جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

بازار داغ نقره در پی گرانی طلا

  • کد خبر: ۵۵۴۴۶
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
بازار داغ نقره در پی گرانی طلا
با نوسان قیمتی که امسال در بازار طلا شاهد بودیم و سیر صعودی قیمت طلا، مسلما توان خرید مردم برای این کالای گران‌بها و سرمایه‌ای کاهش پیدا کرده است.
طنین همتی|شهرآرانیوز، هر گرم طلای ۱۸ عیار در ۲۱ دی ۹۸ حدود ۴۸۶ هزار تومان بود که در بازار امروز ۲۱ دی ۹۹ با کاهش نسبی در چند روز گذشته، حدود یک میلیون و ۹۵هزار تومان رسیده است. این افزایش دوبرابری طلا نسبت به مدت مشابه سال گذشته نوید این را می‌داد که خانواده‌هایی که طبق آداب و رسوم برای مراسم ازدواج سرویس طلا می‌خریدند، اکنون با این افزایش قیمت‌ها و به‌تبع آن افزایش قیمت سایر اقلام از جمله لوازم خانگی، تهیه مسکن، هزینه برگزاری مراسم، توان خرید این کالا را نیز ندارند.


طبق گزارش شهرآرانیوز، ۲۰۰۰ کارگاه ساخت زیورآلات در مشهد فعالیت می‌کنند که به‌دلیل تشدید رکود بازار طلا و افزایش تقاضا در نقره، ۵۰ تا ۶۰ درصد از این کارگاه‌ها ظرفیت خود را به ساخت زیورآلات نقره اختصاص داده‌اند.

خرید سرویس نقره یا سرویس طلا کم وزن

به گفته یکی از این کارگاه‌ها در مشهد: به‌دلیل افزایش قیمت طلا و شرایط کرونایی، شاهد رکود طلا در چند ماه گذشته بودیم که حتی بسیاری از کارگاه‌های ما تعطیل بودند، اما باتوجه‌به افزایش تقاضا برای خرید قطعات زینتی نقره که قیمت مناسب‌تری نسبت به طلا دارد، ما هم به این سمت رفته‌ایم و باتوجه‌به سفارش‌ها، بیشتر به سمت ساخت نقره‌جات حرکت کرده‌ایم.


به گفته این کارگاه ساخت طلا و نقره، افزایش قیمت طلا داشتیم، اما بسیاری از مردم باتوجه‌به رسوم ازدواج، هم‌چنان تقاضا برای خرید طلا هست، اما اگر در گذشته یک سرویس با گرمی سنگین می‌خریدند، اکنون تمایل به خرید سرویس‌های ظریف و با گرمی پایین‌تر بیشتر است.


اگر به بازار نقره مشهد یا همان بازار رضای خودمان سری بزنیم، به گفته فروشنده‌ها با اینکه ورود مسافر به مشهد کاهش چشمگیری داشت که باعث شد خیلی از مغازه‌دار‌ها کار خود را تعطیل یا واگذار کنند، تقاضا برای خرید قطعات نقره ادامه دارد.

متوسط خرید یک سرویس نقره یک میلیون تا پنج میلیون تومان

مسعودی، یکی از فروشندگان، در پاسخ به اینکه آیا عروس و داماد‌ها برای خرید سرویس نقره به‌جای طلا اقدام می‌کنند، گفت: بله. خانواده‌های زیادی داشتیم که باتوجه‌به اینکه قیمت طلا متناسب با درآمدشان نیست و ناچارند برای رسوم ازدواج سرویس بخریدند، سرویس نقره می‌خرند، از حلقه ازدواج گرفته تا دستبند، گوشواره و گردنبند.


وی درباره متوسط قیمت یک سرویس نقره برای عروس گفت: به‌طور مثال یک حلقه نقره حدود ۴۰۰ هزار تومان است و یک سرویس بسته به وزن آن از یک تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

یکی دیگر از فروشندگان درباره مزیت نقره تصریح کرد: نقره به این دلیل که مثل طلا تجدیدپذیر است و مانند طلا پس از فروش قابل خرید است، در چرخه تولید مانند طلا برگشت خواهد داشت. فلز نقره جزو بدلیجات محسوب نمی‌شود و از این زیورآلات جداست، قراردادن نقره در رسته بدلیجات، برداشت اشتباهی است که بعضی‌ها می‌گویند.

هر مثقال نقره در بازار ۸۶ هزارو ۵۰۰ تومان

رئیس اتحادیه طلا و نقره مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز اظهار کرد: باتوجه‌به سنتی که در ایران برای مراسم ازدواج وجود دارد، طلا به هر قیمتی هم که برسد، تقاضای نسبی برای مصرفش در مراسم‌ها پابرجاست. اگر مردم قبلا طلای سنگین‌تری می‌خریدند، اکنون در کاهش وزن سرویس طلا بسته به شئونات ۲ طرف تأثیر شایان توجهی داشته است.


به گفته معبودی‌نژاد، باتوجه‌به اینکه طلا گران است، خیلی‌ها به سمت خرید نقره پیش رفته‌اند. الان بازار نقره وضعیت بهتری دارد، آن هم به‌دلیل اینکه نسبت به قبل فرهنگ استفاده از آن بهتر شده است و تقاضا برای این نوع زیورآلات در تولید و حتی سفارش‌ها هم افزایش پیدا کرده است. باتوجه‌به اینکه این نوع فلز تنوع طرح بیشتر و رنگ‌های متنوع‌تری دارد، حتی با وزن‌های بالاتری می‌شود این فلز را خرید و از آنجایی که قابل خرید و فروش است، تاحدودی یک کالای سرمایه‌ای هم محسوب می‌شود.


وی تأکید کرد: اکنون نقره مثقالی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که گرمی هم حدود ۱۸ هزار و ۶۶۰ تومان است که اگر یک خانواده بخواهد نقره بخرد، باتوجه‌به وزن و کیفیت آن تقریبا با حدود یک میلیون تومان هم می‌تواند یک سرویس بخرد. برای مثال یک سرویس ۲۰ گرمی با احتساب هزینه ساخت آن حدود ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.


وی در پاسخ به اینکه برای خرید یک سرویس گران‌قیمت نقره چقدر باید هزینه شود، افزود: یک سرویس با وزن خوب و مقبول حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

وضعمان به خرید سرویس طلا نمی رسد

 
به گزارش شهرآرانیوز، در گفتگو با چند زوج جوان در بازار، دلیل اینکه چرا به خرید نقره‌جات روی آوردند را پرسیدیم که گفته شد: ما آن‌قدر هزینه‌های جانبی برای تشکیل زندگی مشترک داریم که دیگر به خرید سرویس طلا نمی‌رسد و من و همسرم به تفاهم رسیدیم که فعلا خرید سرویس نقره یا حتی سرویس بدل را برای عقد جایگزین کنیم.

در ادامه این گزارش، اما بودند زوج‌های جوانی که بازهم باتوجه‌به وضع متوسطشان، به‌دلیل تقاضای خانواده‌ها و حفظ شئونات، حتما باید طلا می‌خریدند.


به گفته یکی دیگر از زوج‌ها، برای خرید یک سرویس طلا دست‌کم باید ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان داشته باشیم. من تازه جایی مشغول به کار شدم و اگر کمک خانواده نباشد، کالا‌های مورد نیاز دیگر برای زندگی را هم نمی‌توانم بخرم، دیگر چه برسد به خرید سرویس طلا. با همسرم به این توافق رسیدیم که بعد‌ها برای خرید طلا اقدام کنیم و فعلا به خرید یک سرویس نقره و حتی بدل بسنده کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->