بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی
سرخط خبرها

بررسی روش‌های کلاهبرداری با سوءاستفاده از اسم رمزارز‌ها

  • کد خبر: ۵۶۲۰۹
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
بررسی روش‌های کلاهبرداری با سوءاستفاده از اسم رمزارز‌ها
بررسی روش‌های کلاهبردارانی که با سوءاستفاده از اسم رمزارز‌هایی همچون بیت کوین و اتریوم به‌دنبال دزدیدن سرمایه  شما هستند.
علیرضا وفایی نیا  | شهرآرانیوز؛ تا حدود یک سال پیش تعداد افرادی که برای سرمایه گذاری به دنبال ورود به بازار رمزارزهایی مثل بیت کوین بودند خیلی کم بود و این حوزه هنوز بین بیشتر مردم ناشناخته و نامطمئن به شمار می رفت اما در ماه های گذشته وضعیت فاجعه بار بورس کشور و نوسان های عجیب و غریب بازارهای طلا و ارز، خیلی از مردم را از یافتن بستری مطمئن تر ناگزیر کرده است.
 
در این بین، مثبت بودن وضعیت کلی بازارهای ارز دیجیتال در کنار جهانی بودن معاملات آن و ارتباط کم نوساناتش با تصمیم های دولتی، خیلی ها را وسوسه کرده است سرمایه خود را به این سمت ببرند. البته، کلاهبرداران هم بیکار ننشسته اند و با توجه به افزایش میل عمومی به این حوزه، با سوءاستفاده از اسم رمزارزها و ناآگاهی بخش زیادی از مردم درباره آن ها، طرح های مختلف کلاهبرداری را ایجاد کرده اند و در حال کلاهبرداری های میلیاردی هستند.
 
در این مطلب، می خواهیم نگاهی داشته باشیم به بخشی از مدل های کلاهبرداری که با سوءاستفاده از عنوان ارزهای دیجیتال در ماه های گذشته شکل گرفته اند و در نبود نظارت کافی، در حال خالی کردن جیب مردم هستند.اگر شما هم قصد دارید در حوزه رمزارزها سرمایه گذاری کنید، بد نیست قبل از این کار نگاهی به این عناوین بیندازید.



استخراج بدون نیاز به دستگاه

این روزها در سایت ها و کانال های تلگرامی تبلیغات مختلفی مثل «استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه»، «درآمد میلیونی با استخراج بیت کوین» و «اجاره دستگاه استخراج» را می بینیم.حرفی که صاحبان این آگهی ها به شما می گویند این است که بیایید برای ایجاد یک مزرعه استخراج بیت کوین (یا هر ارز دیجیتال دیگر) سرمایه گذاری کنید یا دستگاه های استخراج ما را اجاره کنید. در نهایت هم در سود ارزهای دیجیتال استخراج شده شریک شوید و ماهانه درآمد کلانی به دست آورید.
 
در این مدل کلاهبرداری، سرمایه گذاران فکر می کنند پول آن ها صرف خرید تجهیزات ماینینگ و انجام استخراج می شود، در حالی که در حقیقت هیچ استخراجی در کار نیست و با یک کلاهبرداری پانزی طرفیم. آن ها در تارنمای خود ماشین حسابی قرار می دهند که افراد می توانند سرمایه اولیه خود را در آن وارد کنند و سود دریافتی را ببینند.
 
افراد بسیاری وقتی می بینند که برای نمونه، با دادن ۱۰ میلیون تومان، ماهیانه ۲ میلیون تومان سود می گیرند، وسوسه می شوند. در این روش، تا مدتی از سرمایه اولیه ای که تازه واردها به سیستم وارد می کنند سود گفته شده به بقیه پرداخت می شود اما زمانی که پول زیادی جمع آوری شد، واریز ها به تأخیر می افتند و حساب کاربران با بهانه های مختلف مسدود می شود. در نهایت هم کلاهبردار فرار می کند و فقط عده ای مال باخته باقی می مانند.
 
 

نحوه شناسایی

اشاره به نام وب سایت ها در خبرگزاری ها و سایت های معتبر نشانه سالم بودن آن ها نیست. هر کسی می تواند با هزینه ای اندک، نوشته تبلیغاتی (رپورتاژ آگهی) در سطح اینترنت منتشر کند.
وب سایت موردنظر را خوب بررسی کنید. استخراج یک فعالیت دارای ریسک است و سود تضمینی نمی دهد. وب سایت های معتبر (۹۹ درصد وب سایت های کلودماینینگ معتبر نیستند) فقط هش ریت (قدرت پردازش) می فروشند، نه پنل سرمایه گذاری.
 
از خود بپرسید آیا محل مزرعه (فارم) استخراج آن ها مشخص است؟ فراموش نکنید که بیشتر کلاهبردارهای استخراج ابری به دروغ از فارم خود ویدئو منتشر می کنند. از صحت ویدئو مطمئن شوید.

 

صرافی ها و کیف پول های تقلبی

دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی های متقلبی است که یک شبه به وجود می آیند و ناپدید می شوند. درباره استفاده از این صرافی ها باید جانب احتیاط را به شدت رعایت کنید زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند.
 
گاهی نیز هنگامی که پولی به حساب خود در صرافی واریز می کنید، برخی از این صرافی های نامطمئن کارمزدهایی هنگفت از شما می گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می کنند.
برخی از این قبیل صرافی ها پلتفرم خود را برای معامله گران تازه کار جذاب جلوه می دهند و هیچ هزینه ای به عنوان کارمزد تراکنش و معاملات دریافت نمی کنند.

هم چنین ممکن است برای ذخیره ارزهای دیجیتال خود گرفتار یک نرم افزار کیف پول جعلی شوید که از نام یک کیف پول معتبر استفاده می کند. برای نمونه، چندی پیش یک نرم افزار تقلبی با نام Ledger Live در گوگل پلی دیده شد. نکته جالب اینجاست که به دلیل تحریم ها، بسیاری از کاربران ایرانی پس از جست وجوی عبارت Ledger Live در گوگل پلی قادر به مشاهده نرم افزار اصلی نبودند و به جای آن، نرم افزار تقلبی نمایش داده می شد.
 
به طور کلی، در این روش، کلاهبرداران یک وب سایت یا نرم افزار با عنوان صرافی یا کیف پول ایجاد و در شبکه های اجتماعی و گروه های گفت وگو آن را تبلیغ می کنند. آن ها برای ترغیب افراد بیشتر، از عبارت هایی مانند «کارمزد صفر» و «بدون احراز هویت» استفاده می کنند. برای کاربران ایرانی، ممکن است از عبارت «بدون تحریم» هم استفاده شود.
 
زمانی که قربانی ارزهای دیجیتال خود را به صرافی یا کیف پول واریز می کند، دیگر برداشت از آن امکان پذیر نیست و این به معنای سرقت سرمایه است. گاهی کلاهبرداران حتی موفق می شوند نرم افزار تقلبی خود را در فروشگاه های نرم افزار مانند گوگل پلی اضافه کنند.
 
 

نحوه شناسایی

تبلیغ این صرافی ها و نرم افزارها اغلب به صورت کاذب (پاپ آپ، گروه ها و کانال های نامعتبر) انجام می شود.
موقع انتخاب اپلیکیشن های کیف پول، مواردی مانند بازدید، تعداد نصب و امتیاز کاربران را در نظر داشته باشید.
تغییرات مشکوک و غیرواقعی حجم معاملاتی را در نظر داشته باشید، به ویژه اگر صرافی به تازگی شروع به کار کرده باشد.



اهدای رایگان ارزهای دیجیتال در توییتر

یکی از نمونه های رایج کلاهبرداری در این حوزه، طرح های اهدای بیت کوین در شبکه های اجتماعی است.
افراد کلاهبردار با نام و تصویر افراد مشهور مانند ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، یا ایلان ماسک، بنیان گذار تسلا، صفحه ای ایجاد می کنند و در زیر پست های پربازدید این افراد، برای نمونه، وعده می دهند که می خواهند بیت کوین رایگان اهدا کنند و اگر 1/0 بیت کوین به آدرس آن ها ارسال کنید، 2/0 بیت کوین (دوبرابر) دریافت خواهید کرد.شاید مسخره به نظر برسد، اما تاکنون میلیون ها دلار با این روش کلاهبرداری شده است و حتی در مقطعی، ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، نام صفحه توییتر خود را به non-giver of ETH (به معنای کسی که اتر نمی دهد) تغییر داد.
 
در این روش، یک فرد مشهور یک توییت منتشر می کند. یک حساب جعلی با نام و تصویر فرد مشهور در زیر توییت او توییتی مبنی بر «اهدای رایگان ارزهای دیجیتال به طرف داران» منتشر می کند. برای جلب اعتماد بیشتر، چند حساب جعلی دیگر هم زیر این توییت می نویسند که موفق شده اند ارز دیجیتال دریافت کنند. فرد ارز دیجیتال را به آدرس موردنظر می فرستد، اما هرگز چیزی دریافت نخواهد کرد.
 
 

نحوه شناسایی

یک فرد مشهور هیچ گاه برای اهدای رایگان ارز دیجیتال از این طریق عمل نمی کند.
نام و تصویر فرد مشهور می تواند کپی شود، اما نام کاربری (Username) منحصربه فرد است. برای نمونه، نام کاربری ایلان ماسک در توییتر elonmusk است و فرد دیگری نمی تواند آن را داشته باشد.
گاهی حساب هایی با تیک آبی وارد عمل می شوند تا کاربران بیشتری گول بخورند. داشتن تیک آبی در توییتر به معنای این نیست که فرد نمی تواند کلاهبردار باشد.


علائم هشداردهنده رایج

بیشتر کلاهبرداری ها در حوزه ارزهای دیجیتال علائم مشخص و ثابتی دارند که با کمی دقت می توان به راحتی آن ها را تشخیص داد.
 
 

وعده سودهای نجومی

در بسیاری از موارد، اگر میزان سود اعلام شده پروژه بیش از حد خوب به نظر برسد، احتمال دارد کاسه ای زیر نیم کاسه باشد. به عبارت ساده تر، همیشه به هر پروژه ای که ادعا می کند سود بسیار زیادی در مقابل سرمایه گذاری شما ارائه می کند مشکوک باشید.
 
 

دعوت کاربران بیشتر به پروژه

هنگامی که از شما خواسته می شود کاربران دیگر را دعوت کنید، به احتمال با یک طرح پانزی روبه رو هستید. به خاطر داشته باشید که هر برنامه معرفی و ارجاع افراد جدید می تواند ویژگی های مخصوص خود را داشته باشد.
 
 

تعیین قیمت آینده

قیمت ها در بازار بر اساس اصل عرضه و تقاضا تعیین می شوند و اگر پروژه ای برای ارز دیجیتال خود قیمت آینده مشخص کند، کلاهبردار است.


استخراج با تلفن همراه و رایانه های خانگی

عبارت «استخراج ساده ارز دیجیتال با موبایل» این روزها به یکی از ترفندهای رایج کلاهبرداران تبدیل شده است.
 
عملیات استخراج یا همان به دست آوردن ارزهای دیجیتال با قدرت پردازش دستگاه، همیشه برای افراد مبتدی در دنیای ارزهای دیجیتال جذاب بوده است و اینکه آن ها بتوانند با تلفن همراه خود استخراج کنند و درآمدی برای خود داشته باشند، این جذابیت را دوچندان می کند. روی کاغذ با هر سخت افزاری می توان عملیات استخراج را انجام داد، اما آیا استخراج با تلفن همراه یا یک رایانه خانگی صرفه دارد؟ به هیچ عنوان.درباره بیت کوین و اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال بزرگ باید استخراج با تلفن همراه و رایانه های خانگی را فراموش کرد، دست کم با موبایل ها و کامپیوترهایی که امروزه وجود دارند. درباره سایر ارزهای دیجیتال کوچک هم ممکن است استخراج به این روش امکان پذیر باشد، اما صرفه اقتصادی ندارد.بیشتر نرم افزارهای استخراج با تلفن همراه یا رایانه خانگی در حقیقت کارایی ندارند و چیزی جز یک توهم نیستند.
 
شیوه کلاهبرداری به این شکل است که کلاهبرداران یک اپلیکیشن موبایلی یا نرم افزار کامپیوتر و یک وب سایت برای ثبت نام طراحی می کنند و تا می توانند آن را معتبر جلوه می دهند.دوستتان یک لینک معرفی برای شما ارسال می کند و می گوید با ثبت نام و نصب این نرم افزار می توانید با گوشی یا رایانه معمولی خود ارز دیجیتال استخراج کنید. ممکن است چنین لینکی را در شبکه های اجتماعی هم ببینید.
 
در برخی نرم افزارها، شما اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران می گذارید و آن ها می توانند این اطلاعات را برای کلاهبرداری های بعدی استفاده کنند یا با قیمتی گزاف بفروشند.در برخی دیگر از نرم افزارها شما به بینندگان تبلیغاتی که این نرم افزارها برای شما ارسال می کنند تبدیل خواهید شد. حتی ممکن است یک بدافزار روی گوشی یا رایانه شما نصب شود.
 
 

نحوه شناسایی

به عبارت هایی مانند «استخراج با موبایل» یا «استخراج آسان بیت کوین» حساس باشید.
تبلیغات این گونه طرح ها به طور معمول به صورت لینک های دعوت از سوی دوستان یا در کانال های تلگرامی به دست شما می رسد.


فروش توکن بی ارزش

ساده ترین راه برای کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی پروژه ای جعلی برای فروش یک ارز دیجیتال (توکن) بی ارزش به افراد ناآگاه است. فروش این توکن ها مانند این است که یک نفر از کنار رودخانه مقداری خاک بردارد و به مردم شهر دیگری بگوید این خاک خاصیت ضدسرطانی دارد و در آینده بسیار ارزشمند خواهد شد.به این نوع کلاهبرداری کلاهبرداری عرضه اولیه کوین هم می گویند.
 
عرضه اولیه کوین یکی از اساسی ترین روش ها برای تأمین سرمایه اولیه کسب وکارهای حقوقی از طریق سرمایه گذاری جمعی به شمار می رود.کلاهبردارانی که از ایده عرضه های اولیه کوین سوءاستفاده می کنند، یک مقاله معرفی پروژه می نویسند، کمپین بازاریابی در شبکه های اجتماعی ایجاد می کنند، اطلاعاتی ساختگی درباره مراحل پروژه پس از عرضه اولیه کوین منتشر می کنند و توکن های بی ارزش خود را می فروشند.در این میان، بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار فریب کسب سودهای چندصددرصدی از این عرضه های اولیه کوین را می خورند و در نهایت، با خرید توکن هایی بی مصرف، سرمایه خود را از دست می دهند.
 
ساخت توکن به خودی خود بسیار آسان است، اما توکنی که هدف و کاربرد نداشته باشد، هیچ ارزشی هم ندارد.در این شیوه کلاهبرداری، به فرد در شبکه های اجتماعی توکنی برای سرمایه گذاری پیشنهاد می شود یا خود او اتفاقی آن توکن را در بازار می بیند. گفته می شود ارزش این توکن در آینده به شدت افزایش خواهد یافت یا خود فرد با رشد قیمت موقتی یک ارز دیجیتال وسوسه می شود و در آن سرمایه گذاری می کند.تیم پروژه بعد از جمع آوری مقدار زیادی سرمایه با فروش توکن ها، پروژه را رها می کنند و آن ارز دیجیتال آرام آرام ارزش خود را از دست می دهد و از صرافی ها هم حذف می شود.
 
 

نحوه شناسایی

توکن های بی هدف به طور معمول در صرافی های ناشناخته اضافه می شوند و حجم معاملات چندانی ندارند.
با توجه به این نکته که ۸۰ درصد ارزهای دیجیتال بازار به کل بی هدف اند، بهترین راه برای اجتناب از سرمایه گذاری در یک توکن بی ارزش، تحقیقات فراوان است.
 
ایده و هم چنین تیم هر پروژه را به دقت بررسی کنید. پرسش هایی چالش برانگیز درباره پروژه بپرسید و بررسی کنید که آیا تیم پروژه این پرسش ها را پاسخ می دهند یا آن ها را نادیده می گیرند؟
ایده پروژه را با دوستان خود یا شبکه های اجتماعی مربوط به جامعه ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارید. درباره آن گفت وگو کنید و از این افراد بپرسید آیا این پروژه از نظر آن ها جعلی به نظر می رسد. در پروژه درگیر شوید. آیا به واقع محصولی وجود دارد؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->