کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

نگاهی به چگونگی فعالیت سینماهای مشهد در وضعیت زرد

  • کد خبر: ۵۴۸۵۷
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
نگاهی به چگونگی فعالیت سینماهای مشهد در وضعیت زرد
با اعلام وضعیت زرد در مشهد سینماها اجازه بازگشایی یافتند. بر همین مبنا روز شنبه ۶ دی‌ماه سینما هویزه و سینما آفریقای مشهد به‌عنوان ۲ سینمای دولتی بازگشایی شدند. متولیان پردیس‌های سینمایی سیمرغ، گلشن، ویلاژتوریست و اطلس به‌عنوان سینماهای خصوصی اما هنوز حاضر نشده‌اند درِ این سینما را بگشایند.
امیری | شهرآرانیوز - با اعلام وضعیت زرد در مشهد، پس از گذراندن وضعیت بحرانی نارنجی و قرمز، بسیاری از مشاغل و مراکز از جمله سینماها اجازه بازگشایی یافتند. بر همین مبنا روز شنبه ۶ دی‌ماه سینما هویزه و سینما آفریقای مشهد به‌عنوان ۲ سینمای دولتی، درحالی پس از چندماه تعطیلی بازگشایی شدند که به‌گفته مدیرا‌نشان استقبالی از بازگشایی نشده است. متولیان  پردیس‌های سینمایی سیمرغ، گلشن، ویلاژتوریست و اطلس به‌عنوان سینماهای خصوصی اما هنوز حاضر نشده‌اند درِ این سینما را بگشایند.
 
 
نگاهی به چگونگی فعالیت سینماهای مشهد در وضعیت زرد
 

درِ سینماهای خصوصی بسته می‌ماند

این داستان تلخی است که به یک‌باره همه عجز و تمنای مدیران سینماهای خصوصی فروکش کند تا با وجود امکان بازگشایی، رمقی برای بازکردن قفل در سینما‌هایشان نباشد.
 
شاید سکوت آن‌ها در برابر این سؤال که «آیا باتوجه‌به وضعیت زرد، سینما را فعال می‌کنید؟» منطقی‌ترین پاسخ در شرایط کنونی به شمار برود و اینکه بگذارند ساختمان‌های بلندبالای سینماهایشان پس از چندماه خاک‌خوردن، بازهم خاک بخورد؛ عملی از سر ناچاری. زیرا آن‌ها معتقدند بازگشایی در چنین شرایطی برای سینماهای خصوصی نمی‌صرفد. منظور از این «نمی‌صرفد» البته سود کم نیست، بلکه منظور هزینه‌کردن بدون درآمد است. زیرا همگان می‌دانند سینمای خصوصی بدون درآمد نمی‌تواند سرپا بماند.
 
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ دراین‌باره می‌گوید: درست است که وضعیت مشهد از نظر شیوع کرونا زرد شده است، اما وقتی فیلم خوب نداریم، کسی به سینما نمی‌آید.
 
به‌گفته میرحسین دبیرزاده، مسئله اصلی این است که فیلم نیست. اگرچه به نظر من در صورتی که فیلم جدید هم اکران شود و کرونا هم تمام شود، بازهم ۶ تا یک سال زمان می‌برد سینماها مانند گذشته رونق بگیرند، با این حال تعدادی فیلم قوی در زمینه‌های طنز، اجتماعی و کودک می‌تواند در این شرایط یاری‌رسان باشد و کمک کند بخشی از حقوق کارکنان پرداخت و هزینه‌ها جبران شود.
 
 
به‌گفته دبیرزاده، الان فیلم‌هایی مانند «آقای سانسور» و «پیشی میشی»روی پرده است که در حالت عادی هم فروش چندانی نداشتند، بنابراین چطور می‌شود در این شرایط سخت انتظار رونق داشت؟
 
او می‌گوید: تا جایی که می‌دانم هیچ‌یک از سینماهای خصوصی در این وضعیت تصمیم به بازگشایی ندارند و در مشهد فقط سینما هویزه و سینما آفریقا به‌دلیل اینکه دولتی هستند و بحث هزینه‌هایشان متفاوت، بازگشایی شده‌اند. البته از این سینماها هم در این روزهای بازگشایی استقبالی نشده است.
 
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از پیگیری شخصی‌اش برای اکران فیلم‌های جدید سخن می‌گوید: خودم تهران رفتم و این ماجرا را پیگیری کردم که وزارت ارشاد قول‌هایی برای اکران فیلم‌های جدید داده است، اما تا همین لحظه هیچ‌کدام از تهیه‌کننده‌ها رغبتی برای اکران فیلم‌هایشان نداشته‌اند.
 
او می‌گوید تا وقتی که از وضعیت مناسب فعالیت سینماها اطمینان حاصل نکند، ترجیح می‌دهد بازگشایی اتفاق نیفتد، همچنان که دیگر سینماهای خصوصی مشهد نیز چنین تصمیمی گرفته‌اند.

 

نگاهی به چگونگی فعالیت سینماهای مشهد در وضعیت زرد

 

مخالفت تهیه‌کننده‌ها برای اکران فیلم‌های جدید

موضوع تهیه‌کننده‌ها که مدیر سینمایی سیمرغ به آن اشاره می‌کند، قصه طول‌ودرازی دارد. ماجرا از این قرار است که با شیوع کرونا و نگرانی مردم از حضور در سینماها، تهیه‌کننده‌های سینما از فروش فیلم‌های خود جلوگیری کردند. با وجود جلسات متعددی که میان مدیران سینماها و تهیه‌کننده‌ها برگزار شد، تهیه‌کنندگان راضی به فروش فیلم‌های خود در این وضعیت نشدند.
 
حتی خردادماه قرار شد ۲ فیلم‌سینمایی «خوب، بد، جلف۲»، ساخته پیمان قاسم‌خانی و «شنای پروانه» اثر محمدکارت روی پرده سینماها به نمایش درآید که با مخالفت جمعی از تهیه‌کننده‌ها لغو شد و محسن چگینی و رسول صدرعاملی تهیه‌کننده‌های این فیلم‌ها، از انصراف خود برای اکران خبر دادند.
 
پس از آن هم با تشدید شرایط کرونا و قرمزشدن وضعیت، همه مراکز فرهنگی و هنری از جمله سالن‌های نمایش و سینماها کامل تعطیل شدند. از همین‌روست که نبود فیلم خوب در شرایط کنونی مهم‌ترین معضل سینماها محسوب می‌شود. این مسئله در سینما هویزه هم که از روز شنبه فعالیتش را آغاز کرده است، معضل جدی است که مسئولان این سینما به آن اشاره می‌کنند.
 
 

بیشتر بخوانید:
 

 

فروش زیر یک میلیون تومان سینما هویزه در روزهای بازگشایی

سرپرست امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی و مدیر سینما هویزه، با بیان اینکه سینما هویزه از شنبه بازگشایی شده است، از استقبال کم مردم در این چند روز خبر می‌دهد.
 
حسن پهلوانی یکی از دلایل این استقبال کم را مطلع‌نبودن مخاطبان بیان می‌کند و از رسانه‌ها می‌خواهد با اطلاع‌رسانی، مردم را از بازگشایی سینما هویزه و سینما آفریقای مشهد آگاه کنند.
 
اما دلیل مهمی که پهلوانی به آن اشاره می‌کند، نبود فیلم خوب است. او می‌گوید: به هر حال تهیه‌کننده‌ها در چنین شرایطی به اوضاع اعتماد نمی‌کنند و فیلم‌هایشان را در اختیار سینماها نمی‌گذارند.
 
پهلوانی در ادامه صحبت‌هایش درباره اکران فیلم «دیدن این فیلم جرم است» به‌عنوان فیلم جدیدی که ۲ سال اکران آن توقیف شده بود، سخن می‌گوید: «دیدن این فیلم جرم است که محصول خود حوزه هنری است، قرار است به‌زودی اکران شود. این فیلم را که الان اجازه پخش آن گرفته شده است، به‌محض دریافت مجوز نهایی اکران می‌کنیم و امیدواریم مخاطبان برای تماشای فیلم در سینما حضور یابند.
 
او همچنین از اکران تعدادی فیلم خارجی مجاز در سینما هویزه خبر می‌دهد و امیدوار است مخاطبان از این فیلم‌ها استقبال کنند.
 
مدیر سینما هویزه همچنین از فروش بسیار پایین فیلم در چند روز ابتدای بازگشایی می‌گوید و اینکه با وجود فعال‌بودن حدود ۵ سالن سینما، فروش در هر روز کمتر از یک میلیون تومان بوده است.
 
او می‌گوید: درست است که سینما هویزه نسبت به سینماهای خصوصی وضعیت متفاوتی دارد، اما  بازهم در این شرایط کرونا به سختی سرپاست.
 
او از تعدیل ۱۶ نفر از کارکنان این سینما خبر می‌دهد و می‌گوید: با همه فشارها سعی می‌کنیم سرپا بمانیم. به‌گفته او اکنون سینما هویزه، سینما آفریقا و سینما بهمن سبزوار در خراسان رضوی بازگشایی شده‌اند.
 
پهلوانی در بخشی دیگر از سخنانش، با انتقاد از قرارداشتن سینماها در گروه ۳ شغلی ادامه می‌دهد: هنرمندان سینما و تئاتر و آموزشگاه‌های هنری با اعتراض و درخواست خود سعی دارند این مراکز را از گروه ۳ شغلی به گروه ۲ شغلی انتقال دهند تا در وضعیت نارنجی هم امکان فعالیت داشته باشند، زیرا در وضعیت کرونا اتفاقا این مراکز امن‌تر از مشاغلی چون آرایشگاه‌های زنانه هستند که در گروه ۲ شغلی قرار گرفته‌اند. فرض کنید سالن ۴۷۰ نفری در یک سینما با یک‌سوم ظرفیت و حتی کمتر، چه خطری می‌تواند نسبت به مراکزی خریدی که این روزها شلوغ و پرجمعیت است، داشته باشد.
به‌گفته او، مسئولان اگر این موضوع را بررسی کنند، متوجه می‌شوند سینما هویزه که در آبان‌ماه فعال بوده با فروش کمتر از ۴۰ میلیون تومان چه تعداد مخاطب داشته و هیچ ازدحامی را در پی نداشته است.
 
اکنون فیلم‌های «آقای سانسور» فیلمی از علی جبارزاده، فیلم کودک «پیشی میشی» ساخته حسین قناعت، «سگ تازی» اثر آرون اشنایدر، «جوکر» اثر تاد فیلیپس، انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴»، انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی ۲» و فیلم هنر و تجربه «خط باریک قرمز» ساخته فرزاد خوشدست در سینما هویزه مشهد درحال اکران است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->