انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اعتراض فروشندگان و شهروندان به ممنوعیت عرضه مرغ قطعه‌بندی

  • کد خبر: ۵۱۸۸۵
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
اعتراض فروشندگان و شهروندان به ممنوعیت عرضه مرغ قطعه‌بندی
تصمیم ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی علاوه‌بر به تعطیلی کشاندن واحد‌های بسته‌بندی مرغ و بیکاری کارگران این مراکز، مشکلاتی را نیز برای برخی مصرف‌کنندگان مرغ به وجود آورده است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ با وجود وعده مسئولان برای کنترل قیمت‌ها، کمبود و گرانی مرغ در بازار مشهد همچنان ادامه دارد. در همین راستا به‌تازگی ستاد تنظیم بازار خراسان‌رضوی برای ایجاد تعادل در توزیع این کالای اساسی، در بخشنامه‌ای هرگونه قطعه‌بندی مرغ و فروش ران، سینه و فیله مرغ را ممنوع کرده است تا واحد‌های فروش و توزیع این محصول، ملزم به ارائه همه ظرفیت مرغ خود به‌صورت کامل به مشتری باشند.
 
با این حال این تصمیم ستاد تنظیم بازار استان علاوه‌بر به تعطیلی کشاندن واحد‌های بسته‌بندی مرغ و بیکاری کارگران این مراکز، مشکلاتی را نیز برای برخی مصرف‌کنندگان مرغ به وجود آورده است. درپی درخواست‌های متعدد فعالان حوزه بسته‌بندی مرغ، به برخی واحد‌های توزیع فرآورده‌های این محصول سر زدیم تا نحوه اجرای بخشنامه ستاد تنظیم بازار و چالش‌های شهروندان در این زمینه را از نزدیک بررسی کنیم.
 
مشاهدات خبرنگار ما از بازار محصولات پروتئینی در خیابان استقلال و چهارراه مخابرات قاسم‌آباد، نشان می‌دهد هرچند بیشتر واحد‌ها این بخشنامه را رعایت می‌کنند، هنوز برخی فروشگاه‌ها به فروش مرغ قطعه‌بندی در بازار مشغول هستند. با اینکه قیمت مصوب مرغ ۲۰ هزارو ۴۰۰ تومان است، می‌توان با کمی پرس‌وجو پاچین، سینه و شینسل مرغ بسته‌بندی‌شده را به ترتیب با قیمت‌های ۳۸ هزار تومان، ۴۶ هزار تومان و ۶۲ هزار تومان تهیه کرد.


تعدیل موقت نیرو‌ها

مسئول بخش فروش مرغ و محصولات گوشتی یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهر در میدان جانبار، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: باوجود اینکه بیشتر مشتریان برای تهیه مرغ بسته‌بندی مراجعه می‌کنند، پس از ابلاغ این بخشنامه، مجبور به تعدیل موقت ۱۷ نیروی شاغل در این فروشگاه شده‌ایم. ثقفی افزود: اگر این ممنوعیت ادامه داشته باشد، معیشت بسیاری از کارگران روزمزد و مشغول در واحد‌های بسته‌بندی به خطر خواهد افتاد.

یکی دیگر از فروشندگان مرغ در خیابان استقلال با اشاره به اینکه این مصوبه فقط در استان ما درحال اجراست، گفت: بسیاری از خانواده‌های محروم که قدرت خرید مرغ کامل را ندارند، از بال یا گردن آن استفاده می‌کنند که این بخشنامه، نیاز این افراد را درنظر نگرفته است. در ادامه با فرد مسنی که به‌دنبال فیله و شینسل بسته‌بندی شده بود، هم‌صحبت شدیم. او در واکنش به این ممنوعیت گفت: پاک کردن مرغ، کار پرزحمتی است؛ به همین دلیل سال‌هاست که سینه مرغ یا ران مرغ آماده طبخ استفاده می‌کنم.


بخشنامه، موقتی است

با مشاهده این چالش‌های کوچک و بزرگ فروشندگان و مصرف‌کنندگان مرغ، ابهامات موجود در زمان اجرای بخشنامه یادشده و جزئیات اجرای این طرح را از متولیان آن در دام‌پزشکی استان جویا شدیم. معاون سلامت اداره‌کل دام‌پزشکی خراسان‌رضوی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بخشنامه ممنوعیت فروش مرغ تکه و قطعه‌بندی‌شده، بنا به تصمیم ستاد تنظیم بازار استانداری از هفته گذشته به مرغ‌فروشی‌ها و واحد‌های بسته‌بندی مرغ ابلاغ شده است و به‌صورت موقت در استان اجرایی می‌شود. محمد رشتی‌باف افزود: ظرف چند روز آینده با متعادل شدن وضعیت توزیع مرغ در بازار و کاهش قیمت آن، شرایط به روال عادی خود بازخواهد گشت و واحد‌های بسته‌بندی محصولات گوشتی و همچنین دیگر فعالان این حوزه، می‌توانند با همه ظرفیت خود به فعالیت ادامه دهند.

رشتی‌باف این شائبه را که مهار کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عامل تنظیم این بخشنامه بوده است، رد کرد و افزود: به‌دلیل کمبود مرغ در هفته‌های گذشته، این طرح به‌صورت خیلی محدود اجرا می‌شود و جای نگرانی نیست. وی با بیان اینکه ممنوعیت تکه و قطعه کردن مرغ به شکل پلکانی به روال قبل بازخواهد گشت، ادامه داد: طبق آخرین مصوبه، واحد‌های توزیع مرغ می‌توانند ۲۵ درصد ظرفیت مرغ خود را به شکل قطعه‌شده به مشتری ارائه دهند.
 
معاون سلامت اداره‌کل دام‌پزشکی استان با تاکید بر اینکه هر کارگاه قطعه‌بندی که دارای مجوز بهداشتی و پروانه معتبر دام‌پزشکی است، متناسب با ظرفیتش مشمول این قانون خواهد شد، اظهار کرد: فعالان این حوزه نگران ادامه فعالیتشان نباشند، زیرا این اهرم به شکل موقت اعمال شده است و پس از تنظیم بازار و متعادل شدن قیمت مرغ، به‌مرور ظرفیت بیشتری از این واحد‌ها آزاد خواهد شد.
شایان ذکر است درحالی‌که واحد‌های توزیع‌کننده مرغ در مشهد دچار مشکل شده‌اند، ﺭﺋﯿﺲ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺻﻨﻒ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺮﻍ‌وﻣﺎﻫﯽ ﻣﺸﻬﺪ، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->