نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد ۴ ساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی
سرخط خبرها

در بازار‌های سرمایه آینده از آن کدام بازار است؟

  • کد خبر: ۵۰۲۰۴
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
در بازار‌های سرمایه آینده از آن کدام بازار است؟
در ایران به‌طور سنتی ۵ بازار سرمایه مردم را جذب می‌کنند؛ مسکن، طلا، ارز، خودرو و بازار بورس. اما این روز‌ها حال هیچ‌یک از این بازار‌ها خوب نیست و در ماه‌های اخیر هرکدام شاهد فرازوفرود‌های بسیاری بوده‌اند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در ایران به‌طور سنتی ۵ بازار سرمایه مردم را جذب می‌کنند؛ مسکن، طلا، ارز، خودرو و بازار بورس. اما این روز‌ها حال هیچ‌یک از این بازار‌ها خوب نیست و در ماه‌های اخیر هرکدام شاهد فرازوفرود‌های بسیاری بوده‌اند. از نیمه‌های بهار امسال رشد مستمر قیمت ارز به‌گونه‌ای بود که گویی ریسک ناشی از انتخاب دوباره ترامپ پیش‌خور می‌شد.
 
بسیاری در این بازار و دیگر بازار‌ها برای سود بیشتر و حفظ ثروت خود شروع کردند به خرید طلا، زمین، ملک، خودرو، اوراق قرضه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام شرکت‌های بورسی به‌خصوص شرکت‌های وابسته به دلار.
 
گروهی هم بدون مطالعه کافی و تحلیل اطلاعات مالی، به امید سود کوتاه، اقدام به سرمایه‌گذاری کردند، غافل از اینکه بازدهی زیاد و غیرمتعارف در کوتاه‌مدت، ناشی از فریب‌کاری است. حالا و پس از گذر از آن نوسان‌ها و مشخص‌شدن رئیس‌جمهور بعدی آمریکا و رصد فعالیت‌های دولت مبنی بر امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین، این سؤال مطرح است که اوضاع بازار‌های مالی چگونه خواهد شد؟


بازار ارز

بررسی بازار ارز به‌عنوان یک بازار سرمایه‌گذاری اشتباه است، ولی ارز یک مؤلفه تأثیرگذار بر اقتصاد ماست و برای داشتن چشم‌انداز درست از بازار‌های سرمایه، باید بازار ارز را هم بررسی کرد. ورود بایدن به کاخ سفید امید‌های بهبود روابط اقتصادی ایران با منطقه را افزایش می‌دهد. از طرفی بانک‌ها از تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی تا حدود درخور توجهی زیان انباشته خود را پوشش داده‌اند. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در این بازار رکود همراه با کاهش قیمت بی‌سابقه در بازار ارز را شاهد باشیم. احتمال بستن قرارداد ۲۵ ساله با چین نیز مزید بر علت خواهد شد که رشد بی‌محابای دلار متوقف شود.


بازار طلا

تأثیرپذیرترین بازار مرتبط با دلار را باید بازار طلا دانست. در قیمت طلا ۲ عامل تأثیر زیادی دارند؛ دلار و اونس جهانی. با توجه به تحلیل بازار ارز و پیش‌بینی رشد اونس جهانی، به‌احتمال زیاد سرمایه‌گذاران طلا ضرر نخواهند کرد. چون رشد اونس جهانی کاهش قیمت ارز را پوشش می‌دهد و همدیگر را در آینده خنثی خواهند کرد. برخی کارشناسان می‌گویند نباید انتظار رشد بسیاری را در این کالای سرمایه‌گذاری داشت، ولی پیش‌بینی می‌شود درنهایت سرمایه‌گذاران طلا متضرر نشوند.


بازار مسکن

رابطه بین ارز و مسکن انکارناپذیر است. بازار مسکن به‌دلیل رشد ارز در سالیان اخیر، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. رشد این بازار به‌حدی بوده است که سرمایه‌های خرد به تشکیل بازار‌های دلالی کوچک‌تر ازجمله خودرو متمایل شدند.

کارشناسان باتوجه به پیش‌بینی روند قیمتی ارز در آینده و کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده واقعی، ارزیابی می‌کنند که احتمال کاهش و رکود بی‌سابقه در بازار مسکن زیاد باشد، ولی این بازار کمی با تأخیر به کاهش قیمت واکنش نشان می‌دهد. چون سرمایه‌گذاران در این بازار تا حد امکان از فروش دارایی به قیمت ارزان خودداری می‌کنند، اما در طول زمان و با ساخت‌وساز‌های جدید، کاهش قیمت در این بازار نیز اتفاق خواهد افتاد.


بازار سرمایه

بازار سرمایه در سال‌های گذشته به‌علت بالا رفتن نرخ ارز رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرده است، ولی تنها مؤلفه تأثیرگذار بر بازار سرمایه، دلار نیست. پس از خروج نسبی بانک‌ها از ماده ۱۴۱ قانون تجارت و حضور ۲۵ ساله چین در ایران، رشد قیمت ارز کمی غیرمعقول به نظر می‌رسد؛ بنابراین بانک‌ها در سال‌های آینده برای کاهش زیان انباشته خود نیاز به بازاری دارند تا بالانرفتن قیمت دلار را پوشش دهد. بازاری که وابستگی کمتری به دلار داشته باشد و بتواند به قدم‌برداشتن در راستای تولید کمک کند. به نظر می‌رسد مجوزی که بانک مرکزی به‌منظور سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس صادر کرده است، در راستای همین سیاست است. سیاستی که بانک‌ها را تا سال‌ها به بازار سرمایه هدایت می‌کند و رشد بازار‌های دیگر را متوقف خواهد کرد.


لب کلام

اگر کاهش نرخ ارز ادامه داشته باشد، انتظار می‌رود در روز‌های پیش رو بیشترین ریزش قیمت‌ها را در بازار‌هایی شاهد باشیم که وابستگی زیادی به دلار دارند؛ بنابراین ارز، طلا و خودرو‌های خارجی که بیشتر به‌دلایل سفته‌بازی در ماه‌های اخیر از رشد زیاد و حبابی قیمت‌ها برخوردار بودند و ازجمله بازار‌هایی هستند که دستگاه نظارتی یا تنظیم‌کننده قوانین و مقررات ندارند، به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

در مرحله بعد و البته با شدت کمتر، دیگر بازار‌هایی که سرمایه‌گذاران برای حفظ و ارتقای ارزش ذخایرشان در آن‌ها فعال هستند، با ریزش و تعدیل قیمت روبه‌رو خواهند شد. بازار ملک و ساختمان، صندوق‌های پایه طلا و سهام شرکت‌های بورسی که قیمت تابلو آن‌ها در ارتباط مستقیم با ارز قرار دارد، از این دست هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->