معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

صعود قیمت سویا در پی گرانی گوشت

  • کد خبر: ۵۰۱۸۳
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
صعود قیمت سویا در پی گرانی گوشت
سویا یکی از محصولاتی است که سال‌هاست درپی گران شدن گوشت و فرآورده‌های پروتئینی با استقبال خانواده‌های ایرانی به‌ویژه دهک‌های کم‌درآمد جامعه روبه‌رو شده است. حالا درپی افزایش قیمت گوشت، تقاضا برای این محصول بیشتر از قبل شده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ سویا یکی از محصولاتی است که سال‌هاست درپی گران شدن گوشت و فرآورده‌های پروتئینی با استقبال خانواده‌های ایرانی به‌ویژه دهک‌های کم‌درآمد جامعه روبه‌رو شده است. حالا درپی افزایش قیمت گوشت، تقاضا برای این محصول بیشتر از قبل شده است.
 
احتمالا همین موضوع هم باعث شده است که از حدود دو ماه گذشته، سویای پروتئینی تقریبا در بازار ناپدید شود. اما حالا سروکله این محصول کم‌وبیش در بازار پیدا شده است؛ البته با حداقل سه‌برابر قیمت آن قبل از ناپدید شدن. این یعنی اگر شما قبلا برای خرید هرکیلو سویای فله بین ۶ تا ۸ هزار تومان پرداخت می‌کردید، الان باید بین ۱۸ تا ۲۴ هزار تومان هزینه کنید.


۳ برابر افزایش قیمت

اگر امروز برای خرید سویا به بازار کلی‌فروشان مصلی بروید، احتمالا نمی‌توانید این محصول را در همان مغازه اول بخرید و باید برای پیدا کردن آن، کمی بیشتر زمان بگذارید. اما در این بازار به‌دلیل وجود بنکداران، می‌توانید سویا را با قیمت ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان پیدا کنید؛ البته همین محصول در سوپرمارکت‌ها تا ۲۴ هزار تومان و حتی در برخی محلات، با قیمتی بیشتر از این هم به فروش می‌رسد.

قیمت سویای بسته‌بندی ۳۰۰ گرمی بعضی برند‌ها نیز تا ۵ هزار تومان رسیده است، درصورتی‌که پیش از این حداکثر ۲ هزار تومان بود. همچنین در بازار، سویای بسته‌بندی ۲۰۰ گرمی با قیمت حدود ۴ هزارو ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که همه این محصولات، حدود سه‌برابر افزایش قیمت یافته‌اند.

به‌سراغ چند کلی‌فروش در بازار مصلی می‌رویم. بیشتر مغازه‌دار‌های این بازار می‌گویند که حدود یک‌وماه نیم است جای سویای پروتئینی درمیان اجناسشان، خالی است و حالا هم که قیمت آن این‌قدر افزایش یافته است، بازهم زمینه‌اش در بازار کم است. آقای مقصودی که چند کیسه سویا در مغازه‌اش پیدا می‌شود، به ما می‌گوید: مدتی است که تخم این محصول را ملخ خورده است و من نیز همین چند کیسه را به هزار التماس و خواهش از بنکدار گرفته‌ام.

آقای آبی، یکی از توزیع‌کننده‌های محصولات سوپرمارکتی، نیز در این‌باره به ما می‌گوید: همان بلایی که سر محصولاتی مانند روغن آمده، بر سر این کالا هم آمده است. از چند ماه قبل کلا محصول از بازار جمع شد. هرجا می‌رفتیم از بنکدار‌های مشهدی و تهرانی بگیرید تا خود کارخانه‌ها، می‌گفتند محصول نیست. حالا هم که کمی در بازار پیدا شده، قیمتش سر به فلک کشیده است. آخرین قیمتی که از بنکداران چند روز پیش گرفتم، کیلویی ۱۹ هزار تومان بود. من هم بی‌خیال شدم؛ چون نمی‌دانم آن را با چه قیمتی به سوپرمارکت بدهم و قرار است چند به دست مصرف‌کننده برسد.


ناموجود است

کاهش زمینه این محصول و افزایش قیمت آن، به بازار مجازی نیز رسیده است. در بیشتر سایت‌ها روی برند‌ها و وزن‌های مختلف محصول، برچسب «ناموجود است» را می‌بینید. در ادامه گشتن در فضای مجازی فقط بسته‌بندی‌های ۲۰۰، ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی سویا را پیدا کردیم که آن‌ها نیز شامل افزایش قیمت شده بودند. سویای فله هم صبح روز گذشته در یکی از سایت‌ها با تخفیف هرکیلو ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما تا عصر برچسب «ناموجود است» روی آن خورده شد.

همچنین پس از گشتن فراوان توانستیم در یک سایت که البته نام آن آشنا نبود، سویای ۲۵۰ گرمی را به مبلغ ۲ هزارو ۵۰۰ تومان یعنی کمتر از قیمت بازار پیدا کنیم.
وقتی یکی از کالا‌های اساسی گران می‌شود، طبیعی است که به‌دنبال محصولی جایگزین با مشخصات مشابه کالای گران‌شده، برای تامین نیاز‌های خود باشیم. البته بحث بر سر اینکه آیا سویا می‌تواند جایگزین کاملی برای گوشت باشد، همیشه در بین متخصصان تغذیه وجود داشته است، اما طبق نظر کارشناسان، این محصول می‌تواند در سبد اقشار ضعیف، جایگزین خوبی برای محصولات پروتئینی باشد، درحالی‌که با این میزان تورم و همچنین کم‌یاب بودن سویا، بعید نیست که به‌زودی این ماده غذایی نیز از سبد این خانوار‌ها حذف شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->