سرخط خبرها

معلم همیشه حاضر

  • کد خبر: ۵۴۶۶۷
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
  • ۱
معلم همیشه حاضر
سرگروه فیزیک ناحیه ۵ بیشتر وقتش را بر سر تحقیق و تهیه فیلم آموزشی برای دانش‌آموزان می‌گذارد
ندا معصوم - دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به‌علت وضعیت پیش‌آمده، اولین‌بار است که کلاس‌های آنلاین را تجربه می‌کنند. تا قبل از این موضوع، تعطیلی سیستم آموزشی کشور در مواقع ویژه و خاص مثل آلودگی شدید هوا بود و حالا چندماه است کارکنان آموزشی و به‌ویژه خانواده دانش‌آموزان به‌دلیل تعطیلی کلاس‌های حضوری سردرگم شده‌اند.

بماند که خیلی از زیرساخت‌ها برای آموزش ازراه‌دور و آنلاین مهیا نبود و هنوز هم نیست، اما برای اولین‌بار وارد چنین فضایی شدیم و نرم‌افزار شاد به میدان آمد. این نرم‌افزار یگانه گزینه برای گریز از عقب‌افتادگی از درس‌هاست، اما باتوجه‌به جدیدبودنش مشکلات زیادی دارد. سعید اسفندیاری از سوی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۵، به‌عنوان سرگروه فیزیک ناحیه انتخاب شده است. او چگونگی استفاده بهتر از این نرم‌افزار را به‌صورت کارگاهی برای دبیران فیزیک منتخب مشهد و شهرستان‌های اطراف تشریح کرده است، با این هدف که کلاس حضوری اگر نیست، آموزش باید در حدواندازه همین کلاس‌ها باشد.


آموزش سخت‌تر شده است

اسفندیاری، دانشجوی ارشد فیزیک دانشگاه فردوسی، دبیر فیزیک، ریاضی و زمین شناسی و کارشناس مسئول فیزیک است که کارنامه کاری پروپیمانی دارد. کسب عنوان معلم نمونه سرخس سال ۹۷، کسب رتبه اول پژوهش سال ۸۹ در سطح دانشگاه زنجان، رتبه استخدامی آموزش و پرورش رضوی سال ۹۴ و رتبه ۶ کشوری در آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۹۳ برخی از آن‌هاست. مقابلش که نشسته‌ای، حس می‌کنی وسط یک نردبان ایستاده است. درباره شرایط پله‌های بالاتر صحبت می‌کند و از ردکردن سختی‌های پله‌های پایین می‌گوید.

اعتقاد دارد آدم‌ها که در حرفه و کارشان سخت‌گیر و جدی هستند، عطوفت ذاتی بیشتری دارند. معلم‌های جدی از سر همین عطوفت است که به خودشان، کارشان و دانش‌آموزانشان سخت می‌گیرند. آموزش‌دادن جزو اولویت‌های کاری خود اوست.

می‌گوید: آموزش ازراه‌دور، کار را برای آموزگاران سخت کرده است. در این میان برخی از آن‌ها -تأکید می‌کنم، شامل همه نیست- متأسفانه کلاس‌ها را به‌صورت کنفرانسی برگزار می‌کنند. به‌این‌ترتیب که فلان دانش‌آموز باید درس را یاد بگیرد و به باقی هم‌کلاسی‌ها هم آموزش دهد. این شیوه کاربردی نیست و اینکه بخواهد به‌صورت دایم استفاده شود، جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست.


پررنگ شدن تحقیق و پژوهش

اسفندیاری بیشتر مواقع در کتابخانه یا فضایی آرام و به دور از شلوغی، درحال آموزش‌دادن و تهیه فیلم آموزشی با گویندگی خودش است. دوباره بر دشواری آموزش آنلاین تأکید می‌کند و می‌گوید: آموزگاران باید مدام درحال تحقیق و تهیه فیلم آموزشی باشند، هرچند این کار انرژی و زمان زیادی می‌گیرد و شخصا خود من را خیلی وقت‌ها خسته می‌کند، ولی باور کنید به‌علت عشق زیاد به بچه‌ها باز پرقدرت‌تر ادامه می‌دهم. برای همه کارهایش برنامه دارد و می‌داند برای رسیدن به پله‌های آخر نردبانی که رویش ایستاده است، باید این وسطی‌ها را محکم پشت سر بگذارد و محکم قدم بردارد. حالا او آموزگار جوانی است که دانش‌آموزانش مانند یک رفیق ارتباط صمیمانه و دوستانه‌ای با او دارند.


جای خالی هم‌کلاسی در نرم‌افزار شاد

به قول خودش او از بچگی هم متفاوت از خیلی‌ها بوده است و هنوز هم همین ویژگی را دارد، از مطمئن حرف‌زدن و چهره مصممش پیداست.

هدف‌هایش را بین ماه‌ها و سال‌های زندگی‌اش تقسیم می‌کند و برای هر کدامش برنامه‌ریزی خاص خودش را دارد. می‌گوید: جای خیلی از گزینه‌ها در نرم‌افزار شاد خالی است، مثل اینکه هم‌کلاسی‌ها از لذت کنارهم‌بودن و همراهی با آموزگار محروم مانده‌اند. شور و نشاط، لازمه همه کلاس‌هاست و بچه‌ها باید همین حس‌وحال را در فضای مجازی و نرم‌افزار شاد تجربه کنند که جای آن خالی است و من سعی کرده‌ام این ارتباط همچنان حفظ شود.

شما ببینید ما بهترین خاطرات دوران تحصیلمان را به‌علت هم‌کلاسی‌هایمان داشته‌ایم و حالا بچه‌ها از داشتن این خاطرات محروم می‌مانند. از آن گذشته تدریس هم کیفیت کلاس‌های حضوری را ندارد و بزرگ‌ترین آسیب را در این میان دانش‌آموزانی می‌بینند که سال آینده کنکور دارند و با پایه ضعیف بالا آمده‌اند. به همین علت آموزگاران در فضای مجازی باید برای موفقیت آن‌ها بیشترین تلاش را انجام دهند.


شاد باید به‌روزرسانی شود

اسفندیاری که همراه چندنفر دیگر امکانات نرم‌افزار شاد را بررسی کرده‌اند. توضیح می‌دهد: همان‌طور که گفتم، در این نرم‌افراز جای برخی امکانات خالی است. تدریس غیرحضوری کار ساده‌ای نیست، به‌ویژه اینکه برخی دروس مثل همین فیزیک به کار‌های آزمایشگاهی احتیاج دارد. از طرفی همه دانش‌آموزان امکان استفاده از گوشی‌های مدل بالا را ندارند که بتوانند فیلم‌های با حجم زیاد را دریافت کنند، دیگر اینکه صدا و تصویر آموزگار و دانش‌‎آموز هم‌زمان نیست و بیشتر اوقات پرسش و پاسخ با تأخیر انجام می‌شود. طبیعی است که خیلی از دانش‌آموزان در فصل امتحان مدام در استرس هستند که از کلاس و امتحان عقب نیفتند و همه این‌ها مشکلاتی است که باید حل شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی سعدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
0
0
اقای اسفندیاری لایق بهترین ها
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->