علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

تحقیقات درباره عوارض واکسن فایزر و مرگ ۲۳ نفر در نروژ

  • کد خبر: ۵۵۹۷۵
  • ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
تحقیقات درباره عوارض واکسن فایزر و مرگ ۲۳ نفر در نروژ
شرکت داروسازی بین‌المللی آمریکایی فایزر با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده ۲۳ نروزی فوت شده، تاکید کرده در همکاری نزدیک با آژانس دارویی نروژ برای بررسی بیشتر این مرگ هاست.
به گزارش شهرآرانیوز، نظام سلامت نروژ اعلام کرده است درباره تاثیرات واکسن کرونا شرکت فایزر روی افراد مسن ضعیف تحقیق خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که ۲۳ شهروند نروژی سالمند به فاصله اندکی پس از تزریق واکسن فایزر در گذشتند.

استینار مادسن، مدیر آژانس دارویی نروژ (NOMA) در این باره گفت: این مرگ‌ها ممکن است تصادفی بوده باشد، اما ما مطمئن نیستیم...، چون هیچ ارتباط مشخصی بین این مرگ‌ها و واکسن وجود ندارد. 

آژانس دارویی نروژ تاکنون ۱۳ مورد از این مرگ‌ها را بررسی کرده و نتیجه گرفته که واکنش‌های جانبی متداول واکسن‌های "mRNA" مانند تب، حالت تهوع و اسهال، ممکن است در برخی از بیماران ضعیف منجر به سیر جدی‌تر بیماری زمینه‌ای و در نهایت مرگ آن‌ها شود.

مادسن گفت: این احتمال وجود دارد که این واکنش‌های جانبی رایج که در افراد سالم وجوان‌تر به صورت خفیفی بروز می‌یابند، ممکن است بیماری زمینه‌ای را در افراد مسن تشدید کند. 

او تأکید کرد: ما از این موضوع نگران نیستیم، زیرا این موارد بسیار نادر است و در بیماران بسیار ضعیف و با بیماری بسیار جدی رخ داده است.. ما از پزشکان می‌خواهیم که واکسیناسیون را ادامه دهند، اما در مورد افراد بسیار بیمار با احتیاط بیشتری عمل کنند، چون ممکن است تزریق این واکسن به آن‌ها بیماری زمینه‌ای آن‌ها را تشدید کند. 

او افزود: در مورد افراد سالمند ضعیف با بیماری زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن بهتر است درباره خطرات و مزایای واکسیناسیون و بهترین روش ممکن با آن‌ها و اعضای خانواده شان برای رسیدن به بهترین تصمیم، مشورت شود. 

شرکت فایزر در بیانیه‌ای در واکنش به مرگ ۲۳ نفر از شهروندان نروژی گفته است از این تعداد مرگ مطلع شده و در حال همکاری و جمع آوری اطلاعات با آژانس دارویی نروژ درباره این مرگ هاست.

در این بیانیه تاکید شده: مقامات نروژی واکسیناسیون ساکنان خانه‌های سالمندان را در اولویت قرار داده اند، اکثر آن‌ها بسیار سالخورده و دارای بیماری زمینه‌ای هستند و برخی دیگر نیز دارای بیماری‌های صعب العلاج هستند. آژانس دارویی نروژ هم تأیید کرده تعداد موارد مرگ و میر تاکنون نگران کننده نبوده و مطابق با انتظارات است. تمام مرگ‌های گزارش شده، از سوی آژانس دارویی نروژ  کاملاً ارزیابی می‌شود تا مشخص شود این حوادث مربوط به واکسن است یا نه. دولت نروژ همچنین در نظر دارد دستورالعمل واکسیناسیون سالمندان و  بیماران زمینه‌ای را مورد توجه بیشتر قرار دهد تا سلامت بیماران بیشتر مورد توجه قرار گیرد... ما با خانواده‌های داغدیده ابراز همدردی می‌کنیم. 

نروژ از ۲۷ دسامبر ۲۰۲۰ (۳ هفته پیش) واکسیناسیون سراسری کرونا را با واکسن آمریکایی فایزر آغاز کرد و در مرحله نخست افراد ساکن خانه‌های سالمندان در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اند.

تاکنون در نروژ بیش از ۲۰ هزار دوز واکسن فایزر طی ۳ هفته گذشته تزریق شده است.

در نروژ به طور معمول هر هفته  حدود ۴۰۰ مورد مرگ در بین افراد خانه سالمندان روی می‌دهد.

همچنین موسسه پاول ارلیخ آلمان نیز در حال بررسی ۱۰ مورد مرگ در بین شهروندان سالمند و بیمار این کشور اندکی پس از تزریق واکسن آمریکایی فایزر است.

آژانس دارو و محصولات بهداشتی انگلیس (MHRA) نیز اعلام کرده به زودی آماری از میزان فوتی‌های پس از تزریق واکسن فایزر در بریتانیا اعلام خواهد کرد. این آژانس همچنین گفته تاکنون نگرانی خاصی از مساله ایمنی واکسیناسیون سراسری در این کشور احساس نشده است.
 
منبع: عصرایران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->