قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

شتاب رشد قیمت مسکن در مشهد کُند شد | کاهش شدید میزان معاملات مسکن در مشهد

  • کد خبر: ۵۰۹۴۴
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
شتاب رشد قیمت مسکن در مشهد کُند شد | کاهش شدید میزان معاملات مسکن در مشهد
رئیس اتحادیه املاک مشهد: بررسی تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که شتاب رشد قیمت مسکن در یک ماه اخیر در مشهد به‌شدت کاهش یافته است. بر این اساس، می‌توان گفت که در بازار مسکن دیگر شاهد التهابات مرداد و شهریور نیستیم.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ بانک مرکزی اعلام کرد: تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در آبان سال۹۹، نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد قیمت مسکن نسبت‌به مهر سال جاری است. براساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آبان۹۹ به ۴ هزارو۵۰۰واحد رسید که نسبت‌به ماه قبل ۴۸/۴ درصد کاهش و نسبت‌به ماه مشابه سال قبل، ۹/۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. آبان ماه، متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۲۷۱/۹ میلیون ریال بود که نسبت‌به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل ۱/۸ و ۱۱۸/۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ذکر این نکته ضروری است که تورم ماهانه متوسط نرخ معاملات مسکن در مهرماه نسبت‌به شهریور امسال، معادل ۱۰درصد بوده که این میزان در آبان نسبت‌به مهر سال جاری به ۱/۸ درصد رسیده است. این امر نشانگر کند شدن سرعت رشد قیمت مسکن در شهر تهران در آبان نسبت‌به مهر سال جاری است. فعالان بازار می‌گویند هرچند بانک مرکزی تحولات قیمت مسکن در سایر کلان‌شهر‌های ایران را اعلام نمی‌کند، شباهت بازار‌های مسکن شهر‌هایی مانند مشهد با تهران سبب می‌شود که بررسی وضیعیت بازار این شهر‌ها از روی گزارش بانک مرکزی امکان‌پذیر باشد.



کاهش معاملات مسکن در مشهد

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه به‌طورمعمول تحولات بازار مسکن در تهران به فاصله یک تا دو ماه به مشهد می‌رسد، گفت: بررسی تحولات بازار مسکن نشان می‌دهد که شتاب رشد قیمت مسکن در یک ماه اخیر در مشهد به‌شدت کاهش یافته است. بر این اساس، می‌توان گفت که در بازار مسکن دیگر شاهد التهابات مرداد و شهریور نیستیم.
 
علی مرادزاده درباره وضعیت خریدوفروش مسکن نیز گفت: کاهش قیمت‌ها سبب شده است بسیاری از افرادی که قصد خرید مسکن را داشته‌اند، به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها از بازار خارج شوند. این مسئله سبب کاهش شدید میزان معاملات مسکن در مشهد شده است. وی درباره وضعیت بازار مسکن در ماه‌های پیش‌رو نیز گفت: بازار مسکن در ماه‌های آینده تحت‌تأثیر تحول بازار‌های موازی مانند دلار، سکه و بورس قرار خواهد گرفت.
 
همچنین روند‌های سیاسی حاکم بر جهان مانند انتقال قدرت به رئیس‌جمهور جدید آمریکا، از عواملی است که بر بازار تأثیر می‌گذارد. اما درمجموع با توجه به روند رو به کاهش قیمت ارز، پیش‌بینی می‌شود قیمت مسکن در مناطق مختلف مشهد بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش بیابد. وی با بیان اینکه ازسویی قیمت برخی مصالح ساختمانی در یک ماه اخیر کاهش یافته است، گفت: این مسئله شتاب کاهش قیمت مسکن را بیشتر می‌کند. وی درباره روند خریدوفروش مسکن در آذر نیز اظهار کرد: به‌دلیل تعطیلی‌ها، بازار مسکن راکد است. اگر خریدوفروشی هم صورت گرفته، به‌دلیل تعطیلی دفاتر مشاوران املاک، این کار در دفاتر اسناد رسمی صورت پذیرفته است.


پیش‌بینی رونق بهاره بازار مسکن

محمد مظلومی، کارشناس بازار مسکن، نیز به خبرنگار ما گفت: پیش‌بینی می‌شود رکود بازار مسکن تا پایان امسال ادامه پیدا کند؛ به‌خصوص به این مسئله باید توجه کرد که بسیاری از افرادی که در تابستان قصد خریدوفروش مسکن را داشتند، به‌دلیل کاهش قیمت‌ها تا اطلاع ثانوی دست نگه داشته‌اند. به نظر می‌رسد این افراد از اردیبهشت سال آینده وارد بازار شوند. به همین دلیل در سال آینده شاهد رونق نسبی معاملات مسکن خواهیم بود. وی افزود: بازار مسکن تحت‌تأثیر بازار‌های موازی ازجمله ارز، سکه و طلا قرار دارد. باتوجه‌به روند کاهشی قیمت‌ها در این بازارها، پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن زمستان، بازار روز‌های آرام و کم‌نوسانی را سپری کند.

در کنار این نکات باید توجه کرد که پنجمین روز آذر با ثبت رکورد، ارزانی وام مسکن همراه بود. مبلغی که متقاضیان در این روز برای دریافت وام مسکن پرداخت کرده‌اند، ۲۶درصد کمتر از زمان مشابه در ماه قبل بوده است. در این روز متقاضیان وام مسکن برای هرکدام از اوراق تسهیلات مسکن، تنها ۶۸ هزارو ۸۰۰ تومان پرداخت کردند که در دو ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. این کاهش قیمت به حدی بود که نرخ سود وام مسکن برای متاهلان به ۳/۲۱ درصد رسید که کف نرخ سود در پاییز بوده است. کارشناسان بازار مسکن کاهش قیمت اوراق تسهیلات را یکی دیگر از نشانه‌های ریزش قیمت در ماه‌های پیش‌رو می‌دانند. این مسئله اجازه می‌دهد خریداولی‌ها بهتر بتوانند وارد بازار شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->