خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند
سرخط خبرها

قول وزیر جهاد کشاورزی برای ثبات قیمت مرغ تا عید + فیلم

  • کد خبر: ۵۱۱۵۹
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
قول وزیر جهاد کشاورزی برای ثبات قیمت مرغ تا عید + فیلم
خاوازی گفت:قول می‌دهم تا عید نهاده‌ها به صورت مستمر به دست تولیدکندگان برسد و مشکلی در قیمت مرغ پیش نخواهد آمد.
به گزارش شهرآرانیوز، خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص دلایل گرانی مرغ و تخم مرغ تصریح کرد: قیمت مرغ متاثر از عوامل بسیاری بوده و از چرخه پیوسته‌ای برخوردار است و وابستگی به مواد اولیه و نهاده‌های دامی دارد.

او ادامه داد: بخش زیادی از نهاده‌ها از خارج تامین می‌شود و نیاز به ارز زیادی دارد که در این شرایط اقتصادی کشور، فشار زیادی به بانک مرکزی و وزارت صمت وارد شده است.

خاوازی بیان کرد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله، ۶۰۰ هزار تن ذرت،۸۰۰ هزار تن جو کمتر از نیاز کشور تامین شده که این عامل تاثیر زیادی بر افزایش قیمت‌ها داشته است.

عضو کابینه دولت افزود: تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ متحمل ضرر شده اند، اما تولید را حفظ کرده اند و کمبودی در این بخش‌ها نداریم.

او در خصوص دلیل به وجود آمدن گرانی مرغ توضیح داد: در هفته سوم مهر به سبب نبود حمایت از واحد‌های جوجه ریزی که از ابتدای سال دچار ضرر بودند، در یک هفته جوجه ریزی کمتر از میزان مورد نیاز کشور صورت گرفت و چند روزی به اندازه کافی مرغ وارد بازار نشد. در این شرایط دلال‌ها به قیمت مرغ اضافه کردند.

خاوازی ادامه داد: اول آذر، رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی دستور داد تا در این بخش ورود پیدا کنیم. ما سعی کردیم توزیع گسترده مرغ انجام دهیم. قیمت مرغ در آن زمان در میدان بهمن به ۳۵ هزار تومان رسیده بود، با ورود گسترده مرغ گرم توانستیم قیمت مرغ را در این میدان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برسانیم.

او بیان کرد: مسئولیت اصلی این کار بر عهده ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت و وزارت صمت بود، اما با توجه به شرایط اقتصادی و دستور رئیس جمهور ورود جدی به بازار کردیم و ارتباط و همکاری خوبی هم با وزارت صمت داریم. وزارت صمت هم با ورود به بازار‌های خرد و انجام بازرسی‌ها به همراه تعزیرات سبب شده که اکنون مرغ با قیمت ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص سود مرغدار در این شرایط گفت: قیمت مرغ برای مرغدار ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است. مرغ با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان وارد میادین و زنجیره‌ها می‌شود. چند استارتاپ بزرگ هم این کالا را به منازل می‌رسانند. با وزیر ارتباطات هماهنگ کریم تا تعداد استارتاپ‌ها افزایش یابد تا مردم بتوانند مرغ را در منزل تحویل بگیرند.

خاوازی تاکید کرد: از جانب خودم و وزیر صمت قول می‌دهم در چند ماه باقی مانده تا عید نهاده‌ها به صورت مناسب به دست تولیدکنندگان برسد و مشکلی در قیمت مرغ پیش نخواهد آمد.
 
 
 
فعالیت غرفه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی راهی برای حذف دلالان
وزیر جهاد کشاورزی افزود: تعداد زیادی دلال در چرخه صنعت مرغ و بازار میوه فعالیت دارند که برای ایجاد ارزش افزوده تاثیری ندارند و عرصه را بر خریدار تنگ کرده اند.

خاوازی ادامه داد: واسطه‌ها باید از بازار حذف شوند اگر شهرداری‌ها بر اساس مصوب دولت غرفه‌هایی از میادین را در اختیار تولید کننده‌ها قرار بدهند خیلی از مشکلات رفع می‌شود.

او در خصوص قیمت تخم مرغ گفت: فشار زیادی روی تولید کنندگان تخم مرغ هست و این‌ها تقاضا‌هایی برای صادرات دارند، اما قیمت همان قیمت مصوب است. ما بیش از نیاز در کشور تخم مرغ تولید می‌کنیم و واسطه‌ها علت افزایش قیمت‌ها هستند.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برخورد با گرانفروشی گفت: قطعا از سوی وزارت صمت و یازمان حمایت با گران فروشی‌ها برخورد شده، اما حجم عملیات گسترده است و با ادامه تلاش‌ها در این زمینه و عرضه مستمر کالا به قیمت مناسب می‌توان به ثبات قیمت رسید.

خاوازی گفت: تا دو روز طبیعی است که دلالان قیمت مرغ را گران نگه دارند، اما بعد از ۴ روز قیمت‌های گران در فروشگاه‌ها هم شکسته می‌شود.

او تاکید کرد: در تدارک هستیم تا اتفاقی در سطح دلالی بیفتد و این بازار را کنترل کنیم ما در سطح عمده فروشی این کار را انجام داده ایم، اما در سطح خرده فروشی، کار بیشتری دارد که وزارت صمت در حال انجام آن است.

طرح تامین نهاده‌های دامی در داخل
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ۱۷ میلیون تن نهاده دامی نیاز کشور است که از خارج تامین می‌شود. بخش قابل ملاحظه از آن ذرت دانه‌ای است که نیاز به آب فراوران دارد. اواخر خرداد طرحی به دولت دادیم که در دست بررسی است و در صورت اجرا برای سال آینده پیش بینی ما این است حداقل ۳.۵ ملیون تن از واردات نهاده را کاهش دهیم.

او ادامه داد: طرح مناسبی است که الزامات آن تامین می‌شود و نقطه شروعی برای خودکفایی و کاهش واردات این حجم واردات نهاده‌های دامی به کشور خواهد شد.

خاوازی در خصوص انحصار واردات نهاده دامی گفت: واردات نهاده‌ها در اختیار وزارت صمت است و پیشنهاد ما ورود تشکل‌ها به این حوزه است.

افزایش بهره وری راهکار مقابله با گرانی
عضو کابینه دولت در خصوص راهکار جلوگیری از گرانی‌ها گفت: برای ارزان شدن محصولات کشاورزی، بهره وری در زارعت و تولید محصولات پروتئینی، باید افزایش پیدا کند.

او افزود: در زارعت ۳ تا ۴ برابر جا داریم که تولید را افزایش دهیم در حوزه باغبانی باید تولید ۸ برابر اضافه شود. اگر بهره وری افزایش پیدا کند فراوانی محصولات در بازار زیاد‌تر شده و قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص احیای مرغ لاین ایرانی تصریح کرد: احیای مرغ لاین ایرانی در شمال کشور را در دستور کار قرار دادیم و تا پایان امسال ۵۰ درصد از مرغ لاین ایرانی استفاده خواهیم کرد. همچنین تا پایان سال آینده به طور کامل وابسته به مرغ لاین ایرانی خواهیم بود که در بودجه ۱۴۰۰ هم برای این موضوع یارانه و پشتیبانی در نظر گرفته شده است.

خاوازی در خصوص کشت دانه‌های روغنی در کشور گفت: با برنامه‌های اجرایی که در دستور کار داریم کشت دانه‌های روغنی در کشور افزایش پیدا می‌کند. در این بخش قیمت گذاری نباید به گونه‌ای باشد که کشت دانه روغنی برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد.

او درباره آبخیزداری هم گفت: طرح‌هایی در این رابطه اجرا شده است و در بسیاری از مناطق این طرح‌ها آب را به قنات‌ها و چشمه‌ها برگردانده و همین امر باعث بازگشت روستائیان به زمین‌های خود شده است.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: امسال مقرر شده مسئولیت تنظیم بازار شب عید بر عهده وزارت جهادکشاورزی باشد، اما پیشنهاد ما این است که این کار همچون سال‌های گذشته بر عهده وزارت صمت باشد.
 
 
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->