علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

درباره تمدید طرح ممنوعیت رفت‌وآمد‌های شبانه خودرو‌ها و حاشیه‌های آن

  • کد خبر: ۵۴۹۰۷
  • ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
  • ۱
درباره تمدید طرح ممنوعیت رفت‌وآمد‌های شبانه خودرو‌ها و حاشیه‌های آن
از ستاد ملی مقابله با کرونا، خبری به گوش رسیده است مبنی بر اینکه طرح منع تردد شبانه خودرو‌ها از ساعت ۲۱ همچنان ادامه دارد و به احتمال قوی تا پایان سال هم ادامه خواهد داشت. این خبر واکنش‌های زیادی را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ آمار‌ها تا پانزدهم دی ماه می‌گوید که کشورمان به لحاظ تعداد مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری، پانزدهمین کشور است. وضعیتی که در روز‌های گذشته به دلیل برخی ملاحظات اعمال شده و رعایت بهتر و بیشتر نکات بهداشتی از سوی مردم، به ثبات بیشتری رسیده، اما همچنان شکننده است و کمی سهل گیری و سهل انگاری می‌تواند در ماه‌های بهمن و اسفند اوج گیری دیگری را در کشور رقم بزند؛ نکته‌ای که دست اندرکاران بخش مقابله با کرونا نیز به آن اذعان دارند.
 
حالا در روز‌هایی که آمار و اطلاعات می‌گوید خوشبختانه وضعیت نسبت به قبل بهتر در کنترل است، شهر‌ها یکی پس از دیگری از وضعیت قرمز خارج شدند و درست به همین دلیل بحث تداوم ملاحظه‌ها و محدودیت‌ها برای جلوگیری از بازگشت به دوران اوج مطرح است. از علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، خبری به گوش رسیده است مبنی بر اینکه طرح منع تردد شبانه خودرو‌ها از ساعت ۲۱ همچنان ادامه دارد و به احتمال قوی تا پایان سال هم ادامه خواهد داشت.


اما و اگر داشت، ولی اجرا شد

این طرح از زمانی که اجرا شد، بار‌ها حرف وحدیث‌هایی را پیش آورد. طرحی که چندین مرتبه تا امروز تمدید شده است و حتی مدتی پیش، پیشنهاد سردار سیدکمال هادیان فر، رئیس پلیس راهور ناجا، را هم به وزارت کشور در پی داشت که آغاز طرح از ساعت ۲۱ به ۲۲ موکول شود، اما درنهایت تغییری ایجاد نشد. حالا آن گونه که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید، علت تمدید این طرح جلوگیری از تجمع و در صدر آن‌ها دورهمی‌های خانوادگی بوده است!
 
علیرضا رئیسی می‌گوید: «طبق برآوردی که همه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دادند، ممنوعیت تردد‌های شبانه کم هزینه‌ترین و مؤثرترین عاملی است که مانع دورهمی‌های خانوادگی می‌شود.» او همچنین از این گفته است که این محدودیت پیش از این فقط در شهر‌های قرمز وجود داشت، اما حالا پیشنهاد داده اند که در شهر‌های زرد هم اعمال شود و به عبارت دیگر در کل کشور تردد شبانه از ساعت ۲۱ به بعد ممنوع است.
 
اتفاقی که در بحبوحه داستان‌های کرونایی این روز‌ها مثل وضعیت تهیه واکسن برای مردم و شرایط سخت اقتصادی و مالی و لزوم تداوم فعالیت‌ها برای قشر نیازمند، سؤال‌ها و حرف‌های زیادی را برای مردم ایجاد کرده که در صدر آن‌ها این سؤال مطرح است که از بین این همه راه حلی که می‌تواند کنترل و نظارت مطلوب تری را برای این وضعیت کرونایی رقم بزند، چرا این طرح؟


رفت وآمد‌ها سر جاشه، فقط پولی شده

خبر تمدید محدودیت‌های شبانه همان طور که انتظار می‌رفت واکنش‌های زیادی را بین کاربران شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. خیلی‌ها موافق ادامه این روند بودند و خیلی‌ها مخالف. در میان انبوه نظر‌ها شاید بتوان گفت کفه انتقاد‌هایی که مردم به ادامه این روند داشتند، سنگین‌تر بود. انتقاد‌هایی که در آن‌ها نکته‌های ریزی نهفته بود که از چشم مردم دور نمانده بود.
 
کاربری به وضعیت غیرمطلوب ترافیک‌های شبانه به دلیل اعمال محدودیت‌ها اشاره کرده و نوشته بود: «عده‌ای رعایت می‌کنن و عده‌ای هم نه. این وسط، اما چیزی که عاید ما شده ترافیک‌های اعصاب خردکن و طولانی مدته که مردم دارن عجله می‌کنن به خونه هاشون برسن و خیلی‌ها می‌رسن و خیلی‌ها نه و جریمه می‌شن.» دیگری نوشته بود: «کدام محدودیت، وقتی تا ساعت ۱۰ شب شاهد ترافیک سنگین در اتوبان‌ها هستیم؟ خود من مسیر یک ساعته ام را توی ترافیک ماندم و بعد از ۳ ساعت ونیم رسیدم منزل.» فرد دیگری هم از این گفته بود که مهم‌تر از خود طرحی که اجرا می‌شود، نظارت روی شیوه اجرای آن است. کاربر دیگری دراین باره نوشت: «هرکار هم بکنین راه گریزی نیست. خیلی‌ها توی این ساعت توی خیابونا می‌مونن و جریمه می‌شن.»
 
داستان جریمه شدن و اینکه این محدودیت باعث می‌شود مردمی که ناچارند در این بازه زمانی در خیابان باشند، جریمه‌های سنگین و متعددی را متحمل می‌شوند، نکته‌ای بود که خیلی از کاربران به آن اشاره کرده بودند و درواقع به این نکته اعتراض داشتند که از بین همه محدودیت‌هایی که از ابتدای کرونا ایجاد شد، چرا فقط باید مسئله تردد‌های شبانه ادامه دار شود؟! کاربری با اشاره به این موضوع نوشت: «دستور بازگشایی تالار‌ها رو دادین، ولی برای جلوگیری از دورهمی‌ها ممنوعیت تردد شبانه رو تمدید می‌کنین؟!» و دیگری هم گفت: «رفت وآمد‌ها که سر جاشه، فقط شما یه پولی می‌گیرین.» مطابق با این طرح، تردد خودرو‌ها در این بازه زمانی ۲۰۰ هزار تومان جریمه دارد.


از هر زبان سخنی

واکنش‌ها فقط به همین صحبت‌ها محدود نشد. کاربران از نکات دیگر هم غافل نبودند. کاربری از کاروکاسبی اش گفته بود که شب‌ها رونق می‌گیرد و این طرح به ضرر اوست: «من کارم فست فوده. اصل کاسبیم شبه. امثال من هم فراوان هستن. کی می‌آد خرج من و اجاره عقب افتاده من رو بده؟» کاربر دیگری مسئله واکسیناسیون را پیش کشید و نوشت: «واکسن چی شد پس؟ کی تولید می‌کنین؟ کی وارد می‌کنین؟ کاش سر این ماجرا هم بیشتر جدی بودین.»
 
شخص دیگری به موقعیت‌های دیگر اشاره کرد و گفت: «اوضاع قطارشهری و اتوبوس‌ها رو دیدین؟ کرونا اونجا نیست؟ یا فقط توی زمان و مکان خاصیه؟» و دیگری از اوضاع بد اقتصادی این روز‌ها یادی کرد: «آخه توی این اوضاع که بیشتر مردم هشتشون گرو نهشونه، کی مهمونی و دورهمی می‌گیره؟ بخوان هم مهمونی بگیرن زودتر می‌گیرن. زودترم نگیرن بعدش با تاکسی مشکل رو حل می‌کنن.‌ای کاش یه راه حل اساسی‌تر داشتین.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
0
0
بزرگ‌ترین ترس هر حکومتی باید ازدست‌دادن اعتماد مردمش باشه. وقتی چنین اتفاقی میافته، حتی طرحی که می‌تونه دلیلش جلوگیری از همه‌گیری باشه و موفقم باشه، از طرف مردم با بدبینی بهش نگاه می‌شه و باعث روند فزاینده‌ی اعتراضات می‌شه.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->