ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود
سرخط خبرها

از وزیر خارجه پیشنهادی «بایدن» چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۵۰۷۴۳
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
از وزیر خارجه پیشنهادی «بایدن» چه می‌دانیم؟
به گزارش «بلومبرگ»، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده آمریکا، در نظر دارد آنتونی بلینکن، مشاور دیرینه خود را به‌عنوان وزیر امور خارجه دولتش معرفی کند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز؛ پیش از اینکه دونالد ترامپ، شکست در انتخابات آمریکا را بپذیرد و آماده واگذاری سمت ریاست‌جمهوری باشد، بایدن قصد دارد کابینه خود را معرفی کند. به گزارش «بلومبرگ»، جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده آمریکا، در نظر دارد آنتونی بلینکن، مشاور دیرینه خود را به‌عنوان وزیر امور خارجه دولتش معرفی کند. علاوه‌بر‌این، شاید جیک سالیوان، یکی از نزدیک‌ترین دستیاران هیلاری کلینتون، به‌عنوان مشاور امنیت ملی بایدن و لیندا توماس-گرینفیلد به‌عنوان سفیر بایدن در سازمان ملل متحد معرفی شوند.
 
برخی از مقامات مطلع گفته‌اند که بایدن تصمیم دارد نام مشاوران ارشد امنیت ملی دولت خود را روز سه‌شنبه اعلام کند. همچنین روز یکشنبه، ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید در دولت منتخب بایدن، اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور، برخی از اعضای کابینه خود را روز سه‌شنبه معرفی می‌کند، و البته جزئیات بیشتری درباره اسامی افراد و جایگاهشان در کابینه ارائه نکرده بود.


مشاور اوباما در توافق هسته‌ای ایران

وزیر امور خارجه آمریکا، از معتبرترین پست‌های کابینه دولت در این کشور در‌نظر گرفته می‌شود، و به‌عنوان برترین دیپلمات، با رهبران خارجی در سراسر جهان ملاقات می‌کند. بلینکنِ پنجاه‌و‌هشت‌ساله، وزیر امور خارجه احتمالی بایدن، در زمانی‌که بایدن در سمت معاون رئیس‌جمهور اوباما مشغول به کار بود، به‌عنوان مشاور امنیت ملی وی خدمت می‌کرد.
 
پس از آن، بلینکن به سمت معاونت وزارت خارجه دولت باراک اوباما ارتقا یافت. علاوه‌بر‌این، زمانی‌که بایدن هنوز عضوی از مجلس سنای آمریکا بود، بلینکن به‌عنوان مدیر کمیته روابط خارجی سنای بایدن فعالیت می‌کرد. وی دانش‌آموخته دانشگاه هاروارد و مدرسه حقوق دانشگاه کلمبیا و یکی از بنیان‌گذاران شرکت استراتژی سیاسیِ «وست‌اگزک» است. انتخاب بلینکن به‌عنوان دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نشان می‌دهد که هدف بایدن، بازگشت به سیاست «اولویت اتحادها» برای سیاست خارجه کشور است و این هدف در تقابل با سیاست ترامپ، مبنی‌بر استراتژی «اول آمریکا»، قرار خواهد گرفت.
 
به گزارش «نیویورک‌تایمز»، انتظار می‌رود بلینکن تلاش‌های ایالات‌متحده را برای پیوستن مجدد به توافق‌نامه‌های بین‌المللی، از‌جمله توافق هسته‌ای ایران و توافق‌نامه اقلیمی پاریس رهبری کند. همچنین وی شاید سیاست سخت‌گیرانه‌تری را در‌قبال چین اعمال کند. بلینکن مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که آمریکا باید نقش رهبریِ فعال خود را در جهان تثبیت کند، در‌غیر‌این‌صورت کشوری مانند چین با منافعی متضاد با آمریکا، این نقش را ایفا خواهد کرد.


تلاش برای استحکام و دوام برجام

علاوه‌بر‌این، به گزارش «الجزیره»، بلینکن در سال‌های گذشته، خواستار تغییر رویکرد ایالات‌متحده در‌قبال ایران بوده است. برخی از رسانه‌های آمریکایی، بلینکن را یکی از شخصیت‌های پرنفوذ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا می‌دانند.
 
نقش مهم وی در توافق برجام در سال‌۲۰۱۵ در دولت اوباما انکارشدنی نیست. همچنین، بلینکن به‌شدت با خروج ترامپ از این توافق، که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، مخالف بود. وی در‌کنار سایر مشاوران بایدن، معتقد است که واشنگتن باید به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد و درعین‌حال به‌دنبال توافقی بادوام‌تر نسبت‌به گذشته باشد. بلینکن در ماه اوت سال گذشته، در سخنرانی خود در اجلاس سالانه «مجمع امنیتی آسپن»، از توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران دفاع کرد و در پاسخ به این سؤال که اگر بایدن رئیس‌جمهور شود، چه سیاستی را در‌قبال ایران در پیش خواهد گرفت، توضیح داد: «اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگردد، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و دوام بیشتر آن تلاش می‌شود.»
 
وی همچنین تأکید کرد که دولت بایدن در این راه، با سایر کشور‌ها نیز همکاری خواهد کرد تا توافق هسته‌ای با ایران به ثمر برسد؛ بنابراین به نظر می‌رسد که اگر انتخاب بلینکن به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا در دولت بایدن توسط مجلس سنا تصویب شود، وی وظیفه دارد ارتباطات جهانی آمریکا را که با سیاستِ تقابلی و خصمانه ترامپ تحریک شده یا از بین رفته بود، در سراسر جهان تصحیح کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->