سرخط خبرها

نگرانی از گودال فخار | اگر زمین مردم را در خود فرو بکشد

  • کد خبر: ۴۹۸۶۱
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
  • ۱
نگرانی از گودال فخار | اگر زمین مردم را در خود فرو بکشد
گودال سلمان یا گودال فخار که قدمت برخی از خانه‌های ۴۰، ۵۰ متری‌اش به ۷۰ و ۸۰ سال می‌رسد فقط چند متر پایین‌تر از سطح زمین است. زمینش همان سال‌هایی که کوره‌های آجرپزی حیاتشان به خاک این محله بسته بود فروکش کرد. خاکش همان زمان خرج پختن آجر‌ها شد.
آزیتا حسین‌زاده عطار | شهرآرانیوز؛ گودال سلمان یا گودال فخار که قدمت برخی از خانه‌های ۴۰، ۵۰ متری‌اش به ۷۰ و ۸۰ سال می‌رسد فقط چند متر پایین‌تر از سطح زمین است. زمینش همان سال‌هایی که کوره‌های آجرپزی حیاتشان به خاک این محله بسته بود فروکش کرد. خاکش همان زمان خرج پختن آجر‌ها شد. آدم‌های این تکه از جغرافیای شهر آدم‌های همین شهر هستند با این تفاوت که وسعت مهربانی‌شان بیشتر است و بهره‌شان از حقوق شهروندی کمتر.
 
آن‌ها در محله‌ای همجوار حرم مطهر رضوی ساکن هستند و سال‌ها قدوم میهمانان آقا امام رضا (ع) را سرمه چشمانشان کرده‌اند. من امروز در این محله‌ام. ۵ یا ۶ متر پایین‌تر از سطح زمین. توقفمان در زمین خاکی بزرگ انتهای کال فخار است. زمینی که می‌توانست زمین فوتبال نوجوان‌های اینجا باشد، اما مسائلی سد راهش شده است.
 
خانه‌های اینجا همه آبراه دارند و پساب‌ها از گلوی خانه‌ها بالازده‌است. اینجا اگو ندارد. توی خانه‌های ۴۰ متری محله کوی سلمان شاید ۷ یا ۸ چاه حفر شده باشد تا پساب‌ها در زمین خانه‌ها بلعیده شوند. زمین در زیر خانه‌های کوچک محله بی‌صدا سست می‌شود. غافل از اینکه شاید زمین روزی فروکش کند و خانواده‌ای را در خود ببلعد. چشمانم را می‌بندم. دلم نمی‌خواهد فکر کنم به اینکه چه زود دیر می‌شود. یازدهمین رئیس شورای اجتماعی محله منطقه که سراغش رفتیم حسن قربانی، رئیس شورای اجتماعی محله کوی سلمان، است. او متولد سال ۱۳۴۸ و سی سالی است که در این محله سکونت دارد. او به سبب این سکونت بلند مدت با درد‌ها و شادی‌های محله آشناست. قرار است تریبون حرف‌هایش باشیم و آن‌ها را به گوش مسئولان برسانیم، باشد که تدبیری برای حل مشکلات این محله بیندیشند.

 

زمین خانه‌ها به دلیل تعبیه چاه‌های متعدد سست شده است

محله سلمان ملکی است و خانه‌هایش اوقافی نیست. اغلب خانه‌هایش به کارگران همان کوره‌های آجرپزی که در آن فعال بودند واگذار شده است. هم‌سطح نبودن این محله با محله‌های دیگر شهر یکی از مشکلاتی است که شاید سبب شده این محله از افق خط دید مسئولان پنهان بماند.
 
حسن قربانی در این باره می‌گوید: یکی از مهم‌ترین حقوق مردم این محله متصل شدن به سیستم جمع‌آوری فاضلاب شهری یا همان اگو است. با وجود چندین مرتبه مکاتبه رسمی با مسئولان شرکت آب و فاضلاب و پاسخ نگرفتن از آن‌ها، شکایتی از شرکت آب و فاضلاب به آقای بهشتی، دادیار پیشگیری از وقوع جرم، تقدیم کردیم تا از طریق قانون از خطرات احتمالی که شهروندان این محله را در فروکش کردن چاه‌هایی که تاکنون در خانه‌ها حفر شده است نجات دهد. اگر زمین خانه‌ها که به دلیل تعبیه چاه‌های متعدد سست شده فروبریزد و مردم را در خود فرو بکشد کدام مسئول پاسخ‌گو خواهد بود؟ ما حتی به آب و فاضلاب این پیشنهاد را دادیم که اگر اگو به هر دلیلی در این محله اجرا نمی‌شود سبتیک اجرا شود که در آن یک حفاری عمیق انجام می‌شود و ۲ یا ۳ پمپ برای هدایت پساب تعبیه می‌شود و پساب به بیرون از خانه‌ها هدایت می‌شود، اما تاکنون با وجود اینکه شهرداری و دفتر تسهیلگری کوی سلمان هم بسیار پیگیر این قضیه هستند هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم. هر سرمایه‌گذاری بتواند این قضیه را حل کند مردم با او همکاری لازم را دارند، چون با رفتن هوا به سوی گرمی باز سالک و امراض پوستی بسیار گریبان اهالی مهربان و کودکان سلمان را خواهد گرفت.

 

قسمت خاکی فخار هنوز تعیین تکلیف نشده است

شورای اجتماعی محله کوی سلمان، با همکاری شهرداری منطقه و بسیج محله گودال فخار را تا پیش از مهر ماه، در هر ماه دو مرتبه ضدعفونی کرده است و این نشان می‌دهد که دغدغه شهروندان محله را بسیار دارد. رئیس شورای اجتماعی این محله می‌گوید: حدود هزار متر از زمین‌های گودال فخار متعلق به شهرداری است که در این محدوده شهرداری فضای بازی برای کودکان ساکن در این محله احداث کرده است. قسمت خاکی محله هم که زمینی با وسعت زیاد است پی ریزی و تسطیح شده است تا برای فوتبال بچه‌ها استفاده شود، اما حین آماده‌سازی زمین متوجه شدیم که این زمین مالک دارد و مالک آن هنوز پاسخی و اجازه‌ای برای تبدیل زمین آن به زمین فوتبال نداده است. ما هم در شورای اجتماعی پیشنهاد دادیم که فعلا زمین بازی موقت برای فوتبال ایجاد کنیم، اما مالکیت زمین با مالک باشد و هر زمانی که خواست این زمین را به کاربری تغییر دهد این امکان را داشته باشد. این زمین به دلیل وسعتی که دارد و میزان گودبرداری که شده است امکان ساخت بیمارستان، مرکز درمانی یا هر پروژه دیگری را دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
0
0
این محله باغ آذری شوش خیلی وضعیتش خرابه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->