اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل اذعان رژیم صهیونیستی به کشته شدن اسیر خود در غزه
سرخط خبرها

رهبر انقلاب: تحریم‌ها باید متوقف شود | ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است

  • کد خبر: ۵۵۲۱۲
  • ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
رهبر انقلاب: تحریم‌ها باید متوقف شود | ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است
حضرت  آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در سخنانی که به مناسبت ۱۹ دی‌ماه سالروز قیام مردم قم از شبکه اول سیما به‌صورت زنده پخش شد، نکاتی درباره مسائل داخلی و خارجی روز را مطرح کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، سخنرانی رهبر معظم انقلاب به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی یک، خبر و رادیو ایران آغاز شد.

حضرت  آیت‌الله خامنه‌ای صبح امروز در سخنانی که به مناسبت ۱۹ دی‌ماه سالروز قیام مردم قم از شبکه اول سیما به صورت زنده پخش شد، نکاتی درباره مسائل داخلی و خارجی روز را مطرح کردند.

گزیده سخنان رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:

از مردم عزیز کشورمان سپاسگزارم که حرکت عظیم و حماسه‌گونه‌ای در سالروز شهادت سردار شهیدمان سلیمانی پدید آوردند. این حرکت عظیم مردمی با هیچ دستور و بخشنامه‌ای قابل انجام نبود و این از جنبه خودجوش مردمی شکل گرفت.

 

گرامیداشت یاد جان‌باختگان مراسم تشییع سردار سلیمانی در کرمان و پرواز ۷۵۷ 

لازم می‌دانم یاد شهدای جان‌باخته در تشییع کرمان و حادثه بسیار تلخ و ناگوار هواپیما در تهران را گرامی بدارم که حقیقتا حادثه تلخ و ناگواری بود و مسئولان را داغدار کرد. امیدوارم هم شهدای کرمان و هم تهران در جوار رحمت الهی باشند و خداوند به خانواده‌های آنان صبر دهد. البته در این زمینه به مسئولان هم نکاتی تاکید شده که به عنوان وظیفه باید عملی شود.

دو چهره بزرگ علمی را از دست دادیم؛ یکی شهید فخری‌‌زاده یکی هم جناب آقای مصباح که از هر دو میراث ارزشمندی در دستگاه تحت نظرشان باقی مانده که باید به قوت ادامه پیدا کند.

 

این حادثه نباید کهنه شود

لازم است از یاد حماسه ۱۹ دی حراست کنیم. نکته بعد اینکه باید از محتوا و مضمون حماسه ۱۹ دی باید نگهبانی کنیم؛ یعنی هم حراست از خود حادثه به‌معنای زنده‌نگهداشتن آن بر ما واجب است هم حراست از مضمون و محتوای این حماسه بزرگ و علتش را عرض می‌کنم.

این که از خود آن حماسه باید حراست کنیم برای این است که این یکی از نقطه‌های اوج حیات ملت ما بود. ملت‌ها نقاط اوج و حضیض دارند؛ نقاط اوج آن‌هایی هستند که زنده بودن و پای کار بودن و با عزم بودن و بصیرت یک ملت را نشان می‌دهد؛ ۱۹ دی اینچنین بود. این زنده نگه داشتن هم به آیندگان روحیه می‌دهد هم مایه افتخار ملی است و در تاریخ ثبت می‌شود این نقاط اوج و راه آیندگان را روشن می‌کند.

بنابراین خود این حادثه نباید کهنه شود همانطور که تاکنون زنده و پرنشاط باقی مانده است.

نگهبانی از محتوای این حادثه یعنی اینکه هر حادثه معنا و مضمونی دارد. مضمون این حادثه چه بود؟ چرا باید از این مضمون حراست کنیم؟ چون راویان خائن و تحلیلگران مغرض سعی می‌کنند محتوای این حوادث را به سود خودشان و دشمنان روایت کنند. در گذشته داشته‌ایم که راوی مغرض طوری حادثه را روایت می‌کند که مضمون عکس به ذهن متبادر شود. امروز هم که با این امکانات وسیع ارتباطی این امکان در اختیار قدرت‌های مغرض و دست‌های خائن وجود دارد که حوادث را تغییر بدهد و محتوای آن را عوض کنند و تفسیر غلط کنند و افکار عمومی را منحرف کنند. 

حرکت مردم قم اساسأ یک حرکت دینی بود. رهبر آن حرکت یک روحانی برجسته و یک مرجع تقلید بود که اقداماتش را بر اساس مبانی دینی پیش می‌برد.

یک هفته قبل از قیام مردم قم رییس جمهوری آمریکا که آنوقت کارتر بود، حمایت و پشتیبانی صدردصد خود از رژیم پهلوی و محمدرضا اعلام کرد.

 

حرکت قم یک حرکت ضدآمریکایی و ضداستکباری بود

حرکت قم یک حرکت ضدآمریکایی و ضداستکباری بود که به خاطر منافع خود از رژیم دیکتاتور، فاسد و ضددین پهلوی حمایت می‌کردند. پس این قیام هم جنبه دینی و هم ضدآمریکایی داشت. - قیام ۱۹ دی اولین ضربه پتک ابراهیمی بر بت بزرگ آمریکا بود.

وضع و حال بت بزرگ را امروز می‌بینید. این انتخاباتشان است، این دموکراسی‌شان است، این حقوق بشرشان است که هر روز یک سیاهپوست را بدون دلیل می‌کشند و قاتل هم پیدا نمی‌شود. این هم ارزش‌هایشان است که در دنیا مسخره شده است و این هم از اقتصادشان است که میلیون‌ها نفر گرسنه و بیکار را به همراه دارد. حال با این اوضاع اما برخی هنوز قبله‌شان آمریکاست.

عده‌ای خیال می‌کنند اگر با آمریکا توافق کردیم و مذاکره کردیم، کشور یک بهشت برین می‌شود. نه چنین نیست. نگاهی به وضع کشور در دوران رژیم پهلوی بکنید. نگاهی بکنید به وضعیت کشورهای منطقه که نام نمی‌برم اما خود می‌دانید و ببینید آنان که مدام قربان صدقه آمریکا می‌روند چه وضعی دارند.

 

ما مقابل بی‌ثبات‌سازی آمریکا ایستاده‌ایم

آمریکا نفع خود را و منافعش را در بی‌ثباتی منطقه می‌بیند، مگر آنکه خود را مسلط بر منطقه ببیند. تا قبل از آن اما نفع خود را در بی‌ثباتی منطقه می‌بییند و این را خودشان هم می‌گویند.

ما در منطقه برخلاف حرف آن یاوه‌گوی آمریکایی عامل بی‌ثباتی نیستیم، ما مقابل بی‌ثبات‌سازی آمریکا ایستاده‌ایم.

در سال ۸۸ آمریکا می‌خواست ایران را بی‌ثبات سازد، همان اتفاقی که برای آنان در سال ۹۹ برای خودشان رخ داد و خدای متعال همان وضعیتی را که برای ایران می‌خواستند تا جنگ داخلی راه بیندازند، برای خودشان پیش آورد.

ما مواضع‌مان در مقابل آمریکا ناشی از این هدف بزرگ ماست که یک تمدن عظیم اسلامی را ایجاد کنیم که شاید به نسل فعلی نرسد اما هدفی است که نسل‌های بعدی به آن خواهد رسید.

 

باید همه تحریم‌ها رفع شود

در مورد تحریم‌ها؛ جبهه غرب و دشمنان ما موظفند این حرکت خباث‌آمیز را خاتمه دهند و فوراً متوقف کنند. باید همه تحریم‌ها رفع شود که یک حرکت خائنانه و در ضدیت با مردم ایران است نه صرفاً مسئولان کشور.

آنان باید تحریم‌ها را بردارند، ولی بر فرض که برندارند، هرچند که اساساً تحریم‌ها در حال بی‌اثرشدن هم هست، ولی ما هم باید اقتصاد کشور را طوری برنامه‌ریزی کنیم که با رفتن و آمدن تحریم و بازیگری‌های دشمن دچار مشکل نشویم.

در مورد حضور در منطقه؛ نظام جمهوری اسلامی موظف است طوری رفتار کند که دوستان و هوادارانش در منطقه تقویت شوند. این وظیفه ماست. نباید اجازه دهیم هواداران و دوستاران ما تضعیف شوند. این حضور ما در منطقه ثبات‌آفرین است. این حضور قطعی است و باید وجود داشته باشد.

در مورد قدرت دفاعی؛ نظام اسلامی حق ندارد کشور را اینگونه نگه دارد که یک انسان بی‌عرضه‌ای مثل صدام حسین بیاید و تهران را بمباران کند و ما نتوانیم کاری کنیم چون امکانات نداشتیم.

وقتی موشک جمهوری اسلامی می‌تواند پهپاد سرنگون کند و می‌تواند پایگاه عین‌الاسد را آنگونه هدف قرار دهد، آن وقت دشمن هم در محاسبات خود توان دفاعی ما را در نظر می‌گیرد.

 

اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن‌وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد

در مورد مسئله برجام و تعهدات جمهوری اسلامی؛ نکته اول این است که بحث از برگشت آمریکا به برجام است. ما هیچ عجله‌ای نداریم آمریکا به برجام برگردد. آنچه ما بر آن تاکید داریم برداشته شدن تحریم‌هاست که حقی ضایع‌شده از ملت ایران است.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، آنوقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد. البته ما به دولت و مجلس هم گفته‌ایم که در این زمینه مراقبت کافی داشته باشند.

نکته دوم این است که تصمیم مجلس و دولت در زمینه برجام یک تصمیم درست و منطقی است. وقتی دشمن به تعهدات خود عمل نمی‌کند دلیلی ندارد ما به همه تعهدات خود در برجام عمل کنیم. اگر چنانچه آنان به تعهدات خود برگردند ما هم به تعهدات خود برمی‌گردیم و بنده این را از اول گفته‌ام.

در مورد توصیه‌ام به دولت جوان انقلابی و استفاده از نیروهای مجرب که برخی می‌گویند این دو باهم قابل جمع نیست باید بگویم که کاملاً قبل جمع است. من همیشه از نیروی جوان کشور و ابتکارات و خلاقیت‌های آنان استقبال کرده‌ام. باید از نشاط و روحیه کاری و انگیزه آنان حداکثر استفاده را کشور انجام دهد. آنان فرزندان ما و کشور هستند اما اینکه می‌گوییم باید از آنان در مدیریت کشور استفاده شود معنایش این نیست که کادر مجرب کشور کاملا کنار گذشته شوند. هرکسی به فراخور اقتضائات در مدیریت قرار می‌گیرد.

بنابراین هم مسئله مدیریت‌هاست هم این. منتها اینکه می‌گوییم در مدیریت‌ها از این‌ها استفاده شود به این معنا نیست که نسل قبلی را به‌کلی کنار بگذاریم. بر حسب نیاز؛ یک جا مدیریت جوان یکجا هم مدیریت کارکشته.

امام در اول انقلاب یک جا امام جمعه ۴۰ ساله منصوب کردند که حقیر بودم، اما در کرمانشاه هم امام جمعه ۸۰ ساله منصوب کردند.

درباره دولت جوان حزب‌اللهی بنده بعداً حرف‌هایی خواهم گفت. این را هم باید توجه داشت که برخی افراد میان‌سال مثل جوان‌ها هستند. شهید سلیمانی ۶۰ سال سن داشت امّا مثل جوان‌ها همه جا حرکت می‌کرد و از هیچ چیز نمی‌ترسید. چیزی که بنده می‌دانم خیلی بیشتر از این‌هاست. گاهی در یک کشوری آن‌قدر تلاش می‌کرد که آدم از خواندن آن خسته می‌شد.

 

واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار است

موضوع آخر هم کروناست. اولاً‌ واکسنی که برای کرونا آماده شد مایه افتخار است؛ این را انکار نکنند. این مایه عزّت است. البته از طرق مختلفی به دنبال واکسن هستند. در موردی به آزمایش انسانی رسید و موفق بود سعی نکنند این را انکار کنند.

وقتی این سانتریفیوژها را درست کردند چند نفر از بزرگان علمی نامه نوشتند که مبادا گول این‌ها را نخورید نمی‌توانند این کار را بکنند. ولی دیدید که به کجا رسید. عین عمین درباره سلول‌های بنیادی بود. وقتی این کار بزرگ را انجام دادند عده‌ای پیغام می‌دادند که خیلی این‌ها را باور نکنید. برخی به خود من گفتند خیلی قابل قبول نیست. باور کردیم و ده برابر هم پیشرفت کردیم. الان هم تست انسانی شده است و ان‌شاءالله کامل‌تر خواهد شد و تا الان موفق بوده و بعد از این هم موفق خواهد بود ان‌شاءالله. من از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم.

ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند واکسن تولید کنند این افتضاح در کشور خودشان به بار نمی‌آمد.

من واقعاً به این‌ها اعتماد هم ندارم. گاهی می‌خواهد واکسن را روی ملت‌های دیگر امتحان کنند. به فرانسه هم خوشبین نیستیم چون سابقه خون‌های آلوده را دارند. امّا اگر از جایی دیگر که مطمئن باشد بخواهد وارد کنند اشکالی ندارد.

 

مسئولان هم وظایف خودشان را دنبال کنند

مراقبت‌های کرونایی باید رعایت شود. مقداری تلفات کم شده که این هم زیاد است. مردم خیال نکنند دیگر تمام شد. مسئولین هم وظایف خودشان را دنبال کنند و نکته چهارم در باب کرونا اینکه برخی از افراد تجربه‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. دارویی درست کرده‌اند و جایی امتحان کرده‌اند و تصدیق شده که موثر است. با این‌ها مخالفت نشود. نه اینکه هر ادعایی را قبول کنند امّا همان کارهایی که تأیید شده را حمایت کنند.

حرف پایانی به مردم عزیز اینکه روز گذشته ملت ایران در سایه اتحاد و عزم راسخ و در سایه دین‌داری و حضور بهنگام و در سایه مجاهدت توانست این انقلاب عظیم را انجام دهد و این کار بزرگ که مسیر تاریخ بشر را عوض کرد انجام داد. امروز همان ملت با همان توانایی‌ها و با تجربه‌های بیشتر با امکانات چندین برابر حضور دارد و می‌تواند بر همه موانع فائق آید. هم در مسائل تولید و هم ارزش پول و هم مسائل فرهنگی و سیاسی و نظامی این ملت می‌تواند موفق شود.

 

سخنرانی رهبر انقلاب اسلامی در سالروز قیام ۱۹ دی، هر سال با حضور هزاران نفر از مردم قم در حسینیه امام خمینی برگزار می‌شد که امسال به علت شیوع ویروس کرونا، بدون حضور جمعیت و به صورت تلویزیونی انجام شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->