همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها!
سرخط خبرها

واکنش نمایندگان مجلس به ترور شهید فخری زاده، دانشمند ایرانی

  • کد خبر: ۵۱۱۹۲
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
واکنش نمایندگان مجلس به ترور شهید فخری زاده، دانشمند ایرانی
دستور کار اصلی دیروز مجلس درباره بررسی و پاسخ متقابل به ترور شهید محسن فخری‌زاده بود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ دستور کار اصلی دیروز مجلس درباره بررسی و پاسخ متقابل به ترور شهید محسن فخری‌زاده بود، چنان‌که محمدحسین فرهنگی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، از تشکیل جلسه غیر‌علنی مجلس با حضور وزیر اطلاعات به‌منظور بررسی ابعاد ترور شهید فخری‌زاده خبر داد. اما موضوع اصلی جلسه دیروز مجلس، تصویب دو‌فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بود، آن هم در شرایطی که موافقان آن بر لزوم توقف اجرای پروتکل الحاقی تأکید داشتند و مخالفان این طرح را واکنش قاطعی برای مقابله با اقدامات آمریکا نمی‌دانستند. پیش از این، یک‌فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تصویب شده بود که با‌توجه‌به ترور شهید فخری‌زاده، نمایندگان درخواست بررسی این طرح به‌صورت دو‌فوریت را مطرح کردند تا پاسخی به این اقدام تروریستی بدهند.
 
در ابتدا مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس، به‌عنوان درخواست‌کننده دوفوریت برای طرح اقدام راهبردی درزمینه لغو تحریم‌ها در توضیح دلایل درخواست تبدیل یک‌فوریت این طرح به دوفوریت توضیح داد: گام‌های پنج‌گانه کاهش تحریم‌های برجامی را دولت تصویب و ابلاغ کرد، اما اولا برخی از گام‌ها بی‌خاصیت است و دوم اینکه برخی دیگر از گام‌ها اصلا اجرایی نشده‌اند و مجلس نمی‌تواند ورود و مطالبه‌گری کند. اما اگر خود مجلس برای دولت تکلیف تعیین کند، هر نماینده‌ای به‌مثابه جزء از کل یا نمایندگان و کلیت مجلس می‌تواند اجرای تکالیف را از دولت مطالبه کند.


باید پاسخ درخور توجهی به ترور شهید فخری‌زاده داد

در جریان بررسی تقاضای رسیدگی به طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، به‌عنوان اولین مخالف بیان کرد: نام طرح، اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌هاست، اما در آن، محتوایی برای این کار درنظر گرفته نشده است. محمدرضا صباغیان، نماینده بافق و مهریز در مجلس، به‌عنوان دومین مخالف دو‌فوریت گفت: آمریکا و کشور‌های غربی نشان دادند به هیچ نوع تعهدی پایبند نیستند؛ پس چرا باید هر روز منتظر افزایش تحریم‌ها باشیم؟ باید تصمیم قاطعانه‌ای گرفته شود. شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده نشان داد که منفعلانه عمل‌کردن درست نیست.


دوران بزن در رو تمام شده است

از سوی دیگر محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس، به‌عنوان اولین موافق دو‌فوریت این طرح بیان کرد: معاون ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات در سال‌۱۳۹۴ گفت آن سال، همراه آمانو، دو نفر آمده بودند که مأموران سیا و فرانسه بودند؛ در‌واقع ما با این دسترسی‌ها متخصصان را در‌اختیار آژانس قرار داده‌ایم. سؤال ما این است آیا شهید فخری‌زاده را نیز در‌اختیار آن‌ها قرار داده‌اید؟ در این طرح باید توقف اجرای پروتکل الحاقی لحاظ شود.

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس، نیز در موافقت با دو‌فوریت این طرح گفت: ما خروج از پروتکل الحاقی را در کمیسیون امنیت ملی دنبال می‌کنیم تا در صحن تصویب شود. راهبرد منطقی در حوزه سیاست خارجی این است که نباید به سناریوی غربی‌ها وارد شد.
محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس، نیز بیان کرد: ان‌شاءا... این طرح در دستور هفته جاری مجلس قرار می‌گیرد و می‌تواند بعد امکانات صنعت هسته‌ای را تقویت کند و جلو یاوه‌گویی‌ها و اقدامات تروریستی دشمنان را بگیرد.


فرصت آخر به اروپا

بر‌اساس این طرح، سازمان انرژی اتمی موظف است در مدت دو ماه پس از تصویب این قانون، سالانه به میزان حداقل ۱۲۰‌کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰‌درصد در تأسیسات شهید‌علی محمدی فردو تولید و در داخل کشور ذخیره کند. همچنین دولت موظف است بر‌اساس بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام، ظرف مدت دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی براساس برجام را متوقف کند.
 
پس از سه‌ماه از تصویب این قانون، اگر روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت‌بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.
در پایان صحن علنی مجلس، بیانیه‌ای در محکومیت ترور شهید محسن فخری‌زاده با این محور قرائت شد که احیای صنعت هسته‌ای با خروج از پروتکل الحاقی، بهترین پاسخ به ترور دانشمند هسته‌ای است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->