کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت میوه‌ در بازار نسبت‌به سال گذشته

  • کد خبر: ۵۲۸۲۲
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت میوه‌ در بازار نسبت‌به سال گذشته
با اینکه این روز‌ها طبق روال هرسال با نزدیک‌شدن به شب یلدا باید شاهد تکاپو و رونق بازار میوه و تره‌بار باشیم، بررسی‌های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که شرایط فعلی بازار میوه، نه سفره شب یلدای خانوار را پر می‌کند نه جیب میوه‌فروش را. این بررسی‌ها از افزایش بیش از دوبرابری قیمت سبد میوه خانواده‌های ایرانی در شب یلدای امسال نسبت‌به سال گذشته نشان دارد.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ با اینکه این روز‌ها طبق روال هرساله با نزدیک شدن به شب یلدا باید شاهد تکاپو و رونق بازار میوه و تره‌بار باشیم، بررسی‌های میدانی خبرنگار ما حاکی از آن است که شرایط فعلی بازار میوه، نه سفره شب یلدای خانوار را پر می‌کند نه جیب میوه‌فروش را. این بررسی‌ها نشان از افزایش بیش از دوبرابری قیمت سبد میوه خانواده‌های ایرانی در شب یلدای امسال نسبت‌به سال گذشته دارد. هندوانه و انار به‌عنوان میوه‌های اصلی این سبد، به‌طور متوسط بیش از دوبرابر افزایش قیمت یافته‌اند.

بر این اساس در حالی که قیمت هر کیلو انار شب یلدای پارسال ۷ هزار تومان بود امسال قیمت این میوه به بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت مرکبات نیز رشد زیادی را تجربه کرده‌است. بر این اساس در حالی که پرتقال در سال گذشته کیلویی ۳۷۰۰ تومان و نارنگی ۶۶۰۰ تومان بود امسال قیمت این دو به ترتیب به ۱۵ هزار تومان و ۱۱ هزار تومان رسیده است. قیمت موز نیز از کیلویی ۱۳ هزار تومان در سال گذشته، امسال به بیش از ۳۰ هزار تومان رسیده است.

برای بررسی وضعیت بازار سری به خرده‌فروشان میوه‌وتره‌بار زدیم تا شرایط فعلی بازار را با سال‌های گذشته مقایسه کنیم. در گپ‌و‌گفت‌های متعدد پس از فاکتور گرفتن مشکلاتی ازقبیل افزایش هزینه حمل‌ونقل و نیروی انسانی، بیشتر فعالان این حوزه، بازار را سنگین‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی می‌کنند.
 
یکی از فروشندگان میوه در خیابان دستغیب به خبرنگار ما می‌گوید: «قیمت‌ها با نزدیک شدن به شب یلدا، فضایی شده است و از آن‌طرف، مردم قدرت خرید ندارند. هرساله این روز‌ها اوج کار ما بود، اما حالا بازار آن‌قدر سنگین است که مردم بی‌خیال خرید میوه شده‌اند». شرایط فعلی بازار میوه را با رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد درمیان می‌گذاریم تا برخی از علل سنگینی بازار میوه را در این شرایط جویا شویم.


کمبود چند قلم میوه

حیدر ساکن با اشاره به اینکه هم‌اکنون قیمت میوه‌ها روند ثابتی به خود گرفته است، به خبرنگار ما می‌گوید: با ادامه این شرایط، انتظار می‌رود قیمت انواع میوه در روز‌های آینده و با نزدیک شدن به شب یلدا کاهشی شود، با این حال متاسفانه قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل، خریدوفروش میوه در بازار داخلی به شکل چشمگیری کم شده است.
 
ساکن با بیان اینکه از نظر فراوانی انواع میوه در بازار با مشکلی مواجه نیستیم، می‌افزاید: با این حال در چند قلم میوه مانند پرتقال و انار برخلاف ذخیره‌سازی‌های فراوان به‌دلیل اینکه صادراتی هستند، مقدار اندکی کمبود داریم و از هفته‌های گذشته، قیمت این محصولات نسبت‌به قیمت متعارف، بیشتر شده است که ناشی از صادرات آن‌هاست. هم اکنون قیمت انار در میدان بار حول‌وحوش ۱۵ هزارتومان است.

وی با تاکید بر اینکه عرضه‌کنندگان همه ذخیره خود را روانه بازار کرده‌اند، ادامه می‌دهد: بی‌شک صادرات در افزایش قیمت‌ها در بازار موثر است، اما پیش‌بینی می‌کنیم روز‌های آینده، روندی کاهشی در قیمت میوه‌ها داشته باشیم؛ هرچند متاسفانه بازار داخلی شرایط سنگینی را پشت‌سر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد در پاسخ به این سوال که کاهش استقبال از خرید میوه با قیمت‌های نجومی، تأثیری بر کاهش قیمت‌ها خواهد گذاشت یا خیر، می‌گوید: تاجر‌های خارجی این کاهش استقبال و عرضه داخلی میوه را جبران خواهند کرد. وی می‌افزاید: فعلا صادرات بر قیمت میوه‌ها تأثیر گذاشته است، زیرا هنوز زمان زیادی از ذخیره‌سازی محصولات پاییزی نگذشته است و کشش بازار برای صادرات در روز‌های آینده، به‌دلیل نزدیکی به ماه ژانویه، کاهش می‌یابد.


میوه در سال جدید میلادی ارزان می‌شود

ساکن، افزایش صادرات میوه در هفته‌های اخیر را به‌دلیل نزدیکی به آغاز سال نو میلادی به‌ویژه در کشور‌های آسیای میانه، روسیه و کشور‌های جنوب‌شرقی آسیا، منشأ اوج‌گیری قیمت‌ها می‌داند و می‌افزاید: با ورود به ماه ژانویه، صادرات میوه به این کشور‌ها به‌صورت موقت کاهش می‌یابد. وی با بیان اینکه این موضوع به‌تدریج باعث کاهش قیمت میوه در بازار داخلی می‌شود، ادامه می‌دهد: زمان و عمر محصولات پاییزی رو به اتمام است و در روز‌های آینده، این میوه‌ها کیفیت صادراتی خود را از دست خواهند داد و عرضه داخلی آن‌ها زیاد می‌شود و بی‌شک شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

او تاکید می‌کند: زمانی که در این شرایط خاص کشور به‌دنبال ارزآوری باشیم، با چنین تبعاتی مواجه خواهیم بود و با اینکه در توزیع، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل میوه، بیشتر از متوسط جهانی هزینه کردیم که قیمت محصولات را افزایش می‌دهد، در مقابل کاهش ارزش پول ملی، صادرات این محصولات را توجیه‌پذیر می‌کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->