پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تنور داغ گران‌فروشی و افزایش تخلفات نانوایی‌ها

  • کد خبر: ۵۴۶۷۱
  • ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تنور داغ گران‌فروشی و افزایش تخلفات نانوایی‌ها
آمار سازمان صمت استان می‌گوید، ارزش ریالی تخلفات نانوایی‌ها در ۹ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۱ درصد رشد داشته است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ ۵۱ درصد بر میزان ارزش ریالی تخلفات نانوایی‌ها در ۹ ماهه امسال نسبت‌به مدت مشابه سال قبل افزوده شده است. شاید این خبر را این‌طور تعبیر کنید که تخلفات نانوایی‌ها که قوت غالب مردم را تولید می‌کنند، امسال بیشتر شده است. اما این ماجرا یک روی دیگر هم دارد. شاید شرایط سخت این روز‌های نانوایان، باعث بروز افزایش تخلفات پرونده‌های این صنف شده است.
 
قیمت نان از آبان سال گذشته تاکنون با وجود تورم ۴۴ درصدی، هیچ تغییری نکرده است. ما در این گزارش نمی‌خواهیم از افزایش یا ثبات قیمت نان جانبداری کنیم، اما باید به بررسی هر دو روی ماجرا بپردازیم. نان یکی از کالا‌های اصلی در سبد خانواده‌های ایرانی به‌خصوص اقشار ضعیف جامعه است و لزوم ثابت نگه داشتن قیمت آن بر کسی پوشیده نیست، اما نمی‌شود برای ثابت نگه داشتن قیمت از جیب نانوایان هزینه کرد.

افزایش قیمت مواد اولیه، حمل‌ونقل، حقوق و دستمزد کارگران، اجاره و... در مقابل ثابت ماندن قیمت نان، موضوعی است که نانوایان مشهدی به آن اعتراض دارند و می‌گویند نه‌تن‌ها هیچ‌کس به فکرشان نیست، بلکه مسئولان هزینه ثابت نگه داشتن قیمت این کالا را از جیب آن‌ها می‌پردازند.

ما در چند ماه گذشته در گزارش‌هایی ازجمله «چانه‌زنی آزادپز‌ها بر سر قیمت نان» و «گرانی نان، ضروری است» به درددل نانوایان درباره وضعیت موجود پرداختیم. اما در ماه‌های اخیر، برخی نانوایان وقتی دیدند که فریادشان به جایی نمی‌رسد، به افزایش قیمت این کالای اساسی اقدام کردند، تاجایی‌که در مرداد بازرسان اتاق اصناف مشهد با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه نانوایان مشهد و تعزیرات حکومتی به‌شکل ضربتی وارد عمل شدند تا در طرح تشدید بازرسی با نانوایی‌های متخلف برخورد کنند.
 
ما نیز یک روز با بازرسان همراه شدیم و در گزارشی با تیتر «گرانی خودسرانه نان» به شرح ماجرا پرداختیم. فقط در همان روز ۴۲فرم تخلف به ارزش ۷۶میلیون تومان برای نانوایان متخلف، صادر شد که نشان می‌داد وضعیت نانوایی‌های مشهد روبه‌راه نیست.


گران‌فروشی؛ در صدر تخلفات

از کارشناس‌مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی خواستیم که آمار تخلفات نانوایی‌ها تا پایان ۹ ماهه امسال را در مقایسه با سال گذشته اعلام کند. عباس اخوان در این‌باره می‌گوید: تا پایان آذر امسال، ۳۲ هزارو ۲۵۱ بازرسی از نانوایی‌ها انجام شد و به موجب آن، ۲ هزارو ۶۶۵ پرونده به ارزش حدودی ۹ میلیارد تومان برای متخلفان تشکیل شد. به‌گفته او، گران‌فروشی، عرضه خارج از شبکه و کم‌فروشی، بیشترین میزان تخلفات بوده‌اند.

کارشناس‌مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت استان با اشاره به افزایش دوبرابری ارزش ریالی پرونده‌های تخلف نانوایی‌ها نسبت‌به سال قبل می‌افزاید: در مدت مشابه سال گذشته، ۲۶ هزار فقره بازرسی از نانوایی‌ها انجام شد. درپی این بازرسی‌ها ۲ هزارو ۴۳۵ پرونده به ارزش ریالی ۴ میلیاردو ۶۰۰ میلیون تومان تشکیل شد که مقایسه این دو سال، از افزایش بازرسی‌های کیفی توسط سازمان خبر می‌دهد.
اخوان در ادامه می‌گوید: اکنون با کمک فرمانداری و دستگاه‌های نظارتی درقالب طرح برکت، پیگیر شبکه تامین و توزیع گندم، آرد و نان از مبدأ کارخانه تا نانوایی‌ها هستیم.


با علت گرانی برخورد کنید

سراغی هم از رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد می‌گیریم. مصطفی کشتگر به شهرآرا می‌گوید: از متخلف دفاع نمی‌کنیم. همکاران من باید نرخ مصوب را رعایت کنند، اما زمانی می‌توانیم بگوییم تخلفات بیشتر شده است که همه ابزار‌ها را برای آن‌ها تامین کرده باشیم. او ادامه می‌دهد: همه هزینه‌های نانوایان از آبان سال گذشته که نرخ نان زیاد شد تاکنون، افزایش یافته است. به چه قیمت، نرخ نان را ثابت نگه داشته‌اند؟
 
دولت فقط هزینه آرد را ثابت نگه داشته است و دیگر هزینه‌ها از دستمزد کارگر و اجاره‌بها بگیرید تا حمل‌ونقل و مواد اولیه، چندبرابر شده است. اکنون بسیاری از کارگران ماهر ما از این صنف خارج شده‌اند؛ به همین علت نانوایان گاهی برای نگه داشتن کارگران و به‌دنبال آن شغل خود، به افزایش قیمت ناگزیر هستند. نباید برای ثبات قیمت نان با معلول که نانوایان هستند برخورد کرد، بلکه مسئولان باید با علت برخورد کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->