سرخط خبرها

پاتوق محله آبکوه مشهد در انتظار روز‌های گفتگو

  • کد خبر: ۵۰۹۳۰
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
پاتوق محله آبکوه مشهد در انتظار روز‌های گفتگو
اجرای طرح «محله‌ما» در آبکوه مشهد رضایت اهالی را به همراه داشته است.
زمانی | شهرآرانیوز؛ زمین خالی که روزی آسفالت نامناسب با دیوار‌های آجری داشت حالا به لطف طرح
«محله ما» رنگ و روی دیگری به خود گرفته است. فضای‌سبز، مبلمان شهری، فضای بازی و نور آن که با طیف رنگی مختلف جلوه خاصی به محیط می‌بخشد از مزیت‌های این طرح است که توجه اهالی و حتی رهگذران را به خود جلب می‌کند. یکی از طرح‌های «محله ما» که در گام دوم در منطقه یک اجرا شد در همین زمین بود که حدفاصل خیابان دستغیب ۱۱ و ۱۳ قرار دارد و در کسب رضایت شهروندان موفق عمل کرده است.
 
 

ایجاد پاتوق محله

سید محمد قندچی، سرپرست گروه تسهیلگر طرح «محله‌ما» در آبکوه درباره اجرای این طرح می‌گوید: محله آبکوه محله‌ای با بافت قدیمی و خاص است و به همین دلیل برای انتخاب محدوده اجرایی از نظرات اعضای شورای اجتماعی محله آبکوه، شهرداری منطقه و دفتر توسعه و بازآفرینی محله آبکوه – سعدآباد نیز کمک گرفتیم. نظرسنجی از اهالی از طریق نصب سه‌بنر نظرسنجی و پرسش و پاسخ مستقیم با ساکنان و کسبه طی دو هفته انجام شد. علاوه بر این چند جلسه استماع نیز در مساجد این محل برگزار شد. در نهایت ۵۲۱ نظر به دست آمد.
 
از مواردی که اهالی خواستار اجرای آن بودند می‌توان به آسفالت و جدول‌کشی، رفع آب‌گرفتگی معابر، نصب درپوش فاضلاب، رسیدگی به روشنایی محله، افزایش امنیت و جلوگیری از دزدی، فراهم‌کردن محیط بازی برای کودکان و ایجاد فضای‌سبز اشاره کرد. ضمن اینکه اهالی تقاضا داشتند محلی به عنوان پاتوق محله داشته باشند تا در آنجا با یکدیگر گفتگو کنند، مراسم محلی خود را برگزار کنند و بتوانند در ایام خاص بازارچه‌ای برای فروش محصولات خانگی خود راه‌اندازی کنند. پس از جمع‌آوری نظرات درخواست‌ها با اعضای شورای اجتماعی محله در میان گذاشته شد. بودجه در نظر گرفته‌شده برای اجرا ۳۰۰ میلیون تومان بود و زمانی که اولویت‌ها با شهرداری منطقه مطرح شد مشخص شد که بعضی خواسته‌ها در برنامه کاری شهرداری قرار دارد و آن‌ها انجام خواهند داد؛ بنابراین با توجه به تقاضای اهالی محل ایجاد پاتوق محله تصویب شد. پس از بررسی‌های لازم مکان اجرای کار نیز حدفاصل خیابان‌های دستغیب ۱۱ و ۱۳ انتخاب شد که کاربری فرهنگی داشت. ضمن اینکه محلی برای ارتباط اهالی با افراد خارج از محله نیز محسوب می‌شد. از طرف دیگر زمین مدنظر محلی برای حضور معتادان شده بود و ایجاد چنین طرحی به دور شدن آن‌ها کمک می‌کرد.
 
او ادامه می‌دهد: مکان موردنظر به لحاظ آب‌رسانی و برق ضعیف بود به همین دلیل چندین جلسه با شهرداری منطقه برگزار شد. اجرای کار نیز از ۲۳ فروردین شروع شده و ۲۳ تیرماه امسال به پایان رسید. در نهایت پاتوق محله با مبلمان شهری، فضای‌سبز، میز پینگ‌پونگ و روشنایی ایجاد شد. تمام دیوار‌های اطراف تراشیده شده و سیمان شده است. با توجه به اینکه کسبه قبل از اجرای طرح خودروهایشان را در آن زمین پارک می‌کردند قسمتی برای آن‌ها به عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است. همچنین در این محیط امکان برگزاری مراسم محلی وجود دارد و اهالی می‌توانند بازارچه‌های فروش محصولات خانگی را هم در آنجا دایر کنند. نور موجود و روشنایی متنوع که از طیف‌های رنگی آبی، زرد، قرمز و ... استفاده شده جذابیت خاصی در شب به محیط می‌دهد و به امنیت محل کمک کرده است. پاتوق در راسته خیابان قرار دارد و در تردد از سمت میدان راهنمایی به سمت چهارراه خیام به‌خوبی دیده می‌شود. در حال حاضر شهروندان از اجرای طرح استقبال کرده‌اند و با آنکه هنوز آب‌گرفتگی معابر وجود دارد، اما از طرح رضایت دارند. علاوه بر رفت و آمد اهالی به آنجا رهگذرانی که قصد خرید دارند دقایقی در آنجا می‌نشینند. اجرای طرح «محله ما» در صورتی تأثیرگذار است که در آن به خواسته مردم توجه شود، زیرا در نهایت اهالی همان بافت و محله هستندکه از آنجا استفاده می‌کنند. در چنین حالت به آنجا و حتی محله خود عرق خواهند داشت و در حفظ و نگهداری از آن خود را سهیم می‌دانند. به عنوان پیشنهاد اگر مجریان طرح از همان محل باشند طرح بهتری در نهایت اجرا خواهد شد.
 
 

ایجاد حس تعلق به محله

صدرا میردامادی، رئیس شورای اجتماعی محله آبکوه، نیز می‌گوید: طرح «محله ما» گام موفقی در توسعه شهر است گرچه اشکلاتی دارد و باید آسیب‌شناسی شود، در این زمینه پیشنهاد می‌شود که حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی با حضور اعضای شورای اجتماعی محلات جلسات مشترکی برگزار کنند و مشکلات و حسنات طرح را برای بهبود آن بررسی کنند. ما در ابتدای کار هستیم و به واسطه آن مشارکت‌کردن را تمرین می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: هرچند در این طرح هدف این است که کار با نظر مردم اجرا شود، اما گاهی نظرات شهروندان به گونه‌ای است که امکان اجرای تمام خواسته‌ها وجود ندارد و اگر پیمانکاران یا مجریان طرح «محله‌ما» از همان محل باشند کار باکیفیت بهتری انجام خواهد شد. در مجموع طرح خوبی است و باید سایر پروژه‌های شهری نیز با نگاه مردم‌محور پیش برود و اگر سیستم رأی‌گیری محلی را به سیستم رأی‌گیری منطقه‌ای و شهری برای پروژه‌های کلان‌شهری تبدیل کنیم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. یکی از نقاط قوت طرح «محله ما» این است که هر سال رشد می‌کند و سقف اعتبارات آن نیز بیشتر می‌شود. توجه به نظرات مردم در ایجاد حس تعلق آن‌ها به محل تأثیرگذار است. میردامادی ادامه می‌دهد: پاتوق محله‌ای که به واسطه طرح «محله‌ما» در خیابان دستغیب احداث شد خوب است، اما می‌توانست با جزئیات بیشتری اجرا شود و از هر فضایی بهترین استفاده را کرد. نقدی که بر کار وجود دارد این است که تصویر سه‌بعدی در ابتدای کار وجود نداشت تا اعضای شورای اجتماعی محل بتوانند نظرات بهتری ارائه دهند. با این حال ایجاد چنین پاتوقی در محله آبکوه بی‌سابقه بود و استقبال بسیاری شد. فضای بازی و نور خوبی دارد. قدرت مانور در محله آبکوه کم است و گروه توانستند خوب عمل کنند.
 
 

امنیت و خیال راحت

آقای حسینی یکی از اهالی محله هم می‌گوید: این زمین پیش‌تر پاتوق معتادان بود و حال که تبدیل به فضای کنونی شده امنیت برگشته است و با خیال راحت می‌توان ساعاتی را در این محیط نشست و حتی از آن لذت برد. نور بسیار زیبایی که به ویژه در شب دارد حال و هوای محله را هم خوب می‌کند. با این حال اگر از فضای سبز بیشتری استفاده می‌شد حس بهتری منتقل می‌کرد.
 
مهدی نوجوانی است که فضای بازی به وجود آمده را مناسب می‌داند و بیان می‌کند: توجه به فضای بازی و ورزش برای نوجوانان و جوانان جای قدردانی دارد. این‌گونه خانواده‌ها نیز از فرزندانشان خاطرجمع هستند، زیرا آن‌ها هم می‌توانند در اینجا بنشینند و فرزندشان هم نزدیک خودشان باشد.
 
خانم اشرفی یکی دیگر از ساکنان محله می‌گوید: بیشتر اهالی از اجرای این طرح رضایت دارند. زمین مخروبه‌ای که هیچ نوری نداشت حالا تبدیل به جایی شده است که روشنایی بسیار خوبی دارد و هر رهگذری را به خود جذب می‌کند تا در اینجا استراحت کند. دیوار‌ها رنگ شده است و به طور کلی طرح خوبی است، اما اگر تمام دیوار‌ها رنگ می‌شد، حتی از رنگی با درجه کیفیتی پایین و یا مصالح ارزان‌تر نتیجه زیباتری داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->