هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی
سرخط خبرها

بهبودیافتگان کرونا چرا پلاسما اهدا نمی‌کنند؟

  • کد خبر: ۵۰۴۷۲
  • ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸
بهبودیافتگان کرونا چرا پلاسما اهدا نمی‌کنند؟
ویژگی پلاسمای کووید۱۹ این است که دارای آنتی‌بادی یا پادتن است و پادتن بیماران بهبودیافته می‌تواند برای ویروسی که وارد بدن بیماران جدید می‌شود، خاصیت کشندگی داشته باشد.

جانقربان| شهرآرانیوز- زن یک‌بار دیگر با گوشه روسری آبی‌رنگش اشک گوشه چشم‌هایش را جمع می‌کند. نگاهی به میز‌وصندلی دوروبرش می‌اندازد و بدون اینکه تردیدی به دلش راه بدهد رو به پزشک می‌کند و می‌گوید: آقای دکتر واقعا این پلاسمای خون من جون یک نفر رو می‌تونه نجات بده؟
پزشک که درحال آماده‌کردن کیسه اهدای پلاسماست، لبخندی به زن جوان می‌زند و جواب می‌دهد: دست‌کم یک نفر! پلاسمای خون شما حداقل برای چندین نفر استفاده می‌شه.

یک روش درمانی

پلاسمادرمانی یکی از روش‌های درمان کروناست که به‌احتمال تابه‌حال به گوش شما هم خورده است. روشی که در آن از بهبودیافتگان کرونا خواسته می‌شود با اهدای پلاسمای خون خود کمکی به بهبود بیماران مبتلا به کووید۱۹ شود. باوجود اینکه بهبودیافتگان بسیاری تاکنون برای این روش درمانی و اهدای پلاسمای خون خود داوطلب شده‌اند، هنوز هم بهبودیافتگان زیادی هستند که برای این اقدام خیر پا پیش نگذاشته‌اند!

می‌ترسم دوباره کرونا بگیرم

سحر از بهبودیافتگان کروناست. کارمند است و دوست ندارد اطلاعات بیشتری درباره خودش بگویند. او اولین‌ماه پاییز در یک میهمانی خانوادگی به کرونا مبتلا می‌شود. وقتی از او می‌پرسم چرا برای اهدای پلاسما نرفته است، می‌گوید: یک ماه مریض بودم و در خانه افتاده بودم. الان چه تضمینی است که بروم سازمان انتقال خون و دوباره کرونا نگیرم! الان از شدت ترس، سوار اتوبوس هم نمی‌شوم و هر روز پیاده سرکار می‌روم. یکی دیگر از بهبود یافتگان می‌گوید می ترسم بدنم ضعیف شود. نظر یکی دیگر برای عدم اهدا این است که چون کسی به او پلاسما اهدا نکرده، او هم این کار نمی‌کند!

می‌خواهم مثل من درد نکشند

بعد از ای صحبت‌ها، حرف‌های آقای ملک‌پور جالب می‌شود. او از کسانی است که اگر امکان داشته باشد، چندبار هم حاضر است پلاسما اهدا کند. می‌گوید: روزی که فهمیدم پلاسمای خونم به درد بیماران کرونایی می‌خورد، معطل نکردم و سریع زنگ زدم سازمان و شرایط آن را پرسیدم. وقتی دیدم می‌توانم کمک کنم، سریع آمدم. با خودم گفتم حتی اگر این کار به یک نفر هم کمک کند، برایم کفایت می‌کند. دلم نمی‌خواهد دیگر کسی مثل خودم درد بکشد.


ترس از اهدای پلاسما و حتی اهدای خون درحالی است که بارها سازمان انتقال خون اعلام کرده است کرونا از طریق خون‌گیری و اهدای پلاسما منتقل نمی‌شود و این کار با رعایت پروتکل‌های بهداشتی درحال انجام است.
درباره میزان اهدای پلاسما در خراسان رضوی، مدیرکل انتقال خون استان در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اعلام کرد: تاکنون حدود ۷۰۰ بهبودیافته کووید۱۹ در خراسان رضوی پلاسمای خون خود را برای درمان بیماران کرونایی اهدا کرده‌اند.


دکتر مجید عبداللهی درباره شرایط بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما گفت: شرایط اهدای پلاسمای بهبودیافتگان به این شکل است که دست‌کم یک ماه از زمان بهبودی آن‌ها یا زمان بستری در بیمارستان فرد باید گذشته باشد.


وی افزود: همچنین باید مدرکی مبنی‌بر ابتلا مانند تست pcr مثبت (تست حلق و بینی) یا اسکن ریه مثبت داشته باشند که یک‌ماه نیز از زمان این تست گذشته باشد. البته اگر اهداکننده خانم باشد، در طول حیاتش نباید باردار شده باشد.

تأثیر پلاسمادرمانی در طول دوران بستری بیماران

همچنین سرپرست پروژه پلاسمادرمانی کرونا در ایران چندی پیش اعلام کرد: پلاسمادرمانی طول دوران بستری بیماران بدحال و شدید مبتلا به ویروس کرونا را کاهش داده و میزان مرگ‌ومیر این بیماران را کمتر کرده است.


حسن ابوالقاسمی افزود: توصیه این است که پلاسمادرمانی در پروتکل درمانی کووید۱۹ اضافه شود و بیماران در اولین فرصت حتی در اورژانس بتوانند از پلاسما استفاده کنند.


وی خاطرنشان کرد: ویژگی پلاسمای کووید۱۹ این است که دارای آنتی‌بادی یا پادتن است و پادتن بیماران بهبودیافته می‌تواند برای ویروسی که وارد بدن بیماران جدید می‌شود، خاصیت کشندگی داشته باشد و پلاسمای کووید۱۹ زمانی که ویروس در بدن فعال شده و هنوز واکنش‌های التهابی در بدن بیماران فعال نشده است، بیشترین تأثیر را دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->