روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکنش‌ها به آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران

  • کد خبر: ۵۶۰۸۲
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
واکنش‌ها به آغاز تولید اورانیوم فلزی در ایران
سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، روز شنبه ۲۷‌دی، با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه از آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، در واکنش به آغاز فرایند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران، اعلام کردند که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ سه کشور اروپایی عضو برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان، روز شنبه ۲۷‌دی، با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه از آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، در واکنش به آغاز فرایند تولید اورانیوم فلزی توسط ایران، اعلام کردند که توجیه معتبری برای استفاده از اورانیوم فلزی توسط ایران وجود ندارد.
 
این بیانیه با طرح این ادعا که تولید اورانیوم فلزی به‌طور بالقوه می‌تواند پیامد‌های نظامی داشته باشد، بدون اشاره‌به بی عملی‌های اروپایی‌ها نسبت‌به تعهدات برجامی خود افزود: ایران، وفق برنامه جامع اقدام مشترک، متعهد است که به مدت ۱۵‌سال درگیر تولید اورانیوم فلزی و فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه نشود. تروئیکا (انگلیس، فرانسه و آلمان) از ایران خواسته‌است که «اگر نسبت به حفظ برجام جدی است، این فعالیت‌ها را متوقف کند و بدون فوت وقت به تعهداتش ذیل برجام بازگردد.»
 
بیانیه تروئیکای اروپایی در شرایطی صادر شده است که کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز چهارشنبه ۲۴‌دی‌ماه اعلام کرد که فعالیت تحقیق و توسعه برای طراحی نوع ارتقا‌یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، آغاز شد. غریب‌آبادی با اشاره‌به اینکه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی، موضوع را به اطلاع کشور‌های عضو رسانده است، گفت: این فعالیت در سه مرحله انجام می‌گیرد و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود. وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه ایران از دو سال قبل به اطلاع آژانس رسیده است، گفت: این اقدام، از لحاظ فنی، ایران را در ردیف کشور‌های پیشرو در تولید سوخت‌های جدید قرار خواهد داد. همه این مراحل به اطلاع آژانس رسیده است و می‌رسد و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.

با‌این‌حال، سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای در پاسخ به بیانیه سه کشور اروپایی بیان کرد: موضوع کارخانه تولید اورانیوم فلزی مندرج در ماده‌۴ «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که مجلس، سازمان انرژی اتمی را نسبت به آن‌ها موظف کرده و موضوع تولید سوخت پیشرفته برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران، دو موضوع کاملا متفاوت است. این سازمان هنوز اطلاعات پرسشنامه طراحی کارخانه اورانیوم فلزی موضوع ماده ۴ قانون بین‌المللی انرژی اتمی را به آژانس ارائه نکرده است که البته پس از انجام تمهیدات لازم و در زمان مقتضی و مهلت تعیین‌شده در قانون، این اقدام انجام خواهد شد. برنامه تولید سوخت پیشرفته همان‌طور‌که در گزارش اخیر آژانس آمده، نخستین‌بار بیش از دو سال پیش به آژانس ارائه شده و در این مدت نیز در چند مرحله، اطلاعات تکمیلی و نهایتا اطلاعات پرسشنامه طراحی به آژانس ارسال شده است.
 
این بیانیه خاطرنشان کرد: ضمنا یادآوری می‌کند که در اوایل دهه‌۸۰ طی گزارشی که در آن زمان به آژانس ارائه شد تحقیق و توسعه درباره تولید اورانیوم فلزی برای مصارف صلح آمیز و متعارف در حد مقدماتی و به میزان اندک با موفقیت انجام شده بود. توضیح اینکه در فرایند تولید سوخت پیشرفته اورانیوم فلزی یک محصول میانی است که در فرایند تولید بدون توقف در این مرحله، بلافاصله سوخت پیشرفته تولید می‌شود. همچنین این بیانیه اظهار امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با پرهیز از ذکر جزئیات غیرضروری در گزارش‌های خود، از بروز زمینه‌های سوء تفاهم جلوگیری کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->