سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

سقوط دلار موبایل را ارزان کرد

  • کد خبر: ۵۵۵۸۴
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
سقوط دلار موبایل را ارزان کرد
در پی کاهش نرخ ارز، قیمت تلفن‌همراه در بازار مشهد به کمترین رقم در ۶ماه اخیر رسیده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ وقتی قیمت دلار با شیب ملایم رو به کاهش گذاشت، سقوط قیمت کالا‌هایی که پیش از این شانه‌به‌شانه نرخ ارز گران می‌شدند، هم آغاز شد. یکی از این کالا‌ها گوشی تلفن‌همراه بود که در دو هفته اخیر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد ارزان شده است. حالا نیز آن‌طور که فعالان این بازار می‌گویند، احتمالا این روند کاهشی ادامه خواهد داشت و با حذف حباب قیمت، بازار همراه به ثبات و رونق می‌رسد.

آن‌طور که پیداست، اکنون قیمت تلفن‌همراه به کمترین میزان خود در ۶ماه اخیر رسیده است. اکنون با نگاهی گذرا به قیمت‌های روز گوشی، به بررسی این سقوط قیمتی در بازار می‌پردازیم. برای نمونه در حدود دو تا سه هفته اخیر، گوشی‌های برند سامسونگ مدل نوت ۱۰ پلاس با کاهش حدود ۴ میلیون تومانی به ۲۶ میلیون تومان و گلکسی A۷۱ با ۲ میلیون تومان کاهش به ۱۱ میلیون تومان رسیده است. در برند آیفون نیز مدل ۱۲ پرو با کاهش ۲ میلیون تومانی، بیشترین ریزش را در بین مدل‌های این برند داشته و همچنین در برند هوآوی، قیمت مدل p۳۰ پرو با حدود یک‌میلیون تومان کاهش به حدود ۲۰ میلیون تومان رسیده است.


به‌زودی ثبات به بازار موبایل می‌رسد

برای بررسی بازار به‌سراغ یکی از فعالان این حوزه که خود از فروشندگان کلی گوشی تلفن‌همراه است، می‌رویم. آقای مروی درباره وضعیت بازار به ما می‌گوید: ارزان شدن گوشی تلفن‌همراه به‌دلیل کاهش نرخ ارز نسبت‌به مدل گوشی، پیش‌بینی‌پذیر بود. مثلا در گوشی‌های پایین‌رده، کاهش قیمت کمتری رخ داد، اما در میان‌رده‌ها و پرچم‌داران، این کاهش تا ۲۰ درصد نیز رسید.

او ادامه می‌دهد: البته ما توقع بیشتری برای ریزش قیمت پرچم‌داران تلفن همراه داشتیم، ولی انتشار خبر تصویب قانون جدید گمرک، مبنی‌بر افزایش امور گمرکی از ۶ درصد به ۱۲ درصد، جلوی ریزش قیمت بیشتر این مدل‌ها را گرفت.

این فعال در حوزه تلفن همراه، میانگین کاهش قیمت گوشی را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد می‌داند و می‌گوید: ما مدل a۵۱ سامسونگ را تا دو هفته گذشته، حدود ۸ میلیون‌و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروختیم، اما اکنون قیمت آن به ۷ میلیون تومان رسیده است. شاید در این بین، ما ضرر کنیم، اما همه از کاهش قیمت‌ها و ثبات آن راضی هستیم؛ چون اگر قیمت‌ها زیاد باشد و مردم توان خرید نداشته باشند، سودی به حال ما نخواهد داشت.
آقای مروی پیش‌بینی می‌کند که تا دو هفته آینده، قیمت‎ها تثبیت شود و بازار موبایل به روال عادی خود باز‌گردد. او می‌گوید: اکنون فروشگاه‌ها از ما به‌صورت روزانه و به اندازه نیازشان خرید می‌کنند؛ چون قیمت‌ها نوسان دارد و هر لحظه امکان ریزش آن وجود دارد، اما اگر نوسان نباشد، ما می‌توانیم به‌راحتی کاسبی کنیم.


حباب همراه ترکید

ترکیدن حباب تلفن‌همراه و امید به ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار، خبر‌هایی است که رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن‌همراه در مشهد به شهرآرا می‌دهد. افشین اکبری می‌افزاید: بازار موبایل به‌روز است و یکی از بازار‌هایی است که سریع به نرخ ارز واکنش نشان می‌دهد و تغییر می‌کند. حالا هم کاهش ۵ درصدی قیمت ارز باعث شده است که قیمت گوشی‌های تلفن‌همراه بیش از ۱۵ درصد کاهش یابد. بیشتر بودن میزان ریزش قیمت موبایل نسبت‌به کاهش نرخ ارز، به‌دلیل وجود حبابی بود که از قبل در گوشی تلفن‌همراه وجود داشت و حالا ترکیده است.
او در ادامه به دیگر علل کاهش قیمت تلفن‌همراه اشاره می‌کند و می‌گوید: یک‌باره بانک مرکزی به همه شرکت‌ها تخصیص ارزی خوبی داد و به همین دلیل، واردات افزایش یافت و کالا‌ها از گمرکات، ترخیص و وارد بازار شدند.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن‌همراه در مشهد با ابراز امیدواری برای ادامه روند نزولی قیمت‌های گوشی تا پایان سال می‌گوید: امیدواریم با ادامه این روند، هم شاهد رونق بازار او هم تامین نیاز مردم باشیم. سود ما در کاهشی بودن بازار است؛ هرچند در ابتدا عده‌ای ضرر می‌کنند، اما وقتی بازار افزایشی بود، آن‌ها سودش را بردند.
به گفته اکبری، در شرایط کاهشی بودن قیمت‌ها، معمولا بازار در رکود فرومی‌رود و خریداری نیست؛ چون مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت هستند، اما امیدواریم به‌زودی با ثبات قیمت‌ها، بازار رونق پیدا کند.
 
سقوط دلار موبایل را ارزان کرد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->