آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

مَنش حاج قاسم یک مکتب است

  • کد خبر: ۵۴۵۶۲
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
مَنش حاج قاسم یک مکتب است
سردار سید هاشم غیاثی که به گفته خودش توفیق همکاری نزدیک با حاج قاسم سلیمانی را نداشته، اما در طول سال‌های مختلف که در سپاه خدمت کرده بارها در جلسات مختلف با ایشان همراه بوده است، در گفت‌وگو با او به بررسی ابعاد مختلف شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی پرداخته‌ایم.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ سردار سید هاشم غیاثی که در طول سال‌های مختلف بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مسئولیت‌های مهمی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشته و حالا به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به خدمت می‌باشد معتقد است، مَنش حاج قاسم یک مکتب است و وصیت نامه ایشان در بردارنده نکات بسیار ارزشمندی است که می‌تواند به ما در رسیدن به مسیر تعالی کمک کند. در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی با سردار غیاثی درباره حاج قاسم گفت‌وگو کردیم.‌

 

مکتب حاج قاسم

متاسفانه توفیق همکاری نزدیک با ایشان نداشتم، ایشان در نیروی قدس سپاه ماموریت داشتند و بنده عمدتا در سپاه استان‌های مختلف مشغول انجام وظیفه بودم که در سال‌های اخیر در استان‌های خراسان رضوی، جنوبی و فارس خدمت می‌کردم. البته هر چند ماه یک بار در جلسات مختلف که فرماندهی محترم کل سپاه برگزار می‌کردند، ایشان را زیارت می‌کردیم و از فرمایشات ایشان بهره‌مند می‌شدیم. مقام معظم رهبری از مکتب حاج قاسم نام بردند. مکتب تعریف خاص خود را دارد، مجموعه اقدامات، تدابیر و رفتار شهید سلیمانی می‌تواند همه اقشار جامعه را در ایران و بلکه جهان اسلام تحت تاثیر خود قرار دهد. مکتب ایشان یک منشور و درس زندگی است، دارای پیام‌های الهام بخش و آرمان تعالی بخش.

 

سردار در دل مردم بود

ایشان در هر صورت خود ر ا وقف کرده بود و تلاش‌هایش موید این مطلب بود که سعی می‌کرد آنچه را که در مکتب امام و مکتب ولی فقیه آموخته بود را به مرحله عمل در آورد. ایشان فردی بود به دور از حاشیه و اقداماتی که شائبه را تداعی کند در عمل ایشان جا نداشت. همیشه در متن بود. در مکان‌های عمومی و در بین مردم همیشه حضور داشت. یک بار به مناسبت رحلت آیت‌الله حائری شیرازی که در دوره دفاع مقدس معلم اخلاق بودند و فرماندهان دفاع مقدس علاقه زیادی به ایشان داشتند،

 

شهید سلیمانی تشریف آوردند شیراز، در آن زمان من فرمانده سپاه فجر استان فارس بودم و از صبح تا شب ما در شیراز میزبان ایشان بودیم. هنگامی که سردار به شیراز رسیدند از بین مردم آمدند، و هنگام برگشت هم در بین مسافران حضور پیدا کردند. این تنها یک نمونه است. در مراسم بزرگداشت رحلت آیت الله حائری شیرازی هم وقتی به اتفاق ایشان وارد شاه چراغ شدیم، سردار سلیمانی رفتند وسط جمعیت نشستند و آنجا جمعیت زیادی از جوانان دور ایشان حلقه زدند و ایشان با روی گشاده با آنها برخورد کردند. بعضی از مردم مشکلاتی را مطرح نمودند که ایشان به دقت حرف‌های آنها را شنیدند و بعضی‌ از مشکلات را به من ارجاع دادند تا پیگیری کنم. ایشان واقعا در دل‌ها جا داشت.

 

سردار حسرت رفقای شهیدشان را می‌خوردند

من احساسم این است که خداوند متعال رزق شهادت را روزی ایشان کرده بود و خود ایشان هم این را می‌دانست. وقتی اعمال ایشان را می‌بینید و به صحبت‌های ایشان مراجعه کنید، اگر تحلیل داشته باشید در خواهید یافت که شهادت رزق و روزی ایشان بود و پس از دورانی پرتلاش به آرزوی خودشان که لقاءالله بود رسیدند، جمله خداوندا مرا پاکیزه بپذیر که چند ساعت قبل از شهادتشان نوشته بودند حاکی از این موضوع بود.

 

در زمان شهادت شهید احمد کاظمی ایشان در حالی که بسیار متاثر شده بودند همواره طلب شهادت را بر زبان جاری می‌کردند. من به اقشار مختلف مردم توصیه می‌کنم که به وصیت نامه ایشان که حاوی نکات بسیار ارزشمندی است، مراجعه کنند. فردی که به سیدالشهدای جبهه مقاومت معروف است و به کمال رسیده بود، می‌تواند ما را راهنمایی کند و در رسیدن به مسیر تعالی ما را کمک کند. شهید سلیمانی مصداق بارز یک مومن صادق بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت. بصیرت، اخلاص و عمل به هنگام از برجسته‌ترین ویژگی‌های ایشان بود.

 

انسجام امروز مناطق جنوب شرق کشور را مدیون حاج قاسم هستیم

حاج قاسم بعد از دوران دفاع مقدس احساس کرد که برخی از معاندان داخلی با حمایت دشمنان خارجی در جنوب شرق کشور ناامنی ایجاد کرده‌اند. او برای ایجاد امنیت و برای انسجام و اتحاد بین اقوام و طوایف به آن منطقه رفت که در سایه این انسجام و مشارکت مردم چه شیعه و چه اهل سنت بتواند امنیت پایدار ایجاد کند که در این ماموریت بسیار موثر عمل کرد و این تدبیر عملیاتی شد.

 

البته جا دارد یادی هم از شهید شوشتری بکنیم که در ادامه راه و مسیر حاج قاسم اقدامات میدانی موثری در آن منطقه انجام داد و خود در آنجا به شهادت رسید. پس از ماموریت در جنوب شرق به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه مشغول به خدمت شدند. حاج قاسم با مطالعه دقیق این مسئولیت را پذیرفتند، و زمانی که ورود کردند با ایجاد انسجام بین افرادی که در جای جای دنیا دلداده انقلاب اسلامی بودند، امورات را دنبال کردند.

 

فرمانده مقتدر لشکر ۴۱ ثارالله

حاج قاسم در دوران دفاع مقدس آب دیده شد، ایشان از فرماندهی گردان شروع کردند و سپس به فرماندهی لشکر منصوب شدند و انصافا لشکر 41 ثارالله در بین لشکرهای سپاه درخشید، و این به واسطه فرمانده مقتدری مثل حاج قاسم بود. این تجربه گرانبها، فکر، تدبیر و معنویتی که در وجود ایشان بود توانست توفیقات بعدی را در جبهه مقاومت رقم بزند.

 

بین رزمندگان هیچ فرقی برای حاج قاسم نبود

حاج قاسم همواره در خطوط مقدم جبهه مقاومت حضور داشت و رزمندگان اعم از ایرانی و فاطمیون و زینبیون ایشان را مثل پدری مهربان و فرماندهی مقتدر می‌دانستند که هیچ فرقی برای او بین رزمندگانش وجود نداشت و همواره ارتباط دلی برقرار می‌کرد. توجه جدی او به خانواده معظم شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم و جبهه مقاومت که همواره در شهرهای مختلف به دیدار آنها می‌رفت، مثال زدنی است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->