سرخط خبرها

دوست ندارم برچسب کشور دیگری روی اختراعاتم باشد!

  • کد خبر: ۵۴۴۰۶
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
دوست ندارم برچسب کشور دیگری روی اختراعاتم باشد!
مرتضی بهرام‌پور که متولد سال ۱۳۶۸ است، اصالتی مه‌ولاتی دارد و مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه را در دبیرستان فیض‌آباد گذرانده است. مرتضی از کودکی عاشق ساختن و ابداع است، معلم شیمی او متوجه این استعداد شگرف می‌شود و به مرتضی در راه تحصیل علم و دانش کمک می‌کند.
حسین برادران فر | شهرآرانیوز؛ چندی پیش خبری با این مضمون در خروجی برخی رسانه‌ها و سایت‌های خبری مخابره شد «جوان مخترع مه‌ولاتی با ابداع دستگاه عدم ریزش مو‌های بیماران سرطانی که کاربردی چندوجهی دارد و برای استفاده بیماران ترومایی و سوختگی نیز کاربرد دارد؛ مدال طلای جشنواره اختراعات پزشکی تورنتو در کشور کانادا را از آن خود کرده است.»

مرتضی بهرام‌پور که متولد سال ۱۳۶۸ است، اصالتی مه‌ولاتی دارد و مقاطع تحصیلی راهنمایی و متوسطه را در دبیرستان فیض‌آباد گذرانده است. مرتضی از کودکی عاشق ساختن و ابداع است، معلم شیمی او متوجه این استعداد شگرف می‌شود و به مرتضی در راه تحصیل علم و دانش کمک می‌کند.

بعد از دریافت مدرک دیپلم وارد دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شده و مدرک کارشناسی پرستاری را دریافت می‌کند، از آنجایی که تا این مقطع، ۲۵ اختراع ثبت شده دارد، عضو تیم ملی مخترعان ایران شده و بدون کنکور در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پزشکی پژوهشکده بوعلی تحصیل می‌کند.
وی بعد از پایان تحصیلات شرکت دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی رضوان را تأسیس می‌کند و به همراه ۱۰ نفر از جوانان این مرز و بوم که عموما از مخترعان جوان هستند، پژوهش‌های علمی، آزمایشگاهی و کارگاهی خود را دنبال می‌کند.

در روزمه علمی این مخترع جوان خراسانی ۷۰ اختراع ثبت شده در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، مکانیک، شیمی و... وجود دارد که پنج مورد از این اختراعات به تولید انبوه رسیده است.

کسب مدال نقره فستیوال جهانی اختراعات کشور آمریکا ۲۰۱۹) کالیفرنیا- سیلیکون ولی (کسب عنوان پژوهشگر برتر و برگزیده استان از طرف استاندارخراسان جنوبی در سال‌های ۹۰ و ۹۱، کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری و مخترع برتر در سال ۹۳، کسب عنوان دانشجوی سطح ۱ استعداد درخشان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۱، کسب عنوان دانشجوی سطح ۱ استعداد درخشان باشگاه پژوهشگران جوان در سال ۹۲، مخترع سطح ۲ بنیاد ملی نخبگان سال ۹۲ و تألیف کتاب «ارزیابی کارایی کاف رگ گیر سه منظوره، معرفی ابزار ابداعی در عملکرد پرستاری» در سال ۹۴ از دیگر مواردی است که درکارنامه حرفه‌ای این دانشمند جوان به چشم می‌خورد.

مرتضی بهرام‌پور در هفته گذشته میهمان شهرآرامحله منطقه ۱۲ بود. گفت‌وگوی مفصلی را با این مخترع جوان که به‌تازگی در محله رحمانیه ساکن شده است داشته‌ایم که در ادامه به آن می‌پردازیم.


ورود به دنیای اختراعات از کودکی

دنیای کودکی برای خیلی از بچه‌های دهه شصتی در توپ پلاستیکی و تیر دروازه‌های آجری خلاصه می‌شد. اما حکایت مرتضی متفاوت است. او عاشق ساختن و ابداع بود و سرانجام به آرزوی خود دست یافت.

مرتضی بهرام‌پور دراین باره می‌گوید: ۳۰ سال قبل در خانواده‌ای بسیار معمولی در فیض‌آباد (حوالی تربت حیدریه) متولد شدم، هیچ کدام از اعضای خانواده نه تحصیلات عالیه آنچنانی داشتند و نه در زمینه ابداع و اختراع سرآمد و نام‌آور بودند. من هم به همین ترتیب، یک دانش‌آموز معمولی شهرستانی بودم که سرم به کار و درس خودم گرم بود، اما آنچه من را نسبت به سایر دانش‌آموزان متمایز می‌کرد، علاقه وافر من به ابداع و ساختن و داشتن ذهن کنجکاو و خلاق بود. درحالی که هم‌سن و سال‌های من در کوچه و خیابان به دنبال توپ می‌دویدند، من در خانه با کیت‌های الکترونیکی و آموزشی که به نوعی اختراعات کودکانه محسوب می‌شود، سرگرم بودم و با آن‌ها تجهیزات برقی، روباتیک، کنترل و اقلامی از این دست را می‌ساختم.


پرورش خلاقیت با کمک استاد شیمی!

تقویت حس کنجکاوی و خلاقیت در مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان در وجود این مخترع جوان به اوج خود می‌رسد، همچنین حمایت‌های استاد شیمی وی باعث می‌شود که مرتضی در این دوران اولین اختراع رسمی خود را به ثبت می‌رساند.
بهرام‌پور ضمن تأیید این مطلب توضیح می‌دهد: اولین حادثه‌ای که سبب گرایش به تحقیقات و اختراعات علمی من شد، در مقطع تحصیلی متوسطه و تحت تأثیر تشویق‌های معلم شیمی‌ام بود. امید شجاعی معلم سخت کوش و پیگیری بود که ویژگی منحصر به فرد او، شناخت و حمایت از استعداد‌های بالقوه بچه‌های کلاس بود. وی در همان یکی دو جلسه نخست متوجه شد که من علاقه زیادی به علم شیمی دارم، از این رو تحقیقات علمی متعددی را در اختیارم قرار داد و از من درخواست کرد تا این جزوات را مطالعه و نتایج تحقیقات و بررسی‌های علمی و آزمایشگاهی خود را به طور مکتوب به او ارائه کنم.

وی در ادامه می‌گوید: چند روزی وقت صرف شد تا طرح پیشنهادی کاملی از مقالات شیمی، کنش‌ها، واکنش‌ها و نتایج آزمایشگاهی فرمول‌های شیمیایی را برای استادم آماده کردم. امید شجاعی (معلم شیمی مرتضی) درنگاه اول و با مشاهده سطح علمی من و تحقیقاتی که انجام داده بودم، شگفت‌زده شد و من را به ادامه فعالیت‌های علمی و عملی در حوزه دانش شیمی دعوت کرد. او در کلاس مدام تشویقم می‌کرد و از من به عنوان دانشمندی بزرگ در آینده نام می‌برد. این نوع از تشویق‌ها برای یک نوجوان با سن وسال من مثل بمب انرژی بر روحیه‌ام اثر می‌گذاشت و من هر روز به تحقیقات و دستاورد‌های علمی علاقه‌مندتر می‌شدم.


رتبه نخست مسابقات استانی خوارزمی

مخترع جوان خراسانی برای اولین بار بابت ارائه چندین طرح شیمی، رتبه نخست مسابقات استانی جشنواره خوارزمی را کسب می‌کند و بعد از آن است که مسیر اختراعات جدید بر روی او گشوده می‌شود.

وی دراین باره خاطرنشان می‌کند: معلم شیمی مدرسه بعد از چندین برنامه تحقیقاتی که در کنار هم انجام دادیم از من خواست که یک تحقیق ویژه علمی را آغاز کنم، او به من گفت: «اگر طرح علمی که در پیش داریم، موفقیت‌آمیز باشد برای شرکت در جشنواره دانش‌آموزی خوارزمی منتخب و ارسال خواهدشد». طرح فوق درباره «ترکیبات جدید فرمول‌های شیمیایی بود». برای مدت چند ماه کار و تحقیق بر روی ترکیبات مختلف شیمیایی را انجام دادم و هر زمان که در جریان طرح با مشکلی روبه‌رو می‌شدم، از دانش و نصایح استاد شجاعی بهره می‌گرفتم، الحق و الانصاف او نیز همانند یک دوست، همکار و همراه مهربان، با صبر و حوصله وصف‌ناپذیری درکنار تشویق مدام، مشکلات و نقاط ضعف کارم را بیان می‌کرد.

مرتضی بهرام‌پور اضافه می‌کند: درجریان این طرح علمی، سرانجام به چندین ترکیب شیمیایی جدید دست پیدا کردم که تا قبل از آن وجود نداشت. این دستاورد علمی همانند یک بمب در آموزش و پرورش مه ولات سر و صدا به پا کرد و به عنوان دانش‌آموز نخبه مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتم. این طرح (ترکیبات جدید شیمیایی) همان سال در جشنواره خوارزمی استان خراسان شرکت داده شد و ضمن تمجید و تشویق هیئت داوران، رتبه نخست را از آن خود کرد.


۶ اختراع در دوران دبیرستان

رتبه نخست جشنواره خوارزمی استان به دنبال موفقیت در ابداع طرح‌های شیمیایی نوین، اختراعات دیگری را نیز به نام خود ثبت می‌کند و به عنوان یک مخترع جوان شناخته می‌شود.

مرتضی بهرام‌پور ادامه می‌دهد: بعد از ثبت اولین اختراع و حمایتی که از جانب والدین، استادان و حتی مدیران شهری از من شد، انگیزه و تلاش من برای ساخت و ثبت اخراعات جدید بیشتر و بیشتر شد تا اینکه قبل از دریافت مدرک دیپلم، شش اختراع جدید را به نام خود ثبت کرده بودم.

وی درباره این اختراعات می‌گوید: «برانکارد تاشو با قابلیت حمل آسان»، «سوخت جامد با حرارت زیاد بدون دود»، «کبریت معطر با قابلیت ضدعفونی هوای پیرامون»، «شامپوی بدون آب و کف»، «دستگاه تغذیه نوزادان» و «کرم پاک‌کننده لاک ناخن» جملگی از ابداعات من است که در سازمان ثبت اسناد و اختراعات ایران به ثبت رسیده است.

مرتضی بهرام پور در ادامه توضیحات خود می‌گوید: برخی از این اختراعات از جمله (کبریت معطر) منحصر به فرد بوده است، کبریت معطر بعد از روشن شدن با متصاعد کردن بوی خوش، باعث تلطیف هوای محیط می‌شود و بوی زننده کبریت‌های معمولی را ندارد. این اختراع درحال حاضر در کشور‌های مختلف اروپایی استفاده می‌شود و آن‌ها کبریت‌های با بوی خوش را در سطح تجاری و انبوه تولید می‌کنند و درآمدزایی بسیار زیادی نیز دارند. همچنین شامپو بدون آب وکف یکی دیگر از اختراعات من در دوران مدرسه بود، این شامپو حاوی عصاره‌ای است که بدون آب می‌توانید از آن استفاده کنید، بعد از مالیدن این عصاره به مو‌های سر، در یک فرایند طبیعی و ساده، چربی، شوره و مواد زائد از مو‌ها گرفته می‌شود، بدون اینکه از آب استفاده شود یا اینکه کفی ایجاد شده باشد.


تشویق و حمایت در دانشگاه

مخترع سطح ۲ بنیاد ملی نخبگان کشور دارای مدرک کارشناسی پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پزشکی (بیوالکترونیک) از دانشگاه آزاد مشهد است. وی در سال ۱۳۸۸ وارد دانشگاه بیرجند شده و در سال ۱۳۹۲ با اخذ مدرک کارشناسی پرستاری از این دانشگاه دانش آموخته می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیران و استادان دانشگاه و حتی مدیران شهری استان خراسان جنوبی، استقبال بی‌نظیری از او کردند، توضیح می‌دهد: بعد از دریافت مدرک دیپلم، در کنکور دانشگاه سراسری شرکت کردم و در رشته کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند پذیرفته شدم. یکی از خوش‌شانسی‌های من در دوران تحصیلات دانشگاهی، حضور در دانشگاه بیرجند بود. دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، یک مرکز علمی نمونه و فعال در زمینه نخبه‌پروری و حمایت از دانشجویان ممتاز است، تمامی رده‌های آموزشی از رئیس دانشگاه تا استادان در این زمینه فعال هستند و هیچ تفاوتی ندارد که دانشجو از کدام شهر یا استان باشد.

نخبه جوان ایرانی می‌افزاید: بعد از قبولی و رفتن به دانشگاه بیرجند، در همان روز اول ثبت نام، وقتی استادان دانشگاه اطلاع پیدا کردند که من در دوران تحصیلات متوسطه، اختراعاتی داشته‌ام، خیلی از این موضوع ابراز خرسندی کردند و همان روز رئیس روابط عمومی دانشگاه با دعوت از جراید محلی و استانی، کنفرانس خبری درباره اختراعات و اهدافی را که در دانشگاه بیرجند دنبال خواهم کرد، ترتیب داد.

وی با اشاره به اینکه این مصاحبه روز بعد در روزنامه‌های بیرجند و استان خراسان جنوبی به چاپ رسید، تصریح می‌کند: این اولین باری بود که من با جراید درباره توانایی‌های خودم و اختراعاتی که داشتم، گفتگو می‌کردم. این موضوع برای من انگیزه‌ای صدچندان شد تا به دنبال دستاورد‌های مهم‌تری در دوران تحصیل در دانشگاه بیرجند باشم.

بهرام‌پور می‌گوید: بعد از این مصاحبه، گفت وگویی با مدیران استانداری خراسان جنوبی داشتم و آن‌ها من را به چندین مرکز علمی همانند پارک علم وفناوری، بنیاد نخبگان استان، صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی و سازمان ورزش و جوانان استان مرتبط کردند و به من اجازه داده شد که در مسیر تحقیقات علمی و تحصیلی، از تمامی امکانات موجود در دانشگاه بیرجند بهره‌برداری کنم.


۲۵ اختراع در دوران کارشناسی

دانش‌آموخته رشته پرستاری هنگام تحصیلات عالیه، با استفاده از امکانات پژوهشی، آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ۲۵ اختراع جدید را به نام خود به ثبت رسانیده است. مرتضی بهرام‌پور بابیان اینکه توجه به نیاز شدید کشور به تجهیزات پزشکی مدرن، به‌روز و خلاقانه بسیار ضروری است، می‌گوید: همین موضوع باعث شد تا اختراعات من در دوران دانشجویی بیشتر معطوف به تجهیزات پزشکی باشد.

وی ادامه می‌دهد: «برانکارد فوق حرفه‌ای با قابلیت دید در شب»، «برانکارد بیمارستانی برای انتقال بیمار از تختی به تخت دیگر»، «فشارخون‌سنج حرفه‌ای چند منظوره با قابلیت شناسایی رگ بیمار»، «صندلی هیدرولیکی جراح و معلولان» و «سازه موقعیت امن در زلزله» از جمله اختراعاتی است که در دوران تحصیلات مقطع کارشناسی پرستاری در سازمان ثبت اسناد و اختراعات به نام من به ثبت رسیده است.

مخترع جوان مه‌ولاتی ادامه می‌دهد: ثبت این تعداد از اختراعات سبب شد تا افتخار عضویت در تیم ملی نخبگان کشور نصیبم شود. همچنین به علت ثبت ۲۵ اختراع ملی که بیشتر آن‌ها در علم پزشکی کارآمد بوده و به فاز تولید انبوه رسیده است، باعث شد تا بدون کنکور در مقطع کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی پزشکی پژوهشکده بوعلی پذیرفته شده و ادامه تحصیل دهم.


تأسیس شرکت دانش‌بنیان

عضو تیم ملی نخبگان و مخترعان ایران بعد از پایان دوران تحصیلات کارشناسی‌ارشد، «شرکت دانش‌بنیان طب پزشکی رضوان» را راه‌اندازی کرده و تمام تمرکز خود را بر روی تجهیزات پزشکی قرار داده است.

مرتضی بهرام‌پور دراین باره تصریح می‌کند: بعدازپایان تحصیلات کارشناسی‌ارشد، همکاری با دستگاه‌ها و سازمان‌های پژوهشی دولتی را کنار گذاشتم و شرکت دانش‌بنیان تجهیزات پزشکی طب رضوان را تأسیس کردم، با تأسیس این شرکت خصوصی دانش‌بنیان و ثبت آن، از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تسهیلات و بودجه‌ای را دریافت کردم و پس از آن تمام وقت و تمرکز خود را روی تحقیقات پژوهشی پزشکی قراردادم.

بهرام‌پور با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۴ سال از تأسیس این شرکت دانش‌بنیان، ۱۰ نفر به طور مستقیم در این شرکت مشغول به کارهستند، می‌افزاید: بیشتر این افراد، از نخبگان جوان دانشگاهی هستند و با تمام وجود و استعداد در رسیدن به اهداف علمی و عملی مورد نظر تلاش می‌کنند. خوشبختانه تاکنون با احتساب اختراعات سال‌های گذشته ۷۰ اختراع که ثبت ملی شده در روزمه کاری من وجود دارد که برخی از آن‌ها در جشنواره مخترعان کشور شرکت و اغلب مورد تشویق و تحسین هیئت داوران قرارگرفته است، درحال حاضر نیز برای تولید انبوه این اختراعات با مؤسسات خصوصی و دولتی متعددی درحال گفتگو هستیم و درصورت فراهم‌شدن شرایط، تولید انبوه این محصولات انجام خواهدشد.

مخترع جوان یادآور می‌شود: «مولاژ آموزشی چند منظوره با قابلیت شناسایی و تزریق‌های عضلانی»، «سرنگ خود محافظ مورد استفاده برای جلوگیری از اسکار ناشی از بخیه»، «سیستم هشداردهنده نقاط حادثه‌خیز جاده»، «تخت ترکیبی بیمارستانی»، «دستگاه اندازه‌گیری میزان گودی کف پا»، «پتوی ضد امواج الکترو مغناطیس»، «سیستم هشداردهنده نابینایان با استفاده از صفحات برجسته و موتور ویبره»، «محافظ مدارات الکترونیکی با استفاده از نانو لوله کربنی»، «الکترود تفلونی ارزان قیمت برای ثبت سیگنال»، «سیستم توان‌بخشی عضلات صورت بیمار فلج مغزی با استفاده از بیو فیدبگ وانیمیشن قلب و مغز» و «دستگاه چند منظوره مورد استفاده برای سرطانی و ترومایی» از دیگر اختراعاتی است که هنگام فعالیت در پژوهشکده بوعلی و شرکت دانش‌بنیان رضوان به ثبت رسیده و برخی درحال طی مراحل انبوه‌سازی است.


مدال نقره فستیوال جهانی آمریکا

مرتضی بهرام‌پور به دنبال تأسیس شرکت دانش بنیان، درکنار ثبت اختراعات ملی، موفق به حضور در جشنواره‌های علمی بین‌المللی شده است. او سال گذشته با دستگاه چند منظوره «رگ‌گیری و فشارسنج اطفال و بزرگسالان» درفستیوال جهانی اختراعات آمریکا شرکت کرد.

وی با بیان این مطلب می‌گوید: شرکت دانش‌بنیان رضوان با دستگاه «رگ‌گیری و فشارسنج اطفال و بزرگسالان»، در جشنواره بین‌المللی اختراعات، که سال ۲۰۱۹ در شهر «سیلیکون ولی» ایالات متحده آمریکا برگزار شد، شرکت کرده و در میان نخبگان و مخترعان پزشکی دنیا از کشور‌هایی نظیر ژاپن، آلمان، فرانسه، بریتانیا و روسیه، موفق به کسب مقام دوم و مدال نقره اختراعات بخش پزشکی شد.

بهرام‌پور می‌افزاید: این دستگاه در سال ۹۰ به ثبت رسید و پس از طی مراحل دریافت تأییدیه اداره کل تجهیزات پزشکی، در همان سال به عنوان اختراع برگزیده کشوری از طرف بنیاد ملی نخبگان کشور انتخاب شد، این اختراع در مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم پزشکی با شرکت تجهیز طب رضوان پذیرش و پس از طی مراحل تجاری‌سازی به مرحله تولید انبوه رسید. با توجه به اینکه این اختراع یک اختراع کاربردی در زمینه علم طب بود و تمامی مدارک و مستندات علمی را داشت، در فستیوال جهانی اختراعات آمریکا به عنوان اختراع برتر پزشکی انتخاب شد و مدال نقره را برای کشورمان به همراه داشت.


مدال طلای فستیوال پزشکی کانادا

دانشجوی نمونه کشوری در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ بعد از موفقیت در فستیوال اختراعات آمریکا و کسب مدال نقره، در سال ۲۰۲۰ میلادی در جشنواره پزشکی تورنتو در شهر کانادا شرکت کرد.

وی درباره حضور در جشنواره کانادا می‌گوید: آخرین اختراع من امسال که با همکاری آقای مهندس مجتبی ضرابی انجام شد، «دستگاه عدم ریزش مو‌های بیماران سرطانی است که کاربرد چند منظوره دارد و برای بیماران سرطانی، ترومایی و سوختگی و همچنین برای کاهش تب بیماران استفاده می‌شود».

بهرام‌پور با اشاره به اینکه این دستگاه ثبت ملی شده و بعد از گرفتن مجوز‌های ضروری، قرارداد تولید انبوه آن بسته خواهد شد می‌گوید: ما امسال به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با نوشتن دو مقاله در همین زمینه، درمسابقات جهانی اختراعات سال ۲۰۲۰ میلادی که در شهر تورنتو و کشور کانادا برگزار شد، شرکت کردیم و دستگاه اختراعی ما در بین انبوه اختراع‌های عرضه شده در این رقابت‌ها، توانست عنوان برتر اختراع گروه پزشکی مسابقات را کسب کند و مقام اول و مدال طلای بخش اختراعات پزشکی جشنواره تورنتو را از آن خود کند.

بهرام‌پور به کارایی این دستگاه اشاره کرده و توضیح می‌دهد: این دستگاه دارای کاربرد‌های متفاوت است که برای بیماران ترومایی، سرطانی و سوختگی مفید خواهد بود. در ابتدا بیمارانی که در اثر ضربه یا تصادف دچار صدمه، شکستگی استخوان و تورم عضلات شده‌اند، اگر از این دستگاه استفاده کنند و آتل سرد را در محل آسیب بگذارند، از تورم موضعی مفاصل و درد استخوان کاسته خواهدشد. همچنین این دستگاه باعث کاهش تب بیماران می‌شود، این بیماران باید آتل سرد را در ناحیه ران و کمر بیمار قرار دهند که انجام آن باعث افت سریع تب بیمار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کاربرد این دستگاه بخش در بیماران سرطانی است که تحت شیمی درمانی قرار دارند، خاطرنشان می‌کند: کلاه سرد دستگاه روی سر بیمار سرطانی قرار می‌گیرد و موجب نریختن مو می‌شود. از طرفی این دستگاه برای بیمارانی که دچار سوختگی درجه یک شده‌اند و دچار درد و سوزش هستند، بدین ترتیب که در ۱۵ دقیقه ابتدایی می‌توانند آتل سرد را بر روی ناحیه سوختگی گذاشته و از درد و سوزش خود بکاهند.

وی درباره درخشش این اختراع که توانست دربین هزار و ۲۰۰ اختراع جهانی، مدال طلا و رتبه نخست مسابقات را از آن خود کند می‌گوید: با توجه به اینکه تسکین درد و درمان بیماری سرطانی در علم روز پزشکی دنیا بسیار مهم است و اینکه به عنوان یک موضوع جهانی به آن پرداخته می‌شود، هر گونه نوآوری دراین زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد. از آنجایی که «دستگاه چندمنظوره سردکننده اندام انسان مورد استفاده برای بیماران سرطانی، ترومایی، سوختگی و کاهش تب» برای چند نوع بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، علاوه بر کسب مدال طلا، به عنوان برترین اختراع پزشکی سال ۲۰۲۰ میلادی جشنواره کانادا نیز برگزیده شد.


فتح قله‌های علمی جهان

مرتضی بهرام‌پور درباره علم و دانش محققان ایرانی و توانمندی آن‌ها در فتح قله‌های علمی جهان هیچ گونه تردیدی ندارد.
وی دراین باره می‌گوید: من برای به دست آوردن این افتخارات زحمات و سختی‌های فراوانی کشیدم، اما همان‌طور که درابتدا گفتم، تشویق و حمایت‌های بی‌دریغ مسئولان علمی و دانشگاهی از من در راه رسیدن به این افتخارات تأثیر بسیاری داشت، من معتقد هستم که یک جوان ایرانی از نظر استعداد و هوش هیچ کمبود ژنتیکی و طبیعی نسبت به یک جوان اروپایی و یا آمریکایی ندارد، نخبگان جوان ما نیازمند تشویق و حمایت هستند، وقتی که ما از نخبگان جوان علمی خود حمایت‌های معنوی، مادی و اجرایی کنیم، آن‌ها نیز به طور قطع سکو‌های علمی و پژوهشی جهان رافتح خواهندکرد و ما نباید به این موضوع شک کنیم.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید در کنار توجه به درس‌های تئوری و نظری، در حوزه دروس تجربی و عملی نیز کوشا باشد، بیان می‌کند: مشکل امروز دانشگاهیان ما این است که انبوهی از اطلاعات نظری و تئوری را به خورد آن‌ها داده‌اند، بدون اینکه حتی یکبار تجربه عملی از این اطلاعات داشته باشند.

دانشجو دانشگاه سراسری مدرک مهندسی مکانیک را دریافت کرده است درحالی که توان باز و بسته‌کردن موتور یک خودرو را ندارد. نتیجه این شیوه تحصیل، ده‌ها هزار دانش‌آموخته دانشگاهی و بیکار در رشته‌های مختلف است. دانشجو‌های ما امروز هیچ هنر، تجربه و تخصصی ندارند و تنها امیدشان پشت میزنشینی، کار کارمندی و آب باریکه‌ای است که به قول معروف امورشان را بگذرانند و شب و روز را سپری کنند.

این دانشمند ایرانی در ادامه می‌گوید: ما باید از همان ابتدای تحصیل دانش‌آموز، استعداد‌ها و توانایی‌های او را شناسایی کنیم، ممکن است یک جوان علاقه‌مند به هنر باشد، یا موسیقی، کشاورزی، مکانیک و یا علم طب. بعد از شناسایی استعداد‌های جوانان، باید با تشویق و حمایت‌های لازم برای شکوفا شدن این علایق گام برداریم. بدین ترتیب قادر خواهیم بود نخبه‌های علمی را در رشته‌های گوناگون به جامعه تزریق کنیم.


ضرورت حمایت‌های مالی از مخترعان

مخترع بیش از ۷۰ دستگاه در زمینه‌های پزشکی، مکانیک، شیمی و ... از دولت و حامیان مالی انتظار دارد که کمک‌های اقتصادی بیشتری از مخترعان جوان داشته باشند، در غیراین صورت، مهاجرت تنها راهی است که در جلوی پای مخترعان جوان ایرانی قرار دارد.

مرتضی بهرام پور با اشاره به اینکه حمایت‌های مالی از مخترعان برای تولید انبوه محصولات بسیار ضرروری است، توضیح می‌دهد: ما امروز نخبگان علمی و مخترعان جوان زیادی را در کشور داریم که به دلیل نداشتن حمایت مالی دولت و همچنین نبود حامیان مالی بخش خصوصی، کار و استعداد خود را رها کرده و به دنبال حرفه دیگری رفته‌اند، برخی از مخترعان جوان هم حامیان مالی در خارج از کشور برای اختراعات خود یافته‌اند و به همین دلیل از ایران مهاجرت کرده‌اند.
 
این یک سیاست اشتباه است، ما سال‌ها بر روی یک جوان سرمایه‌گذاری می‌کنیم، به او آموزش می‌دهیم، مدرسه و دانشگاه را در اختیارش می‌گذاریم و او را تبدیل به یک مخترع و نخبه می‌کنیم، بعد در آخرین مرحله که باید امکانات مالی را در اختیار او بگذاریم و از او استفاده بهینه کنیم، به امان خدا رهایش می‌کنیم، آن جوان هم استعداد و هنرش را در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد و با تولید انبوه یک وسیله و یا دستگاه منحصر به فرد، علاوه برایجاد اشتغال، سبب ارزآوری برای آن کشور خارجی می‌شود.

برنده مدال طلای جشنواره اختراعات پزشکی در کانادا می‌گوید: این موضوع برای خود من اتفاق افتاده است، بعد از موفقیت و کسب مدال طلا در جشنواره جهانی اختراعات در کشور کانادا، چند سرمایه‌گذار خصوصی و دولتی از کشور کانادا اعلام کردند که حاضر هستند سرمایه لازم برای تولید انبوه دستگاه «عدم ریزش مو‌های بیماران سرطانی» را در اختیارم قرار دهند، به این شرط که امتیاز تولید محصول به نام شرکت‌های خارجی ثبت شود، حتی مسئولان جشنواره اعلام کردند در صورت سرمایه‌گذاری و تولید انبوه دستگاه درکشور کانادا، به عنوان سرمایه اولیه، ۷۵۰ هزار دلار در اختیارم قرار خواهند داد، آن‌ها بهترین امکانات زندگی و کار را نیز برای من فراهم می‌کردند، اما به عشق ایران و وطنم این پیشنهاد را رد کردم و به ایران بازگشتم، به مؤسسات دولتی و خصوصی بسیاری سرزدم و بعد از معرفی و کاربرد دستگاه از آن‌ها خواستم که از طرح من برای تولید انبوه حمایت کنند، تنها کسی که جواب مثبت داد و اعلام حمایت کرد، حجت‌الاسلام پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بود، اما عملا تاکنون هیچ اقدام مؤثری برای حمایت از دستگاهی که ابداع کرده‌ام نشده است، با وضعیت فعلی من نیز اگرحمایت عملی و مالی مناسبی نداشته باشم، چاره‌ای جز قبول‌کردن پیشنهاد‌های خارجی و جلای وطن را نخواهم داشت، البته هنوز هم امیدوار هستم با کسب حمایت‌های داخلی مجبور به این کار نشوم و افتخار این دستگاه برای ایران عزیزم باشد. من دوست ندارم بر روی این دستگاه برچسب خارجی نصب شود!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->