چرا برخی ماسک‌ها کیفیت لازم را ندارند؟

  • کد خبر: ۵۰۶۷۷
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
چرا برخی ماسک‌ها کیفیت لازم را ندارند؟
برخی گزارش‌های مردمی از داروخانه‌ها، از کاهش کیفیت ماسک‌های بهداشتی حکایت دارد. این درحالی است که داروخانه‌ها نیز کیفیت پایین ماسک را متوجه شرکت‌های تولیدکننده می‌دانند و مسئولیتی به گردن نمی‌گیرند.
گروه جامعه شهرآرانیوز | با گذشت ۹ ماه از همه‌گیری کرونا و روند روبه‌افزایش آمار ابتلا و مرگ، ضرورت استفاده از ماسک و ضدعفونی مکرر دست‌ها بیشتر حس می‌شود. روز‌های ابتدایی شیوع کرونا، یکی از دغدغه‌های مردم پیداکردن ماسک بود و همین مسئله می‌توانست به بحران رعایت نکات بهداشتی در کشور منجر شود. از نیمه پایانی بهار امسال تاکنون، ماسک و الکل به مقدار بسیار زیادی در داروخانه‌ها وجود دارد که شائبه کمبود اقلام بهداشتی را برطرف کرده است. اما به‌تازگی برخی ماسک‌هایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از کیفیت لازم برخوردار نیست و همین مسئله باعث نگرانی شهروندان شده است.



تأیید کیفیت ماسک برعهده دانشگاه علوم پزشکی است


مدیر بازرسی اتاق اصناف مشهد در ارتباط با نظارت بر کیفیت ماسک‌های بهداشتی به شهرآرانیوز گفت: از ابتدای اسفند سال گذشته، حجم زیاد تقاضای ماسک بهداشتی بین مردم به‌حدی بود که شرکت‌های تولیدکننده ماسک توان پاسخگویی به این نیاز مهم را نداشتند و در ادامه شیوع ویروس، مجوز‌هایی برای دایرکردن کارگاه‌های تولید ماسک بهداشتی به‌صورت موقت صادر شد که نظارت آن برعهده دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت.

امیر دلداری ادامه داد: مواد اولیه تولید ماسک را معاونت بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی تأمین می‌کرد و در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌داد و ماسک تولیدشده پس از تأیید دانشگاه علوم پزشکی، برای فروش در اختیار همگان قرار می‌گرفت. وظیفه اداره بازرسی اتاق اصناف این است که اجازه توزیع محصولاتی را که تأییدیه دانشگاه ندارند، ندهد و تاکنون نیز چنین بوده است و با متخلفان از طریق تعزیرات و سایر نهاد‌های مربوط برخورد‌های لازم شده است.

وی تصریح کرد: ماسک‌های فعلی باکیفیت هستند و مجوز‌های لازم را کسب کرده‌اند و ما نیز با گشت مشترکی که با اتحادیه تجهیزات پزشکی و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد داریم، این تولیدات را بررسی می‌کنیم.



گرانی مواد اولیه روی کیفیت ماسک اثر گذاشته است


سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره کیفیت فعلی ماسک‌ها گفت: نظر به اهمیت سلامت و کیفیت ماسک‌های موجود در بازار، اداره‌ای مستقل از معاونت غذا و دارو تشکیل داده‌ایم تا به پایش دقیق و علمی محصولات تولیدی بپردازد.

دکتر جبرائیل موفق ادامه داد: درباره تأیید کیفیت ماسک N۹۵، این معاونت تأییدات خود را از سازمان انرژی اتمی می‌گیرد و در صورت پاسخ منفی آن سازمان، اجازه تولید نخواهیم داد.

موفق ادامه داد: درباره ماسک‌های سه‌لایه یا پرستاری، مواد اولیه تولید این ماسک بسیار گران شده است و شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه نیز در کشور کم هستند؛ بنابراین و به‌علت کمبود ماده اولیه‌ای به‌نام «نستبلون» که در لایه میانی ماسک‌های سه‌لایه استفاده می‌شود، ماسک‌ها اندکی گران شده است.

وی درباره ماسک‌های داخل داروخانه‌ها تأکید کرد: داروخانه‌ها باید ماسک‌ها را از شرکت‌های معتبر تولید و پخش ماسک تهیه کنند و با قیمت مصوب ۱۳۰۰ تومان بفروشند. اکنون گروه‌های نظارت بر کیفیت و فروش ماسک، به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و قطعا با متخلفان برخورد قانونی می‌شود. ضمن آنکه تاکنون با متخلفان در فروش برخورد شده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به نیاز کارکنان درمان بیمارستان‌ها به ماسک، خاطرنشان کرد: هر هفته ده‌ها هزار ماسک خریده می‌شود و بین کارکنان بیمارستان‌های استان خراسان رضوی توزیع می‌شود که همین امر باعث می‌شود کیفیت و هزینه ماسک برای ما هم حائز اهمیت باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->