واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

چرا هیچ فیلمی از مشهد در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور ندارد؟

  • کد خبر: ۵۶۴۹۴
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳
چرا هیچ فیلمی از مشهد در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور ندارد؟
سی‌وهفتمین جشنواه فیلم کوتاه تهران درحالی از روز گذشته، یکم بهمن ماه، در پردیس سینمایی «ایران‌مال» تهران شروع‌به‌کار کرده است که در جدول آثار راه‌یافته به این جشنواره هیچ فیلم کوتاهی از مشهد به چشم نمی‌خورد.
امیری | شهرآرانیوز - سی‌وهفتمین جشنواه فیلم کوتاه تهران درحالی از روز گذشته، یکم بهمن ماه، در پردیس سینمایی «ایران‌مال» تهران شروع‌به‌کار کرده است که در جدول آثار راه‌یافته به این جشنواره هیچ فیلم کوتاهی از مشهد به چشم نمی‌خورد. این درحالی است که دست‌کم در یک سال گذشته فیلم‌سازان جوان مشهدی فیلم‌های زیادی ساختند و افتخارات درخور توجهی دراین‌زمینه به دست آوردند.
 
 
در یک سال گذشته برخی فیلم‌های کوتاه ساخته‌شده فیلم‌سازان مشهدی از جمله «بی‌دادگاه» ساخته علی جعفری، «من آلیس نیستم، اما اینجا سرزمین عجایبه» اثر احمدی سلیمانی، «شوفر» محمد نجاتی، «شب‌زده» اثر فاطمه حسینی و... در مشهد تولید شدند. این فیلم‌ها معمولا تجربه‌های اول فیلم‌سازان جوان مشهدی بودند، بااین‌حال توانستند در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی پذیرفته شوند و حتی جوایزی کسب کنند. گذشته از این‌ها شمار زیادی از فیلم‌سازان مشهدی توانستند طرح‌های فیلم کوتاه خود را در جلسات پیچینگ انجمن سینمای جوانان ایران در مشهد ارائه دهند و نظر داوران و کارشناسان این دوره‌ها را برای تولید فیلم‌هایشان جلب کنند. بر همین اساس بوده است که در ۲ سال گذشته فیلم‌هایی با عنوان «فیلم‌‌اولی» در همین جلسات پیچینگ به مرحله تولید رسید که باتوجه‌به سیاست جشنواره فیلم کوتاه تهران در قبال مطرح‌کردن فیلم‌های جدید و خلاقانه می‌توانستند در دوره سی‌و‌هفتم جشنواره دیده شوند.
 
باتوجه‌به این توضیحات این سؤال مطرح است که چطور با وجود تولیدات مقبول انجمن سینمای جوانان ایران از نظر کمی و کیفی هیچ فیلمی از مشهد در جشنواره حضور ندارد.
 
 
 

چرا هیچ فیلمی از مشهد در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور ندارد؟

نگاهی به جدول پخش اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران 

 

چرا هیچ فیلمی از مشهد در سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور ندارد؟

 

جدول نمایش جشنواره فیلم کوتاه تهران چه می‌گوید؟

با نگاهی به جدول نمایش سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌توان فهمید که بیشتر فیلم‌های حاضر در جشنواره مربوط به فیلم‌های فیلم‌سازان تهرانی هستند. در میان نام اندک‌شهرستان‌هایی که در این جدول وجود دارد، فقط ۲ فیلم از نیشابور، نماینده استان خراسان رضوی، در این جشنواره هستند. اگر مستند «خانوم اجازه؟» دانیال اسماعیلیان را که در بخش مستند شرکت کرده، درنظر نگیریم، جای فیلم‌های کوتاه داستانی از مشهد خالی است. اگرچه در سال‌های گذشته هم بیشتر فیلم‌های فیلم‌سازان تهرانی در جشنواره فیلم کوتاه تهران پررنگ بود، امسال باتوجه‌به تغییر در شیوه برگزاری و مجازی‌بودن آن، اختلاف بین فیلم‌های تهرانی و شهرستانی بیشتر شده است و در این بین تعداد چشمگیری از آثار نماینده استان خراسان رضوی نیستند.
 
 
 
 

بیشتر بخوانید:

 

این حق بچه‌های مشهد نبود

علی جعفری، کارگردان فیلم کوتاه «بی‌دادگاه»، از جمله فیلم‌سازانی است که از این اتفاق بسیار دل‌خور است. او که فیلمش آخرین‌بار به جشنواره رسانه‌های تصویری جوانان MEIHODO ‌ژاپن راه پیدا کرده بود، دراین‌باره می‌گوید: «در یک سال گذشته فیلم‌های زیادی در مشهد ساخته شده است که در این میان تعدادی از فیلم‌ها توانستند در عرصه‌های بین‌المللی مطرح شوند و حتی بدرخشند. این حق بچه‌های مشهد نبود که هیچ فیلمی از آن‌ها در میان آثار جشنواره حضور نداشته باشد.»
 
جعفری در ادامه می‌گوید: «البته مشکل این نیست که فیلم‌های بچه‌های مشهد پذیرفته نشده است، موضوع این است که شرایط طوری بود که اصلا فیلم‌ها ارسال نمی‌شد. هر سال جشنواره فیلم کوتاه تهران به‌صورت فیزیکی برگزار می‌شد، اما امسال که به‌دلیل شرایط کرونا به‌شکل مجازی برگزار شد، قرار بر این شد فیلم‌ها را آپلود و ارسال کنیم. تا جایی که من می‌دانم بسیاری از بچه‌هایی که فیلم داشتند آثارشان را ارسال کردند، خود من هم همین‌طور، اما سامانه جشنواره خطا می‌داد و فیلم‌ها آپلود نمی‌شد.» به‌گفته کارگردان «بی‌دادگاه» پیگیری‌های او و دیگر فیلم‌سازان جوان مشهدی برای حل این مشکل فایده‌ای نداشت ضمن اینکه تغییر تاریخ برگزاری جشنواره در چند نوبت از دیگر دلایلی بود که بچه‌ها را برای ارسال آثارشان سرگردان کرده بود.
 
جعفری می‌گوید: «این خیلی غم‌انگیز است که به‌دلیل مشکلات فنی جشنواره، فیلم‌های مشهدی دیده نشود و کسی هم پاسخگوی این ماجرا نباشد.»
 
 
 

بیشتر بخوانید:

 

پیگیری‌ کردیم اما جوابی ندادند

حسینی از دیگر فیلم‌سازان جوان مشهدی است که در یک سال گذشته فیلم‌هایی از جمله «اتصال»، «شب‌زده» و... را ساخته است. او می‌گوید جدید‌ترین فیلمش، «شب‌زده»، را به جشنواره ارسال کرده است، اما در آخر معلوم نشده است که فیلمش دقیقا به جشنواره ارسال شده یا نه، زیرا پیغام تأییدی برای ارسال اثر خود دریافت نکرده است.
 
حسینی می‌گوید: «خیلی حیف است با وجود فیلم‌های خوبی که فیلم‌سازان مشهدی داشتند، نتوانستند در این جشنواره حضور یابند. از چنین جشنواره معتبری انتظار می‌رفت زیرساخت‌های قوی‌تری برای دریافت آثار به‌صورت مجازی در نظر بگیرد.»
 
او می‌گوید: «واقعا برایم عجیب است فیلم‌های خوبی مثل «من آلیس نیستم، اما اینجا سرزمین عجایبه» و «بی‌دادگاه» و... که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی دیده شدند، به‌دلایل فنی نتوانند در جشنواره معتبر داخلی خودمان حضور یابند.»
 
او می‌گوید متأسفانه پیگیری‌های بچه‌ها هم در زمان ثبت‌نام پاسخ نداده است و در کمال ناباوری فیلم‌های خوب مشهدی موفق نشدند در جشنواره شرکت کنند.
 
 

بیشتر بخوانید:
 

خطاهای فنی جشنواره، دلیل حضورنداشتن فیلم‌های مشهدی است

مدیر انجمن سینمای جوانان ایران در استان خراسان رضوی نیز با بیان اینکه مجازی‌برگزارشدن سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه باعث شد بچه‌ها نتوانند فیلم‌های خود را به جشنواره ارسال کنند، می‌گوید: «امسال جشنواره به‌گونه‌ای برگزار شد که امکان ارسال فیلم به‌صورت فیزیکی و از طریق پست نبود و فیلم‌ها باید آپلود و روی سایت بارگذاری می‌شدند، اما این موضوع با خطاهای فنی همراه بود.»
 
به‌گفته سیدوحید حسینی، همین مسئله سبب شد فیلم‌های تهرانی، امسال حتی بیشتر از سال‌های قبل در جشنواره حاضر باشند، زیرا فیلم‌سازان تهرانی در صورت بروز مشکل درنهایت می‌توانستند فیلم خود را به‌گونه‌ای دیگر به دبیرخانه برسانند.»
 
آن‌گونه که حسینی می‌گوید، پیگیری‌های انجمن دراین‌باره فایده‌ای نداشته است و متأسفانه فیلم‌های خوب مشهدی به‌دلایل فنی موفق نشدند در جشنواره حاضر شوند.
 
 
 

بیشتر بخوانید:
 

تلفن‌های خاموش مسئولان برگزاری جشنواره

برقراری ارتباط با دبیرخانه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در ظاهر ساده اما در عمل همان‌قدر سخت و بی‌فایده است که فرستادن فیلم به سامانه این جشنواره. پس از به‌دست‌آوردن شماره یکی از مسئولان پاسخگوی این جشنواره بازهم نتوانستیم پاسخی دراین‌باره بگیریم، چون تلفن‌ها خاموش بودند و راه ارتباطی دیگری از سوی دبیرخانه در اختیار ما گذاشته نشد تا مسئله فنی ارسال آثار به این جشنواره روشن شود.
 
سی‌وهفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از یک بهمن آغاز به کار کرده و ششم بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->