امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) حزب الله فیلم حمله به «عرب العرامشه» اسرائیل را منتشر کرد اردوغان شنبه با هنیه دیدار می‌کند وزیر خارجه راهی نیویورک شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حامیان فلسطین مقابل ساختمان پارلمان انگلیس تجمع کردند کامرون خطاب به رژیم صهیونیستی: درگیری را تشدید نکنید مقام حماس: نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به سمت نابودی می‌کشاند وزیر کشور در مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان + فیلم (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ترکیه: نتانیاهو در صدد کشاندن منطقه به جنگ است علت شنیده‌شدن صدای انفجار در آسمان کرمانشاه چه بود؟ (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) هشدار ایران به گروه ۷: تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد واکنش ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی حمله هوایی ترکیه به مناطقی از استان دهوک در شمال عراق عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود حمله حزب‌الله لبنان به ۲ مرکز نظامی صهیونیستی دیگر (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) سردار سلیمانی:‌ حمله به اسرائیل فقط با ذره‌ای از قدرتمان بود انفجار در بزرگترین کارخانه تسلیحاتی انگلیس + فیلم
سرخط خبرها

محمدجواد ظریف همچنان نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را رد می‌کند | بایدن-‌ظریف؛ شاید وقتی دیگر!

  • کد خبر: ۵۱۳۰۳
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
محمدجواد ظریف همچنان نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ را رد می‌کند | بایدن-‌ظریف؛ شاید وقتی دیگر!
ظریف: زمانی‌که در سازمان ملل متحد، نمایندگی ایران را برعهده داشتم، در سطحی تخصصی، چندین جلسه با جو بایدن داشته‌ام.
به گزارش شهرآرانیوز؛ پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، سبب شد برخی از اصلاح‌طلبان و گروه‌های سیاسی میانه‌رو نزدیک به دولت، بر‌خلاف روند‌های جاری در کشور، به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در کشور امیدوار شوند. تصور این گروه سیاسی این است که با پیروزی بایدن، مردم برای آنکه شخصیتی میانه‌رو در پاستور مستقر شود و مذاکرات دامنه‌داری را برای رفع تحریم‌ها با دولت جدید آمریکا آغاز کند، پای صندوق‌های رأی حاضر خواهند شد. همین نگرش سبب شده است بسیاری از اصلاح‌طلبان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را گزینه مناسبی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو بدانند و به‌دنبال مدل بایدن-ظریف باشند. اما ظریف بار‌ها از قبول این مسئولیت طفره رفته است.

به‌تازگی ظریف، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری انتخاب، درباره اقدامات برخی از جناح‌های سیاسی در کشور گفت: بعضی دوستان می‌روند و به آمریکا گرا می‌دهند که با ما بهتر می‌توانید کار کنید. ما که سکوت می‌کنیم، دلیل نمی‌شود که متوجه این گرا‌ها نیستیم. من کسی را متهم نمی‌کنم، ولی می‌دانم و خبرش را به من می‌دهند که گفته‌اند این‌ها در قدرت نمی‌مانند و قدرت این‌ها چندروزه است.

این گفته ظریف و افشاگری او به‌سرعت در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف بازتاب داشت. اما بخش دیگری از این مصاحبه که دربردارنده توجه است، چشم‌انداز آتی مذاکرات ایران با دولت بایدن و احتمال کاندیداتوری ظریف در انتخابات‌۱۴۰۰ و ادامه حضور او در دستگاه دیپلماسی کشورمان است.


روابط شخصی در سطح مناسبات ایران و آمریکا تأثیری ندارد

ظریف در مصاحبه با انتخاب، در پاسخ به این پرسش که «پیش‌تر گفته بودید روابط حسنه‌ای با جو بایدن به‌ویژه زمانی‌که او سناتور بوده، داشته‌اید. آیا این مناسبات شخصی شما با رئیس‌جمهوری آینده آمریکا می‌تواند تأثیری در بهبود و تنش‌زدایی در مناسبات دو کشور داشته باشد؟» گفت: روابط شخصی در سطح مناسبات دو کشور همانند ایران و آمریکا چندان تأثیری ندارد.
 
ضمن آنکه در ابتدا ضروری است به این نکته توجه کنیم که روابط میان یک کارگزار جمهوری اسلامی ایران با یک سناتور آمریکایی دوستانه نیست و بیشتر می‌توان عنوان روابط کاری را بر آن اطلاق کرد. حتی این روابط را نمی‌توان شخصی و حسنه نیز نامید، بلکه می‌توان آن را به‌عنوان روابط کاری بر‌اساس احترام متقابل ارزیابی کرد. وی افرود: زمانی‌که در سازمان ملل متحد، نمایندگی ایران را برعهده داشتم، در سطحی تخصصی، چندین جلسه با جو بایدن داشته‌ام.
 
بایدن به‌طور حتم نسبت‌به دونالد ترامپ، تفاوت زیادی در نگاه به سیاست خارجی دارد؛ او از دهه‌۱۹۷۰ تا‌کنون در عرصه سیاست خارجی آمریکا نقش‌آفرینی داشته و بیشتر از ترامپ با حوزه سیاست خارجی آشناست، اما این بدین معنا نیست که مواضع او پذیرفتنی است. باید توجه داشته باشیم که در هر صورت مواضع او، نمایانگر رویکرد دولت آمریکاست. به‌طور حتم بایدن در چارچوب منافع ملی آمریکا عمل می‌کند. اما مسئله مهم در زمان ترامپ این بود که کاخ سفید عرصه سیاست خارجی را به اسرائیل و شخص بنیامین نتانیاهو واگذار کرده بود.


قصد شرکت در انتخابات را ندارم

ظریف در پاسخ به این پرسش که «اگر به روایت شما از ارتباطات شخصی‌تان با بایدن هم بازگردیم، آیا در‌صورت نامزد شدن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ این مسئله نمی‌تواند به حل مضاعف مشکلات بین دو کشور کمک کند؟» گفت: من بار‌ها گفته‌ام که نه چنین قصدی دارم و نه برای خودم چنین موقعیتی قائل بوده‌ام.

او همچنین با بیان اینکه بسیاری با من در‌این‌باره صحبت کرده اند، گفت: حرف من به همه این‌ها، یکی بوده است. من از ابتدا به امر تخصص باور داشته و هیچ گاه کاری خارج از زمینه تخصص خود انجام نداده‌ام. همه زمینه درسی و تدریس من در همین رشته یعنی رشته روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بوده است؛ در همین رشته هم در ۴۰‌سال گذشته کار کرده‌ام و در رشته دیگری هم تخصص ندارم. اما باید این نکته را هم بگویم؛ برای پیشرفت کشور ضروری است که با جهان رابطه معقول داشته باشیم و تنش‌زدایی کنیم.


آمادگی این را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم

ظریف همچنین درباره احتمال حمایتش از یک نامزد دیگر در انتخابات‌۱۴۰۰ گفت: اجازه دهید که زمانش برسد؛ البته این را به محکمی اینکه خودم به‌عنوان کاندیدا حضور پیدا نمی‌کنم، رد نمی‌کنم، ولی باید صبر کنیم. او در بخش دیگری از سخنانش در‌این‌باره تأکید کرد: با وجود همه دشواری‌ها این آمادگی را دارم که وزیر امور خارجه دولت بعدی باشم.
 
وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که «حتی اگر دولتی شبیه به آقایان رئیسی و قالیباف به قدرت برسند و از شما بخواهند وزیر خارجه باقی بمانید، باز هم چنین مسئولیتی را می‌پذیرید؟»، گفت: پاسخ به این پرسش بسیار دشوار است. هر اسم دیگری را نیز نام می‌بردید، همین‌طور بود. من برای آقایان قالیباف و رئیسی احترام فراوانی قائلم. هم‌اکنون این دو مسئول دو قوه کشور هستند، یکی منصوب رهبری است و دیگری با انتخاب مردم برگزیده شده است؛ بنابراین برای من به‌عنوان مسئول سیاست خارجی، هر دو فرد محترم‌اند و روابط بسیار خوب شخصی و کاری با هر دو فرد دارم. اما برای اینکه با دولتی کار کنید، باید ببینید در آن دولت، چه افراد دیگری حضور دارند.
 
شما نمی‌خواهید جایی حضور داشته باشید که هر روز با همکارانتان جنگ اعصاب و تنش داشته باشید. من دیدگاه‌های مشخصی دارم و هیچ‌وقت آن‌ها را پنهان نکرده‌ام و همواره با کمال صراحت، دیدگاه‌هایم را به مقامات کشور گفته‌ام؛ ضمن اینکه برای شخص این آقایان و هر فرد دیگری از برادران بزرگوار و خواهران بزرگوار که اسمشان بین نامزدهاست، احترام زیادی قائلم، اما شرایط را از الان نمی‌توان پیش‌بینی کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->