کلاهبرداری ۷ میلیاردی در مشهد با کیف‌پول دیجیتالی

  • کد خبر: ۴۹۸۹۹
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
کلاهبرداری ۷ میلیاردی در مشهد با کیف‌پول دیجیتالی
شکایت چند نفر از شهروندان مشهدی درباره کلاهبرداری چند میلیارد تومانی از حساب دیجیتالی آن‌ها، پای تیمی از کارشناسان اداره فضای مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی را به این پرونده باز کرد.
مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ شکایت چند نفر از شهروندان مشهدی درباره کلاهبرداری چند میلیارد تومانی از حساب دیجیتالی آن‌ها، پای تیمی از کارشناسان اداره فضای مجازی پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی را به این پرونده باز کرد.
به گزارش خبرنگار جنایی ما، تحقیقات اولیه حاکی از آن بود که مال‌باختگان، در حوزه ارز رمز‌های دیجیتالی فعالیت داشته‌اند که با بی‌احتیاطی در حفظ حریم شخصی در فضای سایبری دچار مشکل شده و داروندارشان را باخته‌اند.

کارشناسان پلیس فتای استان خراسان رضوی در قدم بعدی پیگیری‌های خود به سراغ چهار مال‌باخته رفتند تا تحقیقات پرونده را تکمیل کنند. شاکیان پرونده در اظهاراتشان مدعی بودند ۲ مرد جوان که از فن بیان خوبی برخوردار بوده‌اند به آن‌ها مراجعه کرده‌اند و با وعده پول‌دار شدن، وَلِت (کیف پول دیجیتالی) این افراد را اجاره کرده‌اند.
۲ جوان ناشناس که رمز عبور و مشخصات فردی مال‌باختگان را در اختیار داشته‌اند بعد از مدتی نقشه متقلبانه خود را آغاز و از ۶ حساب متصل به این ولت‌ها چند میلیارد تومان به صورت غیر مجاز برداشت کرده‌اند.


دستگیری متهمان در مشهد

مأموران پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی پس از تکمیل تحقیقات اولیه از شاکیان، مرحله ردزنی و شناسایی متهمان را به اجرا گذاشتند و با اقدامات تخصصی در بستر فضای سایبری و نیز عملیات پیچیده ۲ متهم پرونده را در شهر مشهد شناسایی و با هماهنگی قضایی دستگیر کردند.

متهمان که ۲ مرد جوان هستند پس از انتقال به مرکز فرماندهی پلیس فتای استان منکر جرم انتسابی خود شدند. آن‌ها در ابتدای تحقیقات پلیس اظهارات شاکیان پرونده را کذب خوانده و مدعی شدند که هیچ خطایی از جانب آن‌ها سر نزده است.

۲ جوان به دام افتاده که فکر می‌کردند هیچ ردی از خود در فضایی مجازی باقی نگذاشته‌اند، با این خیال که مجریان قانون مدرکی علیه آن‌ها ندارند مدام بر طبل انکار واقعیت ماجرا می‌کوبیدند تا اینکه مأموران آن‌ها را با مستندات دیجیتالی به دست آمده روبه‌رو کردند.

مستندات پرونده سیلی شد و دیوار انکار‌های مجرمان را فرو ریخت و راهی جز بیان حقیقت پیش پای آن‌ها باقی نگذاشت. ۲ مرد جوان که حنای ضد و نقیض گویی‌هایشان برای مأموران رنگی نداشت به ناچار لب به بیان حقیقت گشودند و به جرمشان اعتراف کردند.

در ادامه تحقیقات کارشناسان پلیس فتای مرکز استان خراسان رضوی مشخص شد که ۲ جوان به دام افتاده در حوزه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت دارند و، چون از فن بیان بالایی برخوردار بوده‌اند به سراغ شاکیان پرونده رفته و به بهانه بالا رفتن نرخ دلار به صورت ماهانه و نیز کسب ارزش افزوده در سرمایه‌گذاری ارز رمز‌های دیجیتالی و سود بیشتر کیف دیجیتالی آن‌ها را اجاره کرده و سپس با در اختیار داشتن رمز ورود و اطلاعات شخصی، ارز رمز‌های دیجیتالی آن‌ها را برداشت کرده‌اند.


مبالغ کسر شده به شاکیان بازگردانده شد

روز گذشته رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا به تشریح دیگر ابعاد این پرونده پرداخت و گفت: شاکیان پرونده در دو هفته گذشته به مرکز پلیس فتا مراجعه و علیه افرادی که با شگرد افزایش سرمایه حساب آن‌ها را خالی کرده بودند شکایت کردند. در تحقیقات بعدی کارشناسان ما متهمان دستگیر شدند. پس از انجام تحقیقات کارشناسان ما متهمان شناسایی و به دام افتادند. در بررسی اقدام مجرمانه آن‌ها مشخص شد که این افراد از ۶ کیف پول دیجیتالی بیش از ۷ میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

سرهنگ جواد جهانشیری بیان کرد: متهمان ابتدا منکر بزه خود بودند، اما در رویارویی با مستندات پرونده به جرمشان اعتراف کردند و پس از تکمیل تحقیقات در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند. در ادامه تحقیقات پرونده مبالغ کسر شده از کیف دیجیتالی شاکیان از حساب متهمان کسر و به شاکیان پرونده بازگردانده شد.

این مقام ارشد پلیس فتای استان به کاربران فضای سایبر و علاقه‌مندان به فناوری‌های نوین هشدار داد: پروسه دادرسی این‌گونه پرونده‌ها به دلیل نبود مرز جغرافیایی طولانی‌تر خواهد بود. کاربران فضای مجازی و خصوصا افرادی که در حوزه ارز رمز‌های دیجیتالی فعالیت دارند توجه داشته باشند به منظور پیشگیری از هرگونه برداشت غیر مجاز تا قبل از آگاهی و کسب دانش لازم به خرید و نگهداری ارز رمز به هیچ وجه اقدام نکنند.

سرهنگ جهانشیری تأکید کرد: سایت پلیس فتای استان به نشانی اینترنتی «www.cyberpolice.ir» برای دستیابی به آخرین اطلاعات و اخبار در اختیار شهروندان می‌باشد و همچنین کاربران گرامی می‌توانند نظرات خود را به همراه هرگونه انتقاد و پیشنهادی در بخش گزارش‌های مردمی منعکس کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->