تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کتاب‌خوانی خانوادگی را فراموش نکنیم

  • کد خبر: ۴۹۷۸۷
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
کتاب‌خوانی خانوادگی را فراموش نکنیم
عباسعلی سپاهی‌ یونسی - شاعر و روزنامه‌نگار
نام‌گذاری بعضی روز‌ها و هفته‌ها به نام یک موضوع، بهانه‌ای است برای اینکه ذهنمان بیشتر درگیر آن موضوع خاص بشود. یکی از این نام‌گذاری‌ها، همین هفته کتاب است که از شنبه شروع شده است. به‌نظر می‌رسد کتاب از آن موضوعاتی است که باید بیش از نام‌گذاری یک هفته به آن بپردازیم و درباره‌اش هرچه بگوییم و بنویسیم و کار کنیم، بازهم کم است، با این حال این نام‌گذاری و پرداختن بیشتر به کتاب و کتاب‌خوانی در یک هفته، هم می‌تواند غنیمت باشد. امسال موضوعی که هفته کتاب را از سال‌های گذشته متمایز کرده است، درگیری کشور با ویروس کروناست و اگر از این منظر به ماجرا نگاه کنیم، کتاب می‌تواند بهانه‌ای باشد برای ماندن بخشی از جامعه در خانه و ابزاری ارزشمند برای جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس.
 

اگر گشت‌وگذاری در فضای مجازی بکنید، می‌بینید که هفته کتاب با طرح پاییزه کتاب، هم‌زمان شده است. یعنی می‌توانیم در این مدت، برخی کتاب‌های موردنیازمان را از مراکز و کتاب‌فروشی‌هایی که به این طرح پیوسته‌اند، با تخفیف بخریم. این بهانه‌ای است برای اینکه لااقل در این هفته و درقالب طرح پاییزه کتاب، بیشتر حواسمان به کتاب و خرید آن باشد.

به نظرم حالا که چند موضوع یعنی تخفیف کتاب، هفته کتاب و ویروس کرونا درکنار هم قرار گرفته‌اند، باید انگیزه‌ای بشود برای اینکه ما هم با کمی خلاقیت از این فرصت برای کتاب‌خوانی بیشتر استفاده کنیم. ازآنجایی‌که حوزه تخصصی کار بنده مربوط‌به کودکان و نوجوانان است، دوست دارم این هفته و این مناسبت، بهانه‌ای بشود برای اینکه ما بزرگ‌تر‌ها درکنار کودکانمان در این روز‌های خانه‌نشینی، کتاب‌خوانی خانوادگی را تجربه کنیم.
 
حتما برای همه ما مشغله‌های زندگی به‌گونه‌ای است که همه فکروذکرمان پرداختن به نیاز‌های اولیه زندگی است و متاسفانه دربین خانواده‌های فراوانی، کتاب هنوز به‌عنوان یک نیاز ضروری شناخته نشده است، اما اگر می‌دانیم کتاب می‌تواند چه اهمیتی در زندگی کودک و نوجوان ما داشته باشد و حتی به تعداد کم می‌توانیم آن را بخریم، نباید آن را از کودکانمان دریغ کنیم. در سال‌های اخیر به‌همت نهادهایی، چون شورای کتاب کودک، جایزه لاک‌پشت پرنده، سایت کتابک و کانون پرورش‌فکری کودکان‌ونوجوانان، فهرست کتاب‌های مناسب برای کودکان و نوجوانان آماده می‌شود و این کار، خرید را برای ما آسان می‌کند.‌
 

می‌ماند خواندن کتاب و برای این موضوع، هم خوب است هرشب به مدت یک ساعت، با اعضای خانواده دورهم بنشینیم و باهم کتاب بخوانیم. اگر کمی خلاقیت داشته باشیم، می‌توانیم این کتا‌ب‌خوانی خانوادگی را برای اعضای خانواده به یک اتفاق دوست‌داشتنی تبدیل کنیم و اگر کمی همت کنیم، می‌توانیم این امر را تبدیل به رویه‌ای ثابت کنیم تا اگر خانواده اهل خواندن کتاب نیست، کتاب‌خوانی برای تک‌تک اعضا به امری دائمی تبدیل شود. خوشبختانه به‌دلیل وضعیت پیش‌آمده، نیازی برای اینکه به کتاب‌فروشی‌ها مراجعه کنیم و از خانه خارج بشویم، نیست. می‌شود کتاب‌های مدنظرمان را سفارش دهیم و در خانه تحویل بگیریم و این، یکی دیگر از راه‌های ساده رسیدن به کتاب در این روزهاست.
 
امیدوارم تجربه خواندن کتاب با اعضای خانواده را که می‌تواند منجر به نزدیک‌تر شدن اعضای خانواده به یکدیگر و شریک شدن در لذت خواندن یک کتاب باشد، از خودمان دریغ نکنیم؛ مخصوصا در این روز‌ها که همه‌جا حرف از کتاب است و نیاز است که مهربان‌تر کنار هم بنشینیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->