بازداشت ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری توسط پلیس فتا افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص
سرخط خبرها

بخشنامه جدید تأمین اجتماعی، وضعیت بیمه کارگران روزمزد را در خطر قرار داده است

  • کد خبر: ۵۱۰۶۴
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
بخشنامه جدید تأمین اجتماعی، وضعیت بیمه کارگران روزمزد را در خطر قرار داده است
طبق بخشنامه جدید تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که به هر عنوان در بیمه‌پردازی خود بیش از سه ماه وقفه داشته باشند، قرارداد ساختمانی آن‌ها مختومه خواهد شد و باتوجه‌به پایان سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، برقراری مجدد قراردادهایشان منوط به داشتن سهمیه است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ شیوع ویروس کرونا تمامی بازار‌ها و شاغلان آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است. در این میان، کارگران روزمزد و فصلی بیش از سایرین در تامین معاش خود با مشکل مواجه شده‌اند، با این حال اجرای بخشنامه جدید تامین‌اجتماعی کشور درباره حق بیمه کارگران ساختمانی هم‌زمان با تعطیلی‌های اخیر، سبب شده است که نگرانی درباره وضعیت معیشتی این قشر در آذرماه افزایش بیابد.
طبق بخشنامه جدید تامین اجتماعی، بیمه‌شدگانی که به هر عنوان در بیمه‌پردازی خود بیش از سه ماه وقفه داشته باشند، قرارداد ساختمانی آن‌ها مختومه خواهد شد و باتوجه به پایان سهمیه بیمه کارگران ساختمانی، برقرار مجدد قراردادهایشان منوط به داشتن سهمیه است.


بیکاری ۷۰ درصد کارگران روزمزد

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد در گفتگو با خبرنگار ما، در این‌باره گفت: در شرایط فعلی، کارخانه‌ها و فعالیت‌های ساختمانی از دامنه آسیب‌های شیوع این ویروس در امان نمانده‌اند و فعالیت آن‌ها به تعطیلی کشیده شده است و در وضعیتی که بیش از ۷۰ درصد کارگران روزمزد بیکار هستند، اگر کارگر ساختمانی درگیر کرونا شود، با این هزینه هنگفت درمان، بی‌شک با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.
رضا داوری افزود: ازسوی دیگر هیچ‌گونه حمایت دولتی از کارگران ساختمانی نشده است و با تداوم این شرایط، امیدی به حمایت‌های دولتی نیست، زیرا دولت درگیر مصائب و مشکلات خود است.
 
وی بیان کرد: معتقدیم که در این وضعیت، قانون باید حامی جامعه کارگری باشد تا این افراد بتوانند از خدمات رفاهی و معیشتی استفاده کنند. وی ادامه داد: با این حال سازمان تامین‌اجتماعی کشور در بخشنامه جدیدی اعلام کرده است کارگرانی که سه ماه بیمه خود را پرداخت نکنند، بیمه‌شان ملغی می‌شود و مجدد باید در سهمیه جدید قرار گیرند، این درحالی است که بسیاری از کارگران بیش از یک سال است از فعالیت بازمانده‌اند و دولت برای حمایت از آن‌ها، باید فرصتی یک‌ساله برای پرداخت بیمه بدهد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد این موضوع را موجب ازدحام بی‌حد و‌حساب کارگران ساختمانی در انجمن‌های حمایت از کارگران دانست و ادامه داد: ۶۲ هزار کارگر در خراسان رضوی بیمه شده‌اند، اما با ادامه این وضعیت بیمه، تعداد فراوانی از این کارگران حذف خواهند شد و روزانه حجم زیادی از آن‌ها برای شکایت از قطع شدن بیمه خود، به انجمن صنفی کارگران مراجعه می‌کنند.
 
داوری با بیان اینکه این اقدام بدون اخطاریه یا ابلاغیه قبلی صورت گرفته است، افزود: سنگ‌اندازی‌های فراوانی بر سر راه ادامه بیمه کارگران ساختمانی و رانندگان تاکسی صورت می‌گیرد. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مشهد، گفت: شهرداری مشهد در شرایط فعلی با اقداماتی که انجام داده، تا حد زیادی توانسته است در راستای حمایت از کارگران روزمزد، گام‌های خوبی بردارد. به‌عنوان مثال طرح سامان‌دهی کارگران ساختمانی برای اولین‌بار در مشهد اجرا شده که تابه‌حال پنج ایستگاه تحویل داده شده است و تا آخر سال، شش ایستگاه دیگر آماده تحویل خواهد شد.


ادامه بیمه کارگران ساختمانی

رئیس اداره روابط‌عمومی و امورفرهنگی اداره تامین‌اجتماعی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به اینکه این مصوبه را سازمان مرکزی تامین‌اجتماعی به‌صورت سراسری برای کل کشور صادر کرده است، به خبرنگار ما گفت: مهلت پرداخت حق بیمه در گذشته شش‌ماهه بود، اما اکنون به سه ماه تقلیل پیدا کرده است.
 
حسن خدادادیان با تایید ایجاد مشکل برای برخی کارگران ساختمانی در زمینه پرداخت حق بیمه، افزود: اداره تامین‌اجتماعی استان، نقش مجری این بخشنامه را دارد و به اجرای این مصوبه، ملزم است. وی ادامه داد: تغییر در زمان پرداخت حق بیمه، از اختیار استان‌ها خارج است، زیرا پیرو دستورالعمل‌های جدید به‌روزرسانی سیستمی ایجاد می‌شود و اصلاحات لازم صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل سیستم این موضوع را سه ماه درنظر می‌گیرد و اگر حتی یک روز هم از این تاریخ تخطی شود، فرد نمی‌تواند از آن خدمات استفاده کند.
 
وی راهکار اصلاح این بخشنامه را اصلاح دستورالعمل‌های سازمان مرکزی تامین‌اجتماعی دانست و افزود: انجمن‌ها و تشکلات کارگری باید این موضوع را از طریق انجمن صنفی کشور پیگیری کنند تا با تعامل با سازمان مرکزی، این اصلاحات اعمال شود.
فعالان کارگری معتقدند مختومه شدن پرونده بیمه از این نظر به زیان کارگران ساختمانی است که برقراری بیمه آن‌ها، روندی بسیار زمان‌بر است؛ چون باتوجه‌به سهمیه‌ای بودن بیمه کارگران ساختمانی به‌سادگی امکان‌پذیر نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->