پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

فرمول جدید قیمت گذاری خودرو سرنوشت بازار را به خودروسازان سپرد

  • کد خبر: ۵۴۵۷۶
  • ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
فرمول جدید قیمت گذاری خودرو سرنوشت بازار را به خودروسازان سپرد
در حالی که پس از افزایش درخور توجه قیمت انواع خودرو، شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار بودیم، اما هفته گذشته شورای رقابت در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بازنگری کرد و با حذف نرخ تورم، قیمت بازار را با فرمول تعیین قیمت جایگزین کرد که این اقدام بازار خودرو را تحت تاثیر قرارداد.

محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ در شرایطی که پس از افزایش در خور توجه قیمت انواع خودرو، شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار بودیم، هفته گذشته شورای رقابت در فرمول قیمت‌گذاری خودرو بازنگری کرد و با حذف نرخ تورم، قیمت بازار را با فرمول تعیین قیمت، جایگزین کرد. این اقدام سبب شد نه‌تن‌ها روند کاهش قیمت‌ها در بازار متوقف شود، بلکه قیمت انواع خودرو‌های داخلی در بازار ۵ تا ۱۳ میلیون تومان گران‌تر شود.

 

آن‌طور که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، گفته است، برای افزایش قیمت، باید تا یک ماه آینده متوسط افزایش ۵۰درصدی تولید سالانه محقق شود تا بتوان این خودرو‌ها را مشمول افزایش قیمت کرد. به این ترتیب، قیمت‌های جدید بهمن اعلام خواهد شد.

 

با این حال روز پنجشنبه، بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی با انتقاد از فرمول جدید خودرو گفت: طرحی را که شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو درنظر گرفته است، سازمان بازرسی کشور به آن ایراد گرفته است و باید تجدیدنظر شود.

 

میرمحمدی بیان کرد: مقرر شده است در بازه زمانی یک ماهه و سه ماهه قیمت تعدادی از خودرو‌ها افزایش پیدا کند، ولی این افزایش بر قیمت بقیه خودرو‌ها هم تأثیر خواهد گذاشت و بازار را دچار التهاب خواهد کرد. با این مصوبه شورای رقابت، مرجع تعیین قیمت بازار به نوعی تحت هدایت خودروسازان قرار می‌گیرد و با عرضه قطره‌چکانی خودرو، خودروسازان، نبض بازار را کنترل می‌کنند. به‌گفته این مسئول، هفته گذشته نامه‌ای به شورای رقابت ارسال و درخواست تجدیدنظر داده شد، اما بدون توجه به این درخواست، مصوبه شورای رقابت ابلاغ شده است.

 

به اعتقاد فعالان بازار، این اظهارنظر‌ها بازار خودرو را دچار آشفتگی کرده است، به‌طوری‌که به‌گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد، این روز‌ها بازار دچار هیجانات کاذب است.

 

حمیدرضا حیدری به خبرنگار ما گفت: بعد از انتخابات آمریکا، بازار خودرو در مشهد رو به ثبات رفت و قیمت بیشتر خودرو‌های داخلی و خارجی کاهش یافت. این ثبات قیمت سبب شد در دو هفته گذشته، مصرف‌کنندگان واقعی به‌مرور برای خرید وارد بازار شوند، با این حال اعلام فرمول جدید سبب افزایش ۵ تا ۱۳ میلیون تومانی قیمت انواع خودرو‌ها در مشهد شده است.

 

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال قیمت پژو ۲۰۶ که تا ۱۷۷ میلیون تومان کاهش یافته بود، اکنون به ۱۹۰ میلیون تومان رسیده است. یک کارشناس بازار خودرو نیز در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه فرمول جدید سرنوشت بازار را به خودروسازان سپرده است، گفت: فرمول جدید، دست خودروسازان را برای تعیین قیمت خودرو‌ها بازمی‌گذارد و در عمل به روند گرانی‌ها مشروعیت می‌بخشد.

 

محمدمهدی میرزایی افزود: اتفاقات سال ۹۴ در بازار درحال تکرار است. در آن سال، خودروسازان با گرفتن چراغ‌سبز برای رشد قیمت‌ها، دست به افزایش تولید زدند و تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار را نیز متوقف کردند. اکنون نیز به نظر می‌رسد در بازار خودرو چنین اتفاقی افتاده و دست خودروسازان برای گرانی بیشتر در ازای افزایش عرضه، باز شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->