سرخط خبرها

وقتی مردم پای کارند

  • کد خبر: ۵۰۱۷۱
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
وقتی مردم پای کارند
نگاهی به مراحل نیازسنجی و اجرای طرح «محله ما» در محلات کلاته‌برفی و چهاربرج
رضا ریاحی | شهرآرانیوز؛ حضور شهروندان در عرصه تصمیم‌گیری و نزدیکی و هماهنگی آنان با مسئولان و مدیران، در دستیابی هرچه سریع‌تر به خواسته‌ها و نیازهایشان مطابق با شرایط زندگی و ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی، از طریق فرآیند شهرسازی مشارکتی و مردمی میسر می‌شود. در واقع مشارکت یکی از الزامات زندگی شهری است و هنگامی تحقق می‌یابد که شهرنشینان هر کدام به نوبه خود احساس مسئولیت کنند و از حالت یک شهرنشین عادی و بی‌تفاوت در آینده به یک شهروند مسئولیت‌پذیر تبدیل شوند.
 
از ابتدای روی کار آمدن شورای اسلامی پنجم مشهد، بر مقوله‌هایی همچون رویکرد‌های اجتماع‌محور، تمرکز بر موضوعاتی مثل حرکت به سوی پروژه‌های خرد محلی در مقیاس محلات، برنامه‌ریزی از پایین به بالا و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان محلی و شهری تأکید شده است. در همین راستا در گام نخست، شورا‌های اجتماعی محلات با مکانیزم جدید، انتخابی و دموکراتیک با مشارک زیاد شهروندان متولد شد. درگام دوم حرکت به سمت جامعه «شهروندمحور»، از تابستان سال ۹۸ پروژه «محله ما» تعریف شد. اهداف این پروژه شامل تقویت هویت محلی به منظور افزایش حس تعلق، ارتقای فرهنگ مشارکت‌جویی شهروندان و حضور مؤثر آن‌ها در فرآیند کیفیت‌بخشی به محلات، افزایش نظارت عمومی بر بهبود اجرای پروژه‌های عمرانی محلات و افزایش رضایت‌مندی از مدیریت شهری است.
 
با اجرای طرح «محله ما» مشارکت اجتماعی و احساس مفیدبودن شهروندان افزایش می‌یابد و به جای اینکه امور از بالا به پایین تفویض شود و برنامه‌ریزی‌ها از مدیریت شهری به شهروندان ابلاغ شود، مردم خود به شهرداری برنامه پیشنهاد داده و پروژه تعریف می‌کنند. این طرح از تابستان سال گذشته در نواحی سه‌گانه و ۱۱ محله منطقه به انجام رسیده است و بودجه آن از ۲۵۰ میلیون تومان تا ۴۵۰ میلیون تومان متغیر است. دراین شماره از شهرآرامحله منطقه ۱۲ گزارش کاملی از مراحل برگزاری طرح «محله ما» در محلات چهاربرج و کلاته‌برفی ارائه خواهیم داد و درباره نحوه اجرای این طرح با مسئولان گروه‌های تسهیلگری و تنی چند از افراد شورای اجتماعی محلات که در انجام فرآیند نیازسنجی و اجرای کامل پروژه‌های مصوب حضور پررنگی داشته‌اند گفتگو خواهیم کرد.
 
 

معارفه گروه تسهیلگری محله کلاته برفی

مسئول اجرای طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی ماندانا برهانی‌پور است که به همراه نوشین دهقان و مائده سلطانیان و ایمان شیخ و محمدصادق منفرد، مسئول اجرای مراحل طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی بودند.
وی با بیان اینکه پس از ابلاغ گروه تسهیلگر محله کلاته‌برفی مراحل شناخت و مطالعه محدوده را آغاز کرد، گفت: برگزاری جلسات معارفه با معاون فنی و اجرایی و رئیس اداره ناحیه ۳ شهرداری منطقه اولین اقدامی بود که انجام شد. این جلسه به منظور آشنایی مدیران اجرایی شهرداری منطقه با گروه‌های تسهیلگر برای برقراری همکاری لازم از جمله بازدید‌های میدانی و یا مطالعات اسنادی انجام شد.
 
برهانی‌پور افزود: بعد از جلسه معارفه، بازدید میدانی از محله کلاته‌برفی انجام شد، از آنجایی که این محله بافت روستایی دارد و ازسال ۱۳۹۲ به محدوده شهری مشهد پیوست شده و همچنین بدون طرح جامع راهبردی و تفصیلی است، با معضلات و کمبود‌های فروانی دست و پنجه نرم می‌کند.
 
مسئول اجرای طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی با بیان اینکه به طور قطع اعضای شورای اجتماعی محلات برخاسته از دل محله و آشنا با معضلات محلات هستند، تصریح کرد: گام بعدی طرح، نشست با اعضای شورای اجتماعی محلات با هدف ارائه فرآیند اجرا، شناسایی مرکز محله و بررسی نکات حائز اهمیت بود. در این نشست اعضای شورای اجتماعی به توضیح دغدغه‌های مردم این محله پرداختند و گزارشی از مشکلات و معضلات محله ارائه دادند.
 
 

ارائه خدمات یکسان به اهل تشیع و تسنن

برهانی‌پور توضیح داد: محله کلاته‌برفی تنها محله‌ای در ناحیه منفصل توس است که هم خانواده‌های اهل تشیع و هم خانواده‌های اهل تسنن در آن کنار یکدیگر زندگی می‌کنند. از این بابت باید فرآیند حضور گروه تسهیلگری در محله به‌طوری برنامه‌ریزی می‌شد که هیچ تفاوتی بین شهروندان ساکن در محله قائل نباشد. برای انجام این مهم، همکاران ما در طرح «محله ما» ابتدا جلسه‌ای را در مسجد الزهرا (س) برگزار کرده و طرح را برای شهروندان شیعه محله توضیح دادند و در مرحله بعدی این دوستان در مسجد محمدرسول ا... (ص) حضور به‌هم رسانیده و طرح را برای برادران و خواهران اهل سنت محله شرح دادند.

 

انجام مراحل نیازسنجی

مسئول طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی به مراحل نیازسنجی شهروندان اشاره کرد و گفت: نصب بنر نیازسنجی در مکان‌های پرتردد محله (مسجد الزهرا (س) و مسجد محمدرسول ا... (ص)، خیابان‌های آریا ۱۲ و آریا ۲۱)، توزیع پرسش‌نامه بین شهروندان و مصاحبه و گفت‌وگوی چهره به چهره از جمله مواردی است که گروه تسهیلگر محله برای جمع‌آوری پیشنهاد‌های مردمی به کار بست.
 
برهانی‌پور افزود: در نهایت ۶۰۰ پیشنهاد و نیاز‌های اهالی توسط گروه تسهیگر جمع‌آوری شد که این نیاز‌ها در قالب پیشنهاد‌های خردمقیاس مرتبط با پروژه (۳۸.۸ درصد)، پیشنهاد‌های کلان مقایس مرتبط با شهرداری (۴۸.۹ درصد) و نظرات مرتبط با پیگیری‌های بین‌سازمانی (۱۲.۳ درصد) تقسیم‌بندی شد.
 
 

دسته‌بندی نظرات اهالی

وی افزود: در میان نظرات خردمقیاس مرتبط با طرح می‌توان به مواردی همچون آسفالت معابر مهم محله، نصب سطل زباله، نورپردازی محلات، ایجاد فضای بازی کودکان، نصب نیمکت و زیباسازی برخی جداره‌ها و دیوارنویسی‌ها درمحله اشاره کرد. همچنین نظراتی مانند آسفالت تمامی معابر محله، ایجاد بوستان‌های محلی، احداث پیاده‌روها، احداث سالن ورزشی و حل و فصل موانع مربوط به ساخت و ساز از جانب شهروندان ارائه شده و در میان نظرات کلان مقایس مرتبط با شهرداری مشهد جای گرفت.
 
برهانی‌پور به نظرات نیازمند مکاتبات بین‌سازمانی اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری دامداری‌های محلی، رسیدگی به محیط زیست شهری، احداث دانشگاه و دبیرستان، لوله‌کشی فاضلاب شهری، رسیدگی‌نکردن به خانه بهداشت و نبود دکتر در محله از جمله پیشنهاد‌های شهروندان است که در ردیف نظرات نیازمند به مکاتبات بین‌سازمانی قرار می‌گیرد.
 
مسئول طرح «محله ما» کلاته‌برفی ادامه داد: پس از جمع‌بندی و اولویت‌بندی نظرات ساکنان، با هماهنگی و پیگیری گروه تسهیلگر، بازدیدی توسط معاون اجرایی منطقه و مدیران ادارات ذیربط از محله کلاته‌برفی شد. در این بازدید مسائل و مشکلات شناسایی شده محله توسط گروه تسهیلگر مطرح شده و درنهایت اقداماتی که قابلیت اجرایی در مقیاس پروژه و همچنین بودجه لحاظ شده طرح را دارند، نقد و بررسی شد. در انتها نیز نکات کلیدی در رابطه با اقدامات اجرایی بازگو و اولویت‌بندی آن‌ها به لحاظ مکانی انجام و جمع‌بندی شد.
 
 

پیشنهاد‌های اجراشده در قالب طرح

با توجه به حضور دو دسته شیعه و اهل تسنن، مقرر شد دو محدوده طراحی کاملا مجزا انتخاب شود تا رضایت حداکثری ساکنان محله جلب و عدالت در زمینه ارائه خدمات شهری و بهسازی محیطی انجام شود. محدوده شماره یک به محله شیعه‌نشین در خیابان شاهنامه ۲۶ تعلق داشت و در پایان طرح مواردی همچون «تجهیز مسجد الزهرا (س) با پروژکتور برای روشنایی محوطه جلوی مسجد»، «تجهیز مبلمان شهری به‌ویژه نصب سطل زباله درمحله»، «تهیه لوازم ورزشی نظیر توپ، تور و دروازه برای رشته‌های ورزشی فوتبال و والیبال» دراین محدوده اجرا شد. در محدوده شماره ۲ هم که شامل خیابان آریای ۲۵ است و برادران و خواهران اهل سنت درآن سکونت دارند، در پایان طرح «محله ما» اقداماتی همچون «تجهیز مسجد محمدرسول ا... (ص) و مسجد علی ابن ابیطالب (ع) به پروژکتور و افزایش روشنایی محوطه جلوی مساجد»، «آسفالت خیابان آریای ۲۵ به مساحت ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع»، «تجهیز مبلمان شهری به‌ویژه نصب سطل‌های زباله در محله» و «رنگ‌آمیزی و نقاشی دیواری دو مسجد به مساحت ۶۹ مترمربع» اجرایی شد.

 

برآورد مالی پروژه

برهانی‌پور در پایان به برآورد مالی اجرای پروژه «محله ما» در محله کلاته‌برفی اشاره کرده و توضیح داد: در پایان پروژه برای اجرای آیتم‌های اشاره شده رقمی حدود ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شد که در این میان، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای اجرای آسفالت خیابان آریای ۲۵، ۲۷۰ میلیون ریال برای خرید ۷ عدد دستگاه مخزن ۱۱۰۰ لیتری، ۷ عدد جایگاه مخازن پسماند و سه سطل زباله و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال نیز برای خرید توپ و تور والیبال و فوتبال، خرید پروژکتور و دیوارنویسی مساجد هزینه شد.

 

موقعیت جغرافیایی محله کلاته‌برفی

رئیس شورای اجتماعی محله کلاته‌برفی هم ضمن ابراز خرسندی از اجرای طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی به موقعیت جغرافیایی محله اشاره کرد و گفت: این محله یکی از هسته‌های جمعیتی بولوار شاهنامه است که براساس آخرین سرشماری خانه بهداشت در سال ۱۳۹۶ جمعیت آن ۳ هزار و ۹۰۳ نفر (هزار و ۷۱ خانوار) است.
 
محمدرضا هدایت به برخی کمبود‌های اولویت‌دار محله اشاره و بیان کرد: کمبود خدمات رفاهی از جمله نبود زمین بازی و وسایل بازی برای کودکان، نبود مبلمان شهری مناسب، نبود فضای سبز و بوستان‌های محلی، رعایت‌نکردن مرز میان مسیر پیاده و سواره در این محدوده و نبود نماسازی در ساختمان‌ها موجب نزول سطح کیفی سکونت و زیبایی بصری این بافت قدیمی شده است. فضا‌های عمومی همچون بوستان‌های محلی، فرهنگ‌سراها، پارک بازی کودکان، سینما، فضا‌های ورزشی و... که نهاد‌های محلی و دارایی‌های محله به شمار می‌آیند و برای افزایش تعاملات بین افراد، افزایش سرمایه اجتماعی و در نتیجه توسعه محله عمل می‌کنند، در این محله وجود ندارد. وی ادامه داد: زمین‌های خالی بزرگ در اطراف محدوده در ساعاتی از شب موجب افزایش ناامنی محله شده است. حجم زیاد روانابی که بلافاصله پس از هر بارندگی ایجاد می‌شود تاکنون معضلات فراوانی را برای ساکنان محله کلاته برفی ایجاد کرده است و علت اصلی آن نبود آسفالت مناسب، نبود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و شیب نامناسب زمین است. این موارد فقط بخشی از معضلات شهروندان محله کلاته‌برفی است که در نگاه اول به چشم می‌آید و رفع هر کدام از آن‌ها نیازمند تعریف یک پروژه «محله ما» جداگانه است.
 
هدایت با بیان اجرای طرح «محله ما» در هسته‌های جمعیتی همچون اکبرآباد، مهدی‌آباد و حاجی‌آباد که در محدوده محله کلاته‌برفی قرار می‌گیرد، ضروری به نظر می‌رسید، تصریح کرد: بعد خرابی‌ها در محله‌های حاشیه بولوار شاهنامه بسیار زیاد است. طرح‌هایی مانند «محله ما» شهروندان را دلخوش خواهد کرد که مدیریت شهری در بحث اجرای پروژه‌های عمرانی در محلات، نظر آن‌ها را جویا شده و براساس میل و خواسته مردم گام برمی‌دارد.

 

اطمینان به اجرای طرح

ام‌البنین سپهری، عضو سابق شورای اجتماعی محله کلاته برفی و فعال فرهنگی هم به اجرای طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی اشاره کرد و گفت: راستش را بخواهید اول که گروه تسهیلگری برای توضیح طرح «محله ما» به کلاته برفی آمدند، خیلی شهروندان مطمئن نبودند که این طرح اجرایی شود، برخی می‌گفتند این پروژه نیز همانند سنوات قبلی بدون ثمر و بی‌پایان باقی خواهد ماند، ازاین رو آن‌طور که باید و شاید در فرآیند نیازسنجی طرح شرکت نکردند، اما اگر بار دیگر این طرح در محله کلاته‌برفی اجرایی شود، اهالی با اطمینان بیشتری از طرح استقبال خواهندکرد.

 

افزایش بودجه طرح

وی در ادامه گفت: بودجه طرح در گام اول رقمی حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود که این مبلغ با درنظر گرفتن بعد وسیع نیاز‌های اهالی و کاستی‌های محلات بسیار ناچیز است. امیدوار هستم بازهم این طرح که شهروندان هم جزوی از بدنه آن هستند، درمحله کلاته برفی اجرایی شده و به بار بنشیند.
فعال فرهنگی محله کلاته‌برفی تصریح کرد: آسفالت معابر و اجرای کانال برای جمع‌آوری آب‌های سطحی دو مشکل مهم در محله است که اگر قرار بر اجرای دوباره طرح «محله ما» در محله کلاته‌برفی باشد، خواسته و نیاز اصلی اهالی خواهد بود.

 

طرح «محله ما» در چهاربرج

در ادامه برای بررسی پروژه «محله ما» در محله چهاربرج با مریم دانا، مسئول گروه تسهیلگری محله چهاربرج و همچنین سیدعباس رضوی، رئیس شورای اجتماعی محله چهاربرج گفتگو کردیم.
مریم دانا درباره نحوه اجرای طرح «محله ما» در محله چهاربرج گفت: این طرح با همکاری اداره‌های مختلف شهرداری منطقه ۱۲ و معاون فنی و اجرایی شهرداری منطقه که به نوعی مسئول اجرای پروژه‌های «محله ما» در منطقه هستند انجام شد.
وی در ادامه توضیح داد: قبل از انجام هر کاری، جلسه معارفه گروه تسهیلگری محله چهاربرج با مسئولان اداره‌ها و معاون فنی و اجرایی منطقه انجام شد. در مرحله بعدی بازدید میدانی از محدوده پروژه شکل گرفت. محله چهاربرج یکی از محلات پررفت و آمد ناحیه منفصل توس است که در مسیر آرامگاه فردوسی قرار گرفته و آثار متعدد تاریخی را در دل خود جای داده است. موزه پهلوانی شه‌لافتی، یخدان دویست ساله و عمارت اربابی از جمله آثار تاریخی محله چهاربرج است که وجود آن‌ها باعث می‌شود همه ساله تعداد زیادی گردشگر از بافت تاریخی این محله بازدید کنند، پس حساسیت بر روی این محله بسیار زیاد بوده و از گروه تسهیلگری توقع می‌رفت که پروژه‌های اساسی و زیربنایی را از نگاه شهروندان رصد کنند.

 

انجام مراحل نیازسنجی

مسئول طرح «محله ما» در محله چهاربرج افزود: بعد از انجام مراحل مقدماتی، نیازسنجی از اهالی آغاز شد، براین اساس، ۷۶۳ پیشنهاد و نظرات اهالی به صورت نصب بنر در معابر پرتردد و مساجد، گفتگو و مصاحبه چهره به چهره و توزیع پرسش‌نامه میان اهالی جمع‌آوری شد و در قالب سه گروه پیشنهاد‌های خردمقیاس مرتبط با طرح، پیشنهاد‌های کلان مقیاس مرتبط با شهرداری مشهد و پیشنهاد‌های نیازمند مکاتبات بین‌سازمانی طبقه‌بندی شد.
 
 

پیشنهاد‌های کلان و خرد مقیاس

مریم دانا در ادامه گفت: ۴۱.۲۶ درصد (۳۱۵ مورد) از نظرات اهالی محله چهاربرج که در نیازسنجی طرح «محله ما» شرکت کرده بودند در قالب نیاز‌های پیشنهاد‌های خردمقیاس مرتبط با طرح دسته‌بندی شد که از میان آن‌ها می‌توان به ایجاد بوستان محلی و فضای بازی کودکان، آسفالت معابر دارای طرح، سامان‌دهی لوازم ورزشی در مکان‌های مناسب و رسیدگی به بهداشت محلات از طریق نصب سطل‌های زباله اشاره کرد.
وی به پیشنهاد‌های کلان مقیاس مرتبط با شهرداری مشهد اشاره کرد و افزود: ۲۶.۹۳ درصد پیشنهاد‌های اهالی شامل ۲۰۵ مورد در بازه نظرات کلان‌مقیاس مرتبط با شهرداری مشهد قرار می‌گیرد که مواردی همچون آسفالت تمام معابرخاکی، راه‌اندازی مترو، سامان‌دهی دامداری‌های خانگی، روزبازار میوه و تره‌بار، احداث ایستگاه آتش‌نشانی، سرویس‌دهی اتوبوس از مسیر جاده قدیم از جمله آن است.
 
دانا خاطرنشان کرد: ۲۴۳ پیشنهاد اهالی برابر با ۳۱.۸۱ درصد کل نظرات در ردیف پیشنهاد‌هایی قرار گرفته که نیازمند مکاتبات بین‌سازمانی است. احداث کتابخانه و فضای فرهنگی، اتصال به شبکه فاضلاب شهری (طرح اگو)، احداث مسجد، احداث مدرسه، احداث درمانگاه، ساخت سالن ورزشی، راه‌اندازی داروخانه و معضلات روشنایی معابر از جمله مهم‌ترین مواردی است که دراین بازه قرار گرفته است.

 

احداث فضای سبز و آسفالت معابر

مسئول اجرای طرح «محله ما» در محله چهاربرج بیان کرد: بعد از دسته‌بندی کلی نظرات و پیشنهاد‌های اهالی به این نتیجه رسیدیم که ساخت بوستان محلی، فضای بازی کودکان و آسفالت معابر در اولویت درخواست‌های شهروندان بوده و از طرفی در بازه پیشنهاد‌های خرد مقیاس مرتبط با طرح نیز جای دارد.
وی اضافه کرد: ۱۶۸ مورد از مجموع ۷۶۳ پیشنهاد اهالی، برای ساخت بوستان محلی و فضای بازی کودکان بوده است که این موضوع نشانگر کمبود کاربری‌های فضای سبز و تفریحی در این محله است. همچنین ۱۰۸ نمونه از پیشنهاد‌های اهالی برای آسفالت معابر زوج بولوار شاهنامه و ۸۴ مورد نیز خواستار آسفالت معابر فرد بولوار شاهنامه شده‌اند.

اولویت اول اهالی مسکوت ماند
مریم دانا تأکید کرد: با پایش و بررسی نیاز‌های دسته اول که شامل نیاز‌های درون‌سازمانی متناسب با بودجه تعریف شده بود، طراحی واجرای فضایی برای بازی کودکان و همچنین احداث فضای سبز برای استفاده بزرگسالان به‌عنوان اولویت اول اهالی در محله چهار برج و همچنین آسفالت کوچه‌های خاکی به عنوان اولویت دوم شناسایی و مطرح شد.
مسئول گروه تسهیلگر محله چهاربرج افزود: اولویت‌های حاصل از نتایج نیازسنجی طی جلسه‌ای رسمی با حضور معاون اجرایی منطقه و همچنین سایر کارشناسان مرتبط در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۲ مطرح شد و گروه تسهیلگر برای اجرای اولویت اول طر ح، دو زمین که زمین اول محوطه ۳ هزار مترمربعی مسجد حضرت ابولفضل (ع) واقع در شاهنامه ۵۶ و زمین دوم محوطه پشت مسجد امام حسین (ع) واقع در شاهنامه ۴۲ است معرفی کرد.
مریم دانا بیان کرد: طی بازدید‌های میدانی که توسط معاون اجرایی منطقه به همراه کارشناسان مرتبط انجام شد، محوطه مسجد حضرت ابولفضل (ع) به‌دلیل قرار گیری در مرکز محله و دارابودن شرایط متناسب با بودجه پروژه تأیید شد البته با شرط به اینکه هیئت امنای مسجد همکاری کنند و این فضا را در اختیار اهالی در زمان‌های مشخص شده از شبانه‌روز قرار دهند.
وی با بیان اینکه گروه تسهیلگر برای مذاکره با هیئت امنای مسجد اقدام کرد، افزود: متأسفانه با وجود موافقت اولیه مسئولان مسجد برای اجرای پارک کودک در محوطه مسجد، ایشان حاضر به ادامه همکاری نشدند و اولویت اول اهالی در این مرحله مسکوت ماند و کل بودجه پروژه به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به اولویت دوم اهالی که آسفالت کوچه‌ها بود اختصاص داده شد.
دانا در پایان توضیح داد: بر این اساس تسطیح، زیرسازی، جدول‌کشی و آسفالت چهار کوچه اصلی بولوار شاهنامه در محله چهاربرج شامل خیابان‌های شاهنامه ۴۸، ۵۰، ۵۲ و ۶۰ که دارای طرح است به همراه تسطیح‌سازی معابر فرعی محله به عنوان نتیجه این طرح در محله چهار برج تصویب شد.

چهاربرج، بزرگ‌ترین محله بولوار شاهنامه
سیدعباس رضوی، رئیس شورای اجتماعی محله چهاربرج، هم ضمن تمجید از گروه تسهیلگری طرح «محله ما» در چهاربرج خاطرنشان کرد: محله چهاربرج یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ناحیه منفصل توس و در عین حال بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین محله بولوار شاهنامه است که نزدیک به ۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار در حال سکونت دارد. علاوه بر این محله چهاربرج از نگاه گردشگری مورد توجه بسیاری از شهروندان مشهدی و غیرمشهدی است و سالانه تعداد زیادی گردشگر ازاین محله بازدید می‌کنند، بنابراین اجرای پروژه‌های عمرانی در چهاربرج دارای اولویت است.
وی در ادامه با بیان اینکه طرح «محله ما» برای اهالی از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است، تأکید کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی با توجه به درخواست و نیاز اهالی از محسنات طرح «محله ما» است که شهروند را در آبادانی محله خود سهیم می‌کند. با اجرای این طرح نگاه از بالا به پایین شهرداری محو شده و شهروندان خود را درکنار مدیریت شهری می‌بینند.

امیدواری برای اجرای دوباره طرح
سیدعباس رضوی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای اجرای دوباره طرح «محله ما» در محله چهاربرج، گفت: متأسفانه در گام اول طرح «محله ما» در چهاربرج، خواسته اصلی اهالی که همانا ساخت بوستان محلی و مکانی برای بازی کودکان بود، به سبب برخی سوءتفاهم‌ها انجام نشد، شاید گمان براین بود که شهرداری نگاه مالکانه به برخی اراضی دارد، ولی خود این موضوع از واقعیت به دور بود و امیدوارم در دور جدید طرح «محله ما» در محله چهاربرج خواست اصلی شهروندان تأمین شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->