نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وال استریت ژورنال: صادرات نفت ایران دو برابر شد | سقوط نرخ دلار محتمل است؟

  • کد خبر: ۵۳۱۷۷
  • ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۴
وال استریت ژورنال: صادرات نفت ایران دو برابر شد | سقوط نرخ دلار محتمل است؟
در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران منتشر شده و حالا هم گفته شده این مقدار به ۱٫۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی باور دارد بهای این نفت به هر روشی که به ما برسد ارزآوری محسوب می‌شود و به ثبات در بازار ارز ما کمک می‌کند.
به گزارش شهرآرانیوز، پیش از خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها در ۲۰۱۸، صادرات نفت ایران به بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسیده بود. با آغاز تحریم‌ها اگرچه این مقدار کاهش یافت، ولی ایران با دور زدن تحریم‌ها همواره جریان صادرات نفت را حفظ کرده است.

مهر ماه سال جاری رویترز خبر داد طبق اطلاعات شرکت تنکرترکرز که با ردیابی نفتکش‌ها و ذخایر نفتی به دست آمده، صادرات نفت ایران در سپتامبر افزایش یافته و بین ۴۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار دارد. این مقدار دو برابر صادرات ایران در ماه اوت بود (ایران در ماه اوت بین ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت داشت).

حالا هم وال استریت ژورنال در خبری نوشته است: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم از آغاز تحریم‌ها افزایش یافته است و ایران حدود دو برابر نسبت به گذشته، نفت به چین و سایر کشور‌ها صادر کرده است. این رسانه مدعی شده که گزارش‌های متفاوتی وجود دارد و صادرات نفت ایران به رقمی در حدود ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.

اگر به راستی صادرات نفت ما در شرایط تحریمی تا این مقدار افزایش یافته باشد، پس باید منتظر تاثیرگذاری آن بر بازار ارز و اقتصاد کشور باشیم.

مشروط به ادامه صادرات
احمد مجتهد، رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی، در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: ما توان تولید نفت را هم برای مصرف داخلی و هم صادرات داریم. این را سابقه تولید روزانه ۲.۵ میلیون بشکه ما پیش از تحریم نشان می‌دهد.

به باور او شرکت‌های خریدار فعلی نفت ایران احتمالا یا به طریقی مشمول تحریم‌های آمریکا نیستند یا جدید هستند و آمریکا هنوز به وجود آن‌ها پی نبرده است.

او توضیح می‌دهد: دو مسئله وجود دارد؛ یکی صادرات خود کالا به سایر کشورها. در این باره با توجه به تحریم‌های متعددی که در کشتیرانی از سوی آمریکا داریم، شرکت‌های خریدار، کاری نمی‌توانند بکنند، اما کشتی‌های نفتکش ایران احتمالا می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

به گفته این کارشناس مسئله دوم که مشکل‌ترین قسمت کار است بحث انتقال منابع ارزی حاصل از صادرات است که باید دریافت کنیم.

مجتهد با اشاره به صادرات نفت ایران به ونزوئلا و دریافت شمش طلا در مقابل آن می‌گوید: بحث انتقال پول صادرات بحث مهمی است که احتمالا وزارت نفت و بانک مرکزی مکانیزمی را برای آن پیدا کرده‌اند. این مکانیزم ممکن است مبادله کالا به کالا باشد یا به صورت تسویه با شمش طلا یا با ارز‌هایی که برای آمریکا قابل کنترل نیست.

بر اساس گفته‌های رئیس سابق پژوهشکده پولی و بانکی اگر تسویه حساب بخواهد دلاری باشد تحت نظر آمریکا قرار می‌گیرد و تسویه به یورو نیز در اتحادیه اروپا کنترل می‌شود، اما سایر ارز‌ها مثل روبل روسیه یا یوآن چین مشمول این کنترل‌ها نیست.

او می‌افزاید: به هر صورت ما مجانی به کسی نفت نداده‌ایم. تمام این روش‌ها ارزآوری محسوب می‌شود. اگر این روند قطع نشود  و صادرات نفتی به همین میزان ادامه داشته باشد، درآمد‌های دولت از محل فروش نفت افزایش پیدا می‌کند، این به کسری بودجه کمک می‌کند و مسلما تاثیر مثبتی بر بازار ارز ما می‌گذارد.
منبع: تجارت نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->