افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

مشهد در بازآفرینی بافت های فرسوده دچار عقب ماندگی است

  • کد خبر: ۴۹۸۸۱
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
مشهد در بازآفرینی بافت های فرسوده دچار عقب ماندگی است
مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد گفت: متأسفانه مشهد در حوزه بازآفرینی بافت‌های فرسوده دچار عقب ماندگی است.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ در قانون پیش بینی شده است که سالانه باید ۱۰ درصد بازآفرینی محلات در مشهد انجام شود و ما نیز مایل به انجام این تغییر هستیم، اما چون این جریان یک فرایند مشارکتی است در وهله اول به مشارکت مردم، در وهله دوم به فضای اقتصادی حاکم بر جامعه و در مرحله سوم به میزان همکاری سایر نهاد‌ها وابسته است.
 

مجتبی شاکری روش در گفتگو با خبرنگار ما افزود: تلاش می‌کنیم به همان تعریف قانونی سالیانه ۱۰ درصد هدف گذاری بازآفرینی برسیم.

وی همچنین از بخشودگی رقم کف پروانه ساختمانی در محلات مورد بازآفرینی مشهد خبر داد و گفت: آنچه ما به عنوان مشوق برای محلات مد نظر بازآفرینی قرار دادیم اعطای پروانه رایگان است؛ بدین معنا که یک واحد مسکونی در هرجای شهر باشد پروانه ساختمانی اش در پایین‌ترین حد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود. این مبلغ کف دریافت رقم اعطای پروانه است؛ یعنی رقم پروانه ساختمانی در کف دریافت شهرداری به طور کامل بخشودگی دارد.
وی ادامه داد: اگر افراد بخواهند ملک خود را به صورت قطعات ریزدانه بسازند حداقل از بخشودگی پنجاه درصدی پروانه برخوردار خواهند شد. اگر ملک با استاندارد قواعد شهرسازی یعنی معادل ۱۵۰ متر و بالاتر ساخته شود نیز دارای بخشودگی صددرصدی پروانه خواهد بود.

مشهد در بازآفرینی دچار عقب ماندگی است
 

۵ هزار هکتار، مساحت شمول فعالیت بازآفرینی

شاکری روش با بیان اینکه حوزه اصلی کار بازآفرینی در مشهد بالغ بر ۵۰۰۰ هکتار است افزود: این مساحت تقریبا ۱۳ درصد از مساحت شهری مشهد را در برمی گیرد.
وی گفت: از لحاظ جمعیتی هم جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این محدوده ساکن اند و عملا با محدوده‌ای با تراکم جمعیتی بسیار بالا سرو کار داریم؛ ضمن اینکه کمبود خدمات و معابر در این مناطق بسیار زیاد است، به این دلیل که هرچه در این مساحت هست بافت پُر مسکونی است.


تعریف بخش‌های کارکردی

وی بیان کرد: فعالیت ما در این محدوده‌ها در ۲ بخش است؛ بخش اول مربوط به طرح‌هایی است که از گذشته در شهرداری آغاز شده و مدیریت شهری نیز در انجام آن‌ها مداخلاتی کرده است و در بخش دیگر فعالیت‌ها مشمول محدوده‌ای می‌شود که طی یک سال گذشته شروع به کار کرده و در قالب دفاتر تسهیلگری است.
شاکری روش ادامه داد: تمرکز ۲۳ دفتر تسهیلگری بر شرق، شمال شرق و جنوب شرق مشهد، یعنی بخش‌های کم برخوردار و حاشیه شهر است.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی فضا‌های شهری شهرداری مشهد افزود: ۳ دفتر در محله آبکوه وکیل آباد و نه دره داریم که این دفاتر در بافت میانی شهر قرار گرفته اند؛ همچنین ۲ دفتر هم در بافت تاریخی مشهد برای احیای این نوع بافت‌ها راه اندازی کرده ایم و به جز این‌ها ۱۸ دفتر دیگر همه در محدوده حاشیه شهر قرار دارند.
وی اظهار کرد: علاوه بر تعریف اعتبار در حوزه نقدی، سازمان اعتبار دیگری در چارچوب مشوق‌های بازآفرینی دارد که براساس میزان مشارکت مردم تخصیص می‌یابد. این اعتبار از سوی شورا در اختیار سازمان بازآفرینی قرار گرفته و به دلیل اینکه طرف این اعتبار مردم هستند شورا سقفی برای آن در نظر نگرفته است.
وی تأکید کرد: چگونگی اعطای خدمات به کسی که قرار است از مشوق‌های سرمایه گذاری استفاده کند به این وابسته است که مشخصات ملک مورد نظر فرد چیست و چه نوع پروانه‌ای می‌خواهد بگیرد.


اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۴ درصد

شاکری روش خاطرنشان کرد: عددی که در این حوزه ثابت است بیشتر برای بافت‌هایی است که در معبر قرار دارند و باید عقب نشینی کنند. این رقم مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام ۴ درصد مصوب شورای شهر است که افراد واجد شرایط می‌توانند از این نوع تسهیلات استفاده کنند. وی افزود: متقاضیان همچنین می‌توانند از مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام با بهره‌پایین از سوی شهرداری بهره‌مند شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: اولین پروژه‌هایی که وارد فرایند نوسازی و بهسازی شوند می‌توانند از ودیعه مسکن پرداختی از سوی شهرداری، مشابه آنچه دولت پرداخت می‌کند، استفاده کنند؛ بدین معنا که تا زمانی که نوسازی خانه مسکونی شان انجام شود، می‌توانند برای اسکان در جای دیگری از این کمک اعتباری استفاده کنند.
او ادامه داد: همه مشوق‌های ما مازاد بر مشوق‌های اعطایی دولت برای نوسازی املاک در بافت‌های فرسوده به متقاضیان پرداخت می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->