رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

بازخوانی مرام‌نامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۵۲۸۳۴
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
بازخوانی مرام‌نامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای ۱۴۰۰
در شرایطی که اصولگرایان با موج‌سواری بر نارضایتی‌های موجود از دولت حسن روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش، خود را نزدیک‌تر از همیشه به فتح قوه مجریه می‌بینند و تنها بر سر این جدال دارند که چه کسی را روانه پاستور کنند، اصلاح‌طلبان، با موضوعات دیگری درگیرند؛ از حضور در انتخابات گرفته تا مسئله رد صلاحیت نامزدهایشان توسط شورای نگهبان.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در شرایطی که اصولگرایان با موج‌سواری بر نارضایتی‌های موجود از دولت حسن روحانی و حامیان اصلاح‌طلبش، خود را نزدیک‌تر از همیشه به فتح قوه مجریه می‌بینند و تنها بر سر این جدال دارند که چه کسی را روانه پاستور کنند، اصلاح‌طلبان، با موضوعات دیگری درگیرند؛ از حضور در انتخابات گرفته تا مسئله رد صلاحیت نامزدهایشان توسط شورای نگهبان.
 
با‌این‌حال اصلاح‌طلبان با محوریت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، نخستین قدم را در مسیر دشوار انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ برداشته‌اند تا از یک سو جدیت خود را برای حضور در انتخابات نشان دهند و پیامی روشن به رقبای انتخاباتی خود ارسال کنند و ازسوی دیگر، غیرمستقیم با بدنه حامی خود سخن بگویند؛ بدنه حامی‌ای که در سال‌ها آسیب‌هایی جدی دیده است. نخستین قدم اصلاح‌طلبان، تدوین و ارائه مانیفست انتخاباتی‌شان است. در ادامه، این مانیفست انتخاباتی را مرور خواهیم کرد.
 
 

از شرکت مشروط در انتخابات تا ایجاد نهاد اجماع‌ساز و نوسازی و بازسازی گفتمانی

فرج کمیجانی، رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، در گفتگو با ایسنا، از تدوین و رونمایی از مانیفست اصلاح طلبان برای انتخابات سال۱۴۰۰ خبر داده‌است. وی درباره مصوبات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درخصوص نحوه ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات۱۴۰۰ گفت: «اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، قانونی، رقابتی، عادلانه و در تراز قانون اساسی کشور و با حضور نامزد واحد اصلاح‌طلبِ موردتأیید نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، شرکت خواهند کرد. مقصود از نهاد اجماع‌ساز، جبهه‌ای مرکب از احزاب اصلاح‌طلب است که تا انتخابات‌۱۴۰۰ مسئولیت تصمیم‌گیری در جریان اصلاحات را با تأیید رئیس دولت اصلاحات عهده‌دار خواهد شد.
 
منظور از احزاب اصلاح‌طلب، ٣٠‌حزب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و در‌کنار این احزاب، ۱۰‌نفر از شخصیت‌های ملی دارای مقبولیت فراگیر اجتماعی و غیرحزبی جریان اصلاحات نیز نظیر عبدالواحد موسوی‌لاری، محمدرضا عارف و رئیس دولت اصلاحات به‌عنوان عضو مشاور در نهاد اجماع‌ساز جدید اصلاح‌طلبان حاضر خواهند بود؛ اگرچه شیوه انتخاب این ۱۰ نفر پس از تدوین به تصویب شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواهد رسید. لازم به ذکر است که هنوز رئیسی برای این ائتلاف معرفی نشده است، اما نقطه مطلوب این ائتلاف آن است که ۳۰حزب شورای هماهنگی به‌اضافه ۱۰‌شخصیت به نامزد واحدی برای انتخابات ریاست‌جمهوری‌۱۴۰۰ برسند؛ نامزدی که مورد‌تأیید همه جریان‌ها و احزاب اصلاح‌طلب باشد.»
 
کمیجانی همچنین درباره راهبرد‌ها و رویکرد‌های جریان اصلاحات به مواردی، چون اصلاحات جامعه‌محور (تلاش در جهت نزدیک‌تر‌کردن تفکر اصلاح‌طلبان به جامعه)، جست‌وجوی راهکار‌های رسیدن به انسجام و وحدت حداکثری اصلاح‌طلبان (با انتخاب تشکیلات جبهه‌ای واحد و توجه به مشترکات)، تدوین برنامه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی و ارائه آن به جامعه (با تأکید بر ارائه برنامه نجات اقتصاد کشور و کاهش مشکلات معیشتی مردم)، نوسازی و بازسازی گفتمانی اصلاح‌طلبان و در‌نهایت ایجاد اندیشکده‌های سیاسی و فکری و سازوکار انتقال دانش بین‌نسلی دائمی در‌جریان اصلاحات اشاره کرد. به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان با توجه‌به انتقاد‌هایی که در سال‌های گذشته توسط بدنه عمومی حامی‌شان، به آن‌ها وارد شده است، اهتمامی جدی برای بازسازی دارند تا سرمایه اجتماعی گذشته خود را بازیابند.


اصلاح‌طلبان باید بتوانند خودشان نامزد معرفی کنند

جواد امام، دبیرکل حزب مجمع ایثارگران اصلاح طلب و مدیرعامل بنیاد باران، نیز درباره آخرین وضعیت روند تدوین مانیفست یا سازوکار این جریان سیاسی درخصوص انتخابات آتی، به ایلنا گفت: «این موضوع همچنان در دستور‌کار شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب است. بحث‌های مرتبط با آن انجام شده و ازآنجاکه قرار است تصمیمی که گرفته می‌شود، اجماعی و مورد‌توافق همه احزاب باشد، اندکی زمان می‌برد. فکر می‌کنم فرایند بررسی و به‌نتیجه‌رسیدن درخصوص نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان تا پایان ماه جاری به پایان برسد و نتیجه آن اعلام شود. البته ما در این زمینه مشکلی نداریم، بلکه خواستار مشارکت در انتخاباتی هستیم که مفهوم انتخابات و آن چیزی که هدف قانون اساسی بوده است، در آن شکل بگیرد. انتخاباتی که باعث دلزدگی مردم شود و در آن مشارکت حداقلی مانند انتخابات‌۹۸ را شاهد باشیم، نه انتخابات است و نه مردم به آن اقبال نشان می‌دهند. ما باید انتخاباتی برگزار کنیم که نقش مردم دیده شود و انتخابات بدون حضور مردم، انتخابات نخواهد بود.»
 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره تصمیم گیری اصلاح‌طلبان درخصوص حضور در انتخابات، گفت: «درخصوص شرکت در انتخابات مسئله‌ای نداریم و اصلاح طلبان حتما در انتخاباتی که رقابتی، عادلانه، قانونی و در تراز قانون اساسی باشد، به شرط حضور نامزد اصلاح طلبی که دارای پایگاه اجتماعی بوده و مورد‌توافق نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان باشد، شرکت می‌کنند.»
 
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان شورای عالی سیاست‌گذاری خواهد بود یا نهاد دیگری جایگزین آن می‌شود، گفت: «ما در حوزه نهاد اجماع‌ساز یک تجربه مانند شورای عالی داریم و با‌توجه‌به نقص و نقد‌هایی که متوجه این نهاد بود، با برطرف‌کردن آن‌ها تلاش می‌کنیم تا ان‌شاءا... شاهد شکل گیری نهادی باشیم که هم شورای عالی سیاست‌گذاری و هم شورای هماهنگی در آن تقویت شده باشد و نهاد جدی تری را بتوانیم به مردم معرفی کنیم.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->