٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مصونیت در برابر کرونا تا ۸ ماه پس از ابتلا

  • کد خبر: ۵۱۲۶۶
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۱
مصونیت در برابر کرونا تا ۸ ماه پس از ابتلا
تحقیقی جدید نشان می‌دهد افرادی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود پیدا می‌کنند، احتمالا حافظه ایمنی قدرتمندی دارند که حداقل ۸ ماه باقی می‌ماند.
به گزارش شهرآرانیوز، نزدیک به یکسال از شروع همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد، با این حال هنوز سوالات زیادی درباره آن وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مدت زمان مصونیت در برابر آن است. حالا پژوهشی جدید اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار ما قرار می‌دهد.

تحقیقی جدید نشان می‌دهد افرادی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ بهبود پیدا می‌کنند، احتمالا حافظه ایمنی قدرتمندی دارند که حداقل ۸ ماه باقی می‌ماند. این حافظه تنها به آنتی‌بادی‌ها وابسته نیست و شامل گلبول‌های سفید خون به نام‌های سلول‌های T و B نیز می‌شود.

ترکیب این موارد به سیستم ایمنی اجازه می‌دهد که ویروس کرونا را شناسایی کرده و دوباره به آن حمله کند. با این کار، انسان دوباره به کووید-۱۹ مبتلا نخواهد شد. پژوهشگران برای ارزیابی دوام مصونیت در برابر ویروس کرونا از طریق لایه‌های مختلف سیستم ایمنی، تعداد و نوع سلول‌های ایمنی بیماران بهبودیافته را پس از چندین ماه بررسی کردند.

یکی از نویسندگان این مقاله به نام «شین کروتی» اعلام کرده:

«اکثر مردم بیشترین قسمت‌های مصونیت در برابر این ویروس را می‌سازند و این بخش‌ها ۶ تا ۸ ماه باقی می‌مانند. در حالت کلی این موضوع یک خبر خوب برای محافظت از بدن در برابر این بیماری است.»
 
مصونیت در برابر کرونا تا ۸ ماه پس از ابتلا

برخی پژوهش‌ها به نابودی آنتی‌بادی‌های بدن پس از مدت کوتاهی خبر می‌دهند. با این حال تحقیق جدید می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد چرا که سلول‌های T قادر به شناسایی و نابودی سلول‌های آلوده هستند و همچنین به سلول‌های B نحوه ساخت آنتی‌بادی‌های جدید را آموزش می‌دهند. در صورتی که یکی از این بخش‌ها عملکرد مناسبی نداشته باشد، بخش دیگر می‌تواند این مشکل را جبران کند.

در تحقیق جدید دانشمندان سلول‌های T و B و همچنین آنتی‌بادی‌ها را در نمونه خون ۱۸۵ فرد بهبودیافته مورد بررسی قرار دادند. نزدیک به ۴۰ نفر از آن‌ها چندین بار آزمایش خون داده بودند و سایر آن‌ها پس از ۶ ماه تصمیم به چنین کاری گرفته بودند. همین موضوع باعث شد محققان بتوانند تغییرات سیستم ایمنی را در گذر زمان مشاهده کنند.

نتایج نشان داد که میزان سلول‌های T پس از ۴ تا ۶ ماه کاهش کمی را تجربه می‌کند و پس از آن ثابت باقی می‌ماند. همین تحقیق مشخص کرد که سطح سلول B بیماران در فاصله ۱ تا ۶ ماه افزایش پیدا می‌کند که اهمیت بالایی دارد چرا که منبع آنتی‌بادی‌های آینده هستند.

زمانی که ویروس از بین برود، سلول‌های B مبارزه را متوقف می‌کنند، اما اگر حمله ادامه پیدا کند، همچنان باقی می‌مانند. در حقیقت سلول B در صورت حمله مجدد، موجب تولید مجدد آنتی‌بادی می‌شود.

آنتی‌‎بادی‌های بدن تقریبا ۶ ماه پس از ابتلا کاهش چشمگیری پیدا می‌کنند که به اعتقاد کروتی جای نگرانی وجود ندارد چرا که در تمام بیماری‌ها با چنین موضوعی روبه‌رو هستیم.

پژوهشگران با اشاره به این موضوع که نزدیک به یکسال از شیوع کرونا می‌گذرد، اعلام کرده‌اند که اطلاعات کافی برای بررسی کامل مصونیت در برابر این بیماری وجود ندارد. واکنش سیستم ایمنی بدن حداقل برای ۸ ماه پایدار است، بنابراین شاید بدن چندین سال در برابر کووید-۱۹ مصون باشد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که برخی افراد دارای حافظه ایمنی ضعیفی هستند و برای مثال ۱۰ درصد افراد حاضر در تحقیق اخیر نتوانسته‌اند به اندازه کافی این سه المان را تولید کنند یا فاقد یکی از آن‌ها بوده‌اند.

منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->