شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد
سرخط خبرها

بازار سرشور مشهد تا آخر سال احیا می‌شود

  • کد خبر: ۵۰۵۲۳
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
بازار سرشور مشهد تا آخر سال احیا می‌شود
شهردار منطقه ۸: بازسازی برخی بنا‌های تاریخی بازار سرشور نیز به زودی آغاز می‌شود.
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ شهردار منطقه ۸ از پایان کار بهسازی و افتتاح بازار تاریخی سرشور تا پایان سال خبر داد و گفت: متأسفانه برخی اتفاقات پیش بینی نشده از قبیل شیوع کرونا و تعطیلی برخی پروژه‌های عمرانی باعث شد این پروژه با چندماه تأخیر به پایان برسد.

حسین عبدا...‌ زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: عملیات بازسازی این گذر و بازار تاریخی که از مهرماه سال گذشته آغاز شده بود، قرار بود یک ساله به اتمام برسد. اکنون کارِ نصب ستون‌هایی که قرار است روی آن‌ها سقف احداث یا چادر‌های غشایی نصب شود تقریبا به اتمام رسیده است؛ ضمن اینکه بازسازی برخی از بنا‌های تاریخی هم در این گذر به زودی آغاز می‌شود.
وی افزود: طبق طرحی که از قبل به تصویب رسیده است این سقف تا مسجد باب الحوائج با پارچه غشایی پوشیده می‌شود و بعد از آن تا مسجد ذوالفقار که قرار است میدان گاهی برای تجمعات مذهبی باشد، سقفی گنبدشکل و آجری خواهد بود.


همه مشکلات بازسازی بازار

وی ادامه داد: خیابان سرشور یکی از معابر پرتردد و پرترافیک است که همین موضوع کار را برای بازسازی بسیار سخت می‌کند. از طرف دیگر خُرده کاری‌هایی مثل بازسازی سردر تک تک مغازه ها، بازسازی و جانمایی این سردرها، پنهان کردن کرکره‌های برقی، طوری که به نمای تاریخی بازار لطمه نزند و بعضی کار‌های دست وپاگیر دیگر باعث شده است روند بازسازی بازار سرشور با تأخیر همراه شود، اما باوجود همه این مشکلات و به شرط اینکه اتفاق پیش بینی نشده دیگری رخ ندهد، بازسازی بازار تاریخی سرشور تا انتهای سال ۱۳۹۹ به پایان خواهد رسید.

شهردار منطقه ۸ در ادامه به وجود برخی از املاک معارض در مسیر بازار سرشور اشاره کرد و افزود: متأسفانه مشکل املاک معارض همچنان در خیابان سرشور وجود دارد. املاکی که طبق طرح باید از این مسیر جمع شوند، ولی بعضی از مالکان حاضر به همکاری با شهرداری در این زمینه نیستند. البته شهرداری منطقه اقداماتی انجام داده است و به زودی این مشکل هم حل خواهد شد.


طرحی که ۱۲ سال خاک خورده است

قدمت بازارِ قدیمی مشهد طبق آن چیزی که تاریخ پژوهان می‌گویند به دوره تیموری می‌رسد؛ بازاری که ابتدایش خیابان ارگ فعلی بود و انتهایِ آن در مسجد گوهرشاد و درست در ورودی حرم مطهر قرار گرفته بود. این بازار بزرگ با احداث خیابان خسروی ۲ تکه شد و قسمت غربی به بازار فرش معروف شد و تکه بازارِ شرق خیابان تازه ساز خسروی هم با همان نامِ قدیمی سرشور به حیات خودش ادامه داد. ساخت وساز‌ها و تخریب‌ها باعث شد هویت و شکل و شمایل این گذرِ تاریخی به دست فراموشی سپرده شود و اثر چندانی از آن باقی نماند.

آن طور که گفته می‌شود این بازار به این دلیل سرشور نامیده شده است که کاروان‌های زیارتی و زائران قبل از ورود به حرم در این محل استحمام و غسل زیارت می‌کرده اند و بعد از آن به حرم مطهر وارد می‌شده اند. با این همه ساخت وساز‌های پُرشمار شهری و تخریب‌هایی که در طول ۵۰ سال گذشته دامن گیر بافت حرم امام رضا (ع) شد و از همه مهم‌تر احداث خیابان خسروی در دهه ۴۰ که باعث ۲ تکه شدن بازار بزرگ مشهد شد، دست به دست هم دادند تا شکل و شمایل بازار سرشور در این نیم قرن تغییر کند و وضعیتش با بازار دوره قاجار و پهلوی اول که یکی از چند محل اصلی ورود کاروان‌ها و زائران به مشهد بوده است زمین تا آسمان فرق کند.

پرونده بهسازی و بازسازی بازار سرشور از حدود ۱۲ سال پیش مطرح بوده است، اما هربار بنا به دلایلی این مسئله مهم به تعویق می‌افتاد. احیای این بازار در سال ۱۳۹۲ هم خیلی جدی در دستورکار مدیران میراث و شهرداری قرار گرفت، اما معلوم نشد چرا بعد از چندماه همه چیز در سکوت پایان یافت.


بازارِ قاجاریِ سرشور

پروژه احیای بازار سرشور بالاخره در مهرماه ۱۳۹۸ و با اعتباری ۱۰ میلیارد تومانی کلید خورد. آن طور که مشاور و مجری طرح سامان دهی و بهسازی محله سرشور پیش از این گفته بود، قرار است اصل این طرح بر پیاده مداری و ممانعت از تردد خودرو‌های سواری باشد، بااین حال امکان تردد و آمدوشد برخی خودرو‌ها مثل خودرو‌های آتش نشانی و آمبولانس در این طرح در نظر گرفته شده است تا در صورت شرایط خاص، امکان عبور وجود داشته باشد.
 
همچنین کف پوش آجری برای این بازار انتخاب شد تا شکل قدیمی آن که آجرفرش بوده احیا شود. سردر بازار سرشور آجری و با نمای ایرانی اسلامی و برگرفته از دوره اول پهلوی خواهد بود و این سردر، تا کوچه سرشور یک ادامه دارد. در ادامه، الگوی بازار نمایی از دوره قاجار است؛ به این صورت که سقف آن تا مسجد باب الحوائج با پارچه غشایی پوشیده شده و بعد از آن تا مسجد ذوالفقار که قرار است میدانگاه شود سقفی آجری ساخته می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->