درباره سرعت رانندگی که از تخلفات حادثه ساز است

  • کد خبر: ۵۴۵۴۳
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
درباره سرعت رانندگی که از تخلفات حادثه ساز است
درباره سرعت رانندگی که از تخلفات حادثه ساز است.
ملیحه ابراهیمی  | شهرآرانیوز؛ بیشتر تصادف‌هایی که در معابر شهری و بزرگ راهی اتفاق می‌افتد زاییده لحظه‌ای غفلت از شرایط موجود است. یک بی دقتی ساده گاهی حوادث سهمگینی رقم می‌زند. در بسیاری از تخلف‌های حادثه ساز از جمله سرعت، عبور از چراغ قرمز، سبقت، بی توجهی به جلو و رعایت نکردن حق تقدم شاهد بروز تصادفاتی هستیم که اگر به چند ثانیه پیش از وقوع برگردیم و شدت برخورد را واکاوی کنیم، واکنش معقول تری نشان می‌دهیم.
 
در این مطلب، به سرعت خواهیم پرداخت، یکی از مهم‌ترین تخلف‌های حادثه ساز. اگر عشق سرعتید یا نگران آن دسته رانندگان هستید که با سرعت غیرمجاز ممکن است شما را به خطر بیندازند، خواندن چند خط از آیین نامه راهنمایی و رانندگی و اطلاع از شرایط موجود به آگاهی تان می‌افزاید.


مواد قانونی را جدی بگیریم

ماده ۱۲۶
در راه‌ها و مناطقی که میزان سرعت رانندگی با تابلو یا نشانه‌های دیگر راهنمایی و رانندگی معین نشده است، سرعت مجاز برای رانندگان وسایل نقلیه به قرار زیر است.


در شهر‌ها و مناطق مسکونی


الف: معابر شریانی درجه یک
آزادراه‌ها حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
بزرگ راه‌ها حداکثر ۱۰۰ کیلومتر در ساعت

ب: معابر شریانی درجه ۲
خیابان‌های شریانی اصلی حداکثر ۶۰ کیلومتر در ساعت
خیابان‌های شریانی فرعی حداکثر ۵۰ کیلومتر در ساعت

پ: معابر محلی حداکثر ۳۰ کیلومتر در ساعت


در راه‌های بیرون شهر و مناطق غیرمسکونی

الف: آزادراه ها، حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۵ کیلومتر در ساعت
ب: بزرگ راه ها، حداکثر ۱۱۵ کیلومتر در ساعت
پ: جاده ها، روز‌ها حداکثر ۱۰۰ و شب‌ها حداکثر ۹۰ کیلومتر در ساعت
 
ماده ۱۲۸
رانندگان حق ندارند در راه‌ها آن قدر با سرعت کم حرکت کنند که باعث کندی عبور و مرور یا نابسامانی آن بشوند، مگر آنکه برای پرهیز از خطر و تصادف ضرور باشد.
 
ماده ۱۲۹
رانندگان وسایل نقلیه موظف اند در تقاطع‌هایی که چراغ راهنمایی و رانندگی یا مأمور راهنمایی و رانندگی یا تابلوی ایست وجود ندارد، سر پیچ ها، جاده‌های تنگ و تپه‌ها و به طور کلی در محل‌هایی که موانعی در مسیر حرکت آنان وجود داشته باشد و هم چنین هنگام بارندگی یا مه یا کولاک و مانند آن‌ها از سرعت وسیله نقلیه تا حدی که بر حسب مورد برای پرهیز از خطر یا تصادف ضرورت دارد، بکاهند و با سرعت مطمئن حرکت کنند.
 
ماده ۱۳۰
رانندگان وسایل نقلیه هنگام عبور از معابر و گذرگاه‌های تنگ یا پرجمعیت یا هنگامی که بیش از ۵۰ متر مقابل آن‌ها دیده نمی‌شود، مکلف اند آهسته و با سرعت مطمئن حرکت کنند و در صورت احتمال وقوع حادثه یا اخلال در نظم و مزاحمت برای پیادگان، بر حسب مورد، حرکت وسیله نقلیه را کند یا آن را متوقف سازند.
 
ماده ۱۳۱
رانندگی با انواع دوچرخه‌های موتوردار در شب با سرعتی بیش از ۴۰ کیلومتر در ساعت مجاز نیست مگر اینکه نور چراغ جلو آن‌ها برای تشخیص اشیا و انسان از فاصله صدمتری کافی باشد. در این صورت هم نمی‌توانند از حداکثر سرعت مقرر تجاوز کنند.
 
ماده ۱۷۳
رانندگان وسایل نقلیه‌ای که پشت سر وسیله نقلیه دیگر حرکت می‌کنند، موظف اند فاصله مناسب را برای جلوگیری از تصادف حفظ کنند. چگونگی رعایت فاصله مناسب به وسیله متن‌های آموزشی تهیه شده و با روش قاعده ۲ ثانیه از طریق کتاب‌های آموزشی موضوع تبصره ماده ۹۷ این آیین نامه، به درخواست کنندگان گواهی نامه آموزش داده‌ می‌شود.
 
ماده ۱۸۰
رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال یا خوراکی یا آشامیدنی میل کنند. هم چنین استفاده از هرگونه وسیله و تجهیزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود ممنوع است. رانندگان موظف اند در هر حال، به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.

 

فرق بین سرعت مجاز و مطمئنه

سرعت مجاز: سرعتی است که برابر قانون، در آیین نامه راهنمایی و رانندگی برای معابر مختلف در ساعات مختلف شبانه روز تعریف شده و یا اینکه با نصب تابلو یا نوشتجات مشخص شده است.
سرعت مطمئنه: سرعتی است که با توجه به شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر یک معبر، باید از سوی راننده مدنظر قرار گیرد تا بتواند در صورت روبه‌رو شدن با خطر، وسیله نقلیه خود را بدون اینکه حادثه‌ای ایجاد شود کنترل کند.


۷۰ درصد
در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۷۰ درصد افزایش اعمال قانون در حوزه سرعت در مشهد را شاهد بوده ایم
 
نکته: این افزایش آمار نشان می‌دهد سرعت در معابر بیش از حد مجاز است، میانگین سرعت شهری افزایش یافته و شدت برخورد در تصادف‌ها بیشتر شده است.

 

دلایل سرعت در رانندگی

۱- جنون
سرعت نوعی جنون و یک حالت روانی است که در افراد با تیپ شخصیتی زیر بروز می‌کند:
ماجراجو
تنوع طلب
هیجانی
دراماتیک

۲- قانون گریزی و جامعه ستیزی

۳- قرار گرفتن در شرایط نامساعد روحی روانی از جمله مشاجرات خانوادگی، جر و بحث با تلفن همراه هنگام رانندگی، اضطراب و عصبانیت و پرخاشگری

۴- استفاده از مواد مخدر محرک و توهم زا از جمله قرص‌های روان گردان یا نوشیدنی‌های الکلی



۳۹ درصد
در ۹ ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۳۹ درصد افزایش اعمال قانون تخلفات حادثه ساز را در مشهد شاهد بوده ایم

۳۷ درصد
نتیجه افزایش سی ونه درصدی اعمال قانون کاهش سی وهفت درصدی جان باختگان معتاد در معابر بزرگ راهی در مشهد در مقایسه با ۹ ماه نخست سال ۹۸ بوده است

۱۹ درصد
نتیجه افزایش سی ونه درصدی اعمال قانون کاهش نوزده درصدی جان باختگان موتورسیکلت سوار در مشهد در مقایسه با ۹ ماه نخست سال ۹۸ بوده است

۱۶ درصد
نتیجه افزایش سی ونه درصدی اعمال قانون کاهش شانزده درصدی جان باختگان عابر پیاده در مشهد در مقایسه با ۹ ماه نخست سال گذشته بوده است

 

صرفا جهت اطلاع

رانندگی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت برابر است با ۲۲ متر بر ثانیه. آیا راننده‌ای که با سرعت می‌راند توانایی واکنش یا سرعت انتقال سریع‌تر از ۸۰ کیلومتر بر ساعت را دارد؟!

این نکته را هم فراموش نکنیم که هرچه سرعت افزایش می‌یابد خط ترمز طولانی‌تر می‌شود و تصادعدی بالا می‌رود. به عبارتی، با ۲ برابر شدن سرعت، خط ترمز ۴ برابر می‌شود.

استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش سرعت واکنش در شرایط خطرناک و بحرانی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->