درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نوار‌های تست قندخون کمیاب شد | رنج تحریم‌ها بر دوش بیماران دیابتی

  • کد خبر: ۵۰۷۰۸
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
  • ۱
نوار‌های تست قندخون کمیاب شد | رنج تحریم‌ها بر دوش بیماران دیابتی
بعد از کمیاب شدن انسولین در هفته‌های اخیر، ۲ هفته‌ای می‌شود که کمبود شدید نوار تست قند خون در بازار، بیماران دیابتی را با مشکلات مضاعف مواجه کرده است.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ بعد از کمیاب شدن انسولین در هفته‌های اخیر، ۲ هفته‌ای می‌شود که کمبود شدید نوار تست قند خون در بازار، بیماران دیابتی را با مشکلات مضاعف مواجه کرده است.
برای بررسی موضوع و علت این کمبود به فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی خیابان چمران مشهد سری می‌زنیم.
مدیر یک فروشگاه تجهیزات پزشکی بزرگ دراین باره می‌گوید: نوار تست قند خون و حتی سوزن این دستگاه‌ها کمیاب شده است. قبلا به گونه‌ای بود که انواع و اقسام نوار‌ها در مدل‌های مختلف به راحتی دردسترس بود، اما اکنون به سختی می‌توان محصول مورد نظر را در بازار یافت. این نوار‌ها قبلا با ارز دولتی وارد می‌شد، اما دیگر ارز دولتی به این موارد پرداخت نمی‌شود.

یک داروخانه دار هم در این خیابان با تأیید کمبود نوار تست قند خون می‌گوید: نوار تست قند خون مدل ایزی گلوکو که قبلا همه جا پیدا می‌شد اکنون کاملا نایاب شده است. وی ادامه می‌دهد: دیگرمدل‌های عمومی‌تر مانند مدیسان زیکلاس از یک ماه قبل کم شده است. حتی مدل‌های صفر یک ژاپن و حتی برای برخی مدل‌های خیلی قدیمی آمریکایی هم نوار تست قند خون پیدا نمی‌شود.


قیمت ۲ برابری در بازار سیاه

یک بیمار دیابتی هم در حالی که برای یافتن نوار تست قند خون ناامیدانه از این فروشگاه به فروشگاه دیگری می‌رود، می‌گوید: متأسفانه چندروز است کل خیابان چمران و حتی داروخانه‌ها را برای پیدا کردن نوار تست قند خون زیرورو کرده ام و حتی حاضرم ۳ برابر قیمت اصلی پول بدهم، اما موجود نیست. وی ادامه می‌دهد: از طریق یکی از اقوام در تهران توانستم ۵۰ نوار را با ۲ برابر قیمت، معادل ۶۰‌هزار تومان، خریداری کنم.


اصلا موجود نیست

در ادامه پیگیری ها، دبیر انجمن داروسازان استان نیز در این باره در گفتگو با خبرنگار ما با تأیید کمیاب شدن نوار تست قند خون می‌گوید: الان دیگر بحث کمیاب بودن مطرح نیست؛ نوار تست قند خون در برخی مدل‌ها کاملا نایاب شده است.

محمدرضا افخمی با بیان اینکه این نوار‌ها برای داروخانه‌های شهر جزو سهمیه بندی‌ها نیست اضافه می‌کند: این موارد جزو کالا‌های طبی و بهداشتی است و دارو محسوب نمی‌شود، برای همین سهمیه بندی نیست. مشکل اصلی به دلیل خارجی بودن این نوارهاست و واردات آن‌ها را در شرایط فعلی با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه می‌دهد: نوار‌های تست قند خون بسته به نیاز داروخانه دار و نیاز مردمی که به داروخانه وی مراجعه می‌کردند تأمین می‌شد. البته داروخانه داران هم کم وبیش از این موضوع گله دارند که چرا تأمین کالا بیشتر از نیاز و برای روز مبادا نبوده است.


همه محدودیت‌های ارزی

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ما می‌گوید: در گذشته هر شرکتی دستگاه قند خون مد نظر خود را با نوار تست مورد نیازش وارد می‌کرد و در کنار فروش نوار تست قند خون، دستگاه تست قند خون را به صورت رایگان در اختیار مشتری قرار می‌داد تا هم برای خود مشتری جلب کند و هم دستگاه شرکت مد نظر خود را به فروش برساند.

مرتضی مقدم می‌افزاید: شرکت‌های متعددی این کار را انجام دادند. حتی در خیلی از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی اعلام شده بود شهروندان دستگاه قند خون قدیمی خود را تحویل دهند و دستگاه قند خون جدید را رایگان دریافت کنند.

او تصریح می‌کند: متأسفانه با ایجاد شرایط ارزی و افزایش تحریم ها، شرکت‌ها برای وارد کردن نوار تست قند خون و دستگاه جدید با مشکلات متعددی مواجه شده اند و فعلا توصیه ما این است که بیماران دیابتی با تحقیق در مورد دستگاه‌های موجود در بازار، کالایی را تهیه کنند که نوار تست قند خون خودش در بازار موجود باشد.


بازار سیاه نداریم

وی با رد ایجاد بازار سیاه نوار‌های تست قند خون در مشهد می‌گوید: نوار‌های تست قند خون تاریخ مصرف دارد و نگهداشتن آن‌ها توسط فروشندگان توجیه اقتصادی ندارد. در کشور حدود ۱۰ میلیون نفر بیمار دیابتی وجود دارد؛ بنابراین در کمترین میزان، هرروز نیازمند ۱۰ میلیون نوار تست قند خون هستیم. در شرایط فعلی و با وجود تشدید تحریم‌ها و کمبود ارز، تأمین این میزان دستگاه و نوار تست قند خون با مشکلاتی همراه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
1
سلام خسته نباشید .پس دیابتی ها چه خاکی برسر بریزن ؟ چرا با جان مردم بازی میکنن از هرجا شده نوار تست تهیه کنن . دولت وظیفه داره طبق قانون اساسی از جان مردم محافظت کنه .نصف جمعیت ایران دیابت دارن چطور کنترل کنن وقتی نوار تست نیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->