«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

کارخانه نوآوری مشهد لیگ برتر فعالان حوزه نوآوری است

  • کد خبر: ۵۶۱۵۲
  • ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کارخانه نوآوری مشهد لیگ برتر فعالان حوزه نوآوری است
مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار "فردوسی" گفت: فضای آموزش کارخانه نوآوری مشهد فضایی ملی، شهری و فضای کار اشتراکی بین‌الملی خواهد شد و استراتژی ما این است که در کمتر از ۵ سال بیش از ۷۰ درصد نیازهای شهرداری مشهد در حوزه نوآوری را توسط تیم کارخانه نوآوری رفع کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مصطفی مکارم صبح امروز ۲۹ دیماه در سالن اجتماعات کارخانه نوآوری با اشاره به اینکه کارخانه نوآوری لیگ برتر فعالان حوزه نوآوری است، ادامه داد: اجزای مختلفی در مشهد داریم که هنوز نتوانستیم آن‌ها را در کنار هم قرار دهیم. ماموریتی که ما در بهره‌برداری این کارخانه تعریف کردیم بر مبنای خواسته‌های شهرداری از مجموعه‌های بهره‌بردار است. اولین ماموریت ما این است که اولویت‌های خود را بر حل مسائل شهری به صورت کلان قرار دهیم. به این معنا که به حل مشکلات شهری با استفاده از زیرساخت‌های نوآورانه بپردازیم. مورد دوم حل مسائل شهرداری است. مورد سوم نیز حل مسائل اعضا، کارمندان شهرداری و حل منافع ذی‌نفعان است.

 

وی خاطرنشان کرد: شتاب‌دهنده فردوسی به عنوان بهره‌بردار این ماموریت‌ها را پس از انجام شدن فرآیند انتقال قدرت شروع خواهد کرد. درحال حاضر انجام این فرایند به تعویق افتاده است، که ممکن است به علت حساسیت‌های موجود در این روند باشد. با انجام شدن این مرحله شاهد اکوسیستم بزرگی در این محیط خواهید بود. فضای آموزش اینجا فضایی ملی، شهری و فضای کار اشتراکی بین‌الملی خواهد شد. در مرحله بعدی ما منتظر تجمع شتاب‌دهنده‌های مشهدی هستیم. این شتاب‌دهنده‌ها علاوه بر داشتن منافع شخصی در راستای رسیدن به منافع اشتراکی فعالیت خواهند کرد.

 

مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی در خصوص برنامه‌های این سازمان در راستای تعامل بیشتر با شهرداری مشهد، اظهار کرد: هریک از اعضاء زیست بوم نوآوری به صورت انفرادی به فکر منافع خود هستند که این موضوع منطق کار بخش خصوصی است. شبکه‌های کاری زمانی می‌توانند موفق شوند که منافع خود را در یکدیگر گره بزنند و در عین حال که به درآمد خود توجه می‌کنند به فکر ایجاد یک شبکه بزرگتر باشند.

 

مشهد تنها شهر ایران است که شهرداری آن هم مرکز نوآوری دارد

وی با اشاره به اینکه شهر مشهد در رشد و توسعه فناوری تنه به تنه تهران می‌زند، افزود: مجموعه‌های نوآورانه‌ای که در مشهد ایجاد شده‌اند مانند پارک علم و فناوری، دانشگاه‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری اتفاقات خوبی را در مشهد رقم زده است. تنها شهر در ایران هستیم که شهرداری آن هم مرکز نوآوری دارد. در مشهد فضایی ایجاد شده است که نه تنها بخش خصوصی در آن مستقل است و فعالیت می‌کند، بلکه مجموعه‌های دولتی فراتر از بخش خصوصی مانند شهرداری نیز در آن فعال هستند. اکوسیستم مشهد پس از آن‌که توانست برخی از کیفیت‌ها را بررسی کند، ظرفیتی ایجاد کرد تا بتواند ساختاری مانند کارخانه نوآوری داشته باشد.

 

۳۲۷ شرکت، متقاضی عضویت در کارخانه نوآوری؛ در کمتر از یک هفته

وی در خصوص جزئیات فضای اشتراکی کارخانه نوآوری، تشریح کرد: فضایی که در آن قرار گرفتیم ۱۰ هزار متر مربع است که حدودا ۳۰۰۰ متر مربع که آن برای استفاده شرکت‌ها و مجموعه‌ها است. سایر فضاها اشتراکی هستند که برای استفاده تمام اعضا قرار گرفته‌اند. بنابراین ما با محدودیت فضا روبرو هستیم. در کمتر از یک هفته با ۳۲۷ ‪ شرکت متقاضی مواجه شدیم. سایر مجموعه‌های کارخانه نوآوری شامل ۱۹ غرفه ۵۰ تا ۷۰ متری، یک فضای کاری اشتراکی ۵۲۰ متری و ۲ فضای اداری که در اختیار مجموعه شهری و مدیریت است. به همین دلیل از آنجایی که این محدودیت‌ها وجود دارد تلاش می‌کنیم تا فضا را باید به صورت بهینه استفاده کنیم.

 

رفع ۷۰ درصد از نیاز شهرداری در کمتر از ۵ سال

مدیرعامل شتاب‌دهنده کسب و کار فردوسی گفت: به دنبال این هستیم که در کمتر از ۲ سال حداقل ۳ مگا پروژه ملی در کارخانه نوآوری انجام دهیم. این پروژه‌ها توسط شتاب‌دهنده فردوسی در شهر مشهد توزیع می‌شود. یکی از اصلی‌ترین کارها بحث تامین منابع انسانی شهر مشهد است. استراتژی ما این است که در کمتر از ۵ سال بیش از ۷۰ درصد نیازهای شهرداری مشهد در حوزه نوآوری را توسط تیم کارخانه نوآوری رفع کنیم. ما به نمایندگی از زیست‌بوم نوآوری در این موقعیت قرار گرفتیم و خود را سزاوار آن می‌دانیم.

 

مکارم با اشاره به اینکه یکی از اهداف ما از سال ۱۳۹۷ این بود که کارخانه نوآوری را ایجاد کنیم، اظهار کرد: حمایت کننده و مالک کارخانه نوآوری شهرداری مشهد است و هدف ما نشان دادن خروجی‌های اثرگذار کارخانه نوآوری برای شهرداری و حوزه نوآوری است. ما باید کنار یکدیگر در اینجا درآمد داشته باشیم و قرار نیست این درآمدها به صورت شخصی باشد. باید کمک کنیم تا اینجا تبدیل به یک پایلوت تجمعی برای کشور و بین‌الملل شود. اگر این نگاه که باید کارخانه نوآوری نقطه عطفی میان کشورهای همسایه و ایران باشد به نتیجه نرسد، هزینه انجام شده برای ایجاد این کارخانه به هیچ عنوان جبران نخواهد شد.

 

وی با اشاره به اینکه کارکرد کارخانه‌های نوآوری در دنیا تبدیل کردن فضاهای صنعتی مرده به فضای مدرن تجاری است، افزود: برای تبدیل شدن کارخانه کوکا به کارخانه نوآوری بیشترین ریسک را شهرداری مشهد کرد. برای انتخاب موقعیت کارخانه نوآوری در ابتدا سه موقعیت مکانی را انتخاب کردیم که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اینجا بهترین مکان است. برای این مکان پروژه‌های بزرگی مانند ساخت برج دوقلو، مرکز فرهنگی و سالن‌های تئاتر متعدد در نظر گرفته ‌شده بود. کارکرد مدیریت شهری در این است که فضاهای قدیمی را به مکان‌هایی تبدیل کند که شور و هیجان برای فعالیت نوآورانه را به جامعه تزریق کند.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->