دهی رینگ پیرامونی شهر، گفت: براساس این برنامه ریزی باید همه پل‌ها و تقاطع‌هایی را که ضروری است و در مطالعات حمل ونقل و طرح تفصیلی پیش بینی شده است اجرا کنیم تا حرکت روان، ایمن و سریعی در اطراف مشهد داشته باشیم.

خلیل ا... کاظمی افزود: با اجرای تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس، آخرین حلقه اتصال رینگ پیرامونی شهر نیز پروژه چپ‌گرد غیر همسطح بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به بزرگراه آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی است که عملیات اجرایی آن تا پایان سال آغاز خواهد شد. وی با بیان جزئیات این پروژه افزود: بولوار آیت ا... هاشمی رفسنجانی شریانی درجه یک است و در افق ۱۴۰۵ پیش بینی شده است که نزدیک به ۵۰۰۰ خودرو در این بولوار تردد کند و با اتصال آزادراه چناران مشهد به میدان نمایشگاه، این عدد بیشتر هم خواهد شد. تا پیش از این بار ترافیکی سنگینی به این نقطه منتقل می‌شد و همین مسئله اجرای پروژه تقاطع غیرهمسطح خلیج فارس را ضروری می‌کرد. وی ادامه داد: فاز اول شامل زیرگذر با عرض حدود ۳۰ متر و طول حدود ۶۵۰ متر است ظرف ۱۰ ماه و با همکاری معاونت اقتصادی احداث خواهد شد. در فاز اول زیرگذر به همراه میدان احداث می‌شود و پل سوم به دلیل اینکه اکنون ضرورت ندارد، اجرا نخواهد شد و بعد‌ها در صورت نیاز و ضرورت عملیات اجرایی آن هم آغاز می‌شود.

 

دوچرخه‌های جدید، از یک ماه دیگر

کاظمی در ادامه اظهارات خود، گریزی هم به جمع آوری ایستگاه‌های قدیمی مشهد زد و با اشاره به جمع آوری بیش از ۹۰ درصد از ایستگاه‌های قدیمی دوچرخه در شهر، از آغازبه کار قریب الوقوع دوچرخه‌های نسل چهارم در مشهد خبر داد و گفت: از ۱۳۶ ایستگاه دوچرخه بیش از ۱۰۰ ایستگاه جمع شده است. وجود این ایستگاه‌ها نمای شهر را مخدوش کرده بود. نزدیک به ۱۵۰ دوچرخه جدید را تحویل گرفته ایم و در نهایت تا یک ماه آینده سامانه جدید دوچرخه شهر مشهد افتتاح خواهد شد و در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->