افتتاح ۲۷ مدرسه طی ۶ ماه در منطقه تبادکان مشهد قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است | افزایش ۵۰ درصدی مصرف قلیان در ۷ سال بی‌خوابی، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو صادر شد برای خود و دیگران خودسرانه دارو تجویز نکنیم! تشخیص بموقع اوتیسم، در پیشرفت مهارت‌های ارتباطی و کلامی کودکان تاثیر بسزایی دارد معاینات پزشکی کارکنان آشپزخانه مرکزی خراسان رضوی در ایام حج عمره آغاز شد عطاری فقط می‌تواند گیاهان دارویی مجاز را عرضه کند | برخورد با عطاری‌هایی که فرآورده دارویی بفروشند اهدای عضو در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌کارهایی برای کند کردن بیماری آلزایمر کنکور سراسری مرحله اول سال ۱۴۰۳ با شرکت ۹۱ هزار داوطلب در خراسان رضوی برگزار خواهد شد اعمال قانون ۱۶۴۱ خودروی حادثه ساز در مشهد | توقیف ۵۷ دستگاه خودروی متخلف (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا بالاخره نام مادران در کارت ملی نوشته می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۴ اردیبهشت ١۴٠٣) | تداوم کاهش دما تا پایان هفته مصرف بیش از حد نمک ارتباط نزدیکی با ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش دارد آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین(ع) تهران گلایه شهروندان از پیچ‌و‌خم‌های تهیه دارو‌های خاص ترافیک سنگین در بزرگراه‌های مشهد | مرگ ۲ موتورسوار به دلیل نداشتن کلاه ایمنی (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نسخه‌ای به‌جامانده از غارت نیشابور در سال ۵۴۸ قمری

  • کد خبر: ۵۶۵۸۷
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
نسخه‌ای به‌جامانده از غارت نیشابور در سال ۵۴۸ قمری
حمله غُزها، طائفه‌ای از ترکان زردپوست آسیای میانه، به خراسان در سال ۵۴۸ قمری از وقایع تلخ این مرزوبوم است. نیشابور نیز از این قاعده مستثنا نبود.
حسینی نژاد | شهرآرانیوز - حمله غُزها، طائفه‌ای از ترکان زردپوست آسیای میانه، به خراسان در سال ۵۴۸ قمری از وقایع تلخ این مرزوبوم است. نیشابور نیز از این قاعده مستثنا نبود. این شهر بزرگ خراسان از ثروتمندترین مناطق تمدن اسلامی در آن سال‌ها بود و به تنهایی بار علمی شرق تمدن اسلامی را با وجود اندیشمندان بزرگ اسلامی به دوش می‌کشید.
 
در کتابخانه آستان قدس رضوی نسخه‌ای خطی از کتاب تلخیص کتاب الصناعیتن ابوهلال عسکری وجود دارد که در مسجد جامع منیعی نیشابور، از مساجد کهن این شهر، قرار داشته است. غُزها پس از حمله به این شهر مساجد و کتابخانه‌ها را به آتش کشیدند. بر روی برگه اول این نسخه، متنی به زبان فارسی نوشته شده است که نشان دهنده شرح ماجرای این حمله به نیشابور است. این فرد که احمدبن حامد نام داشته است، این نسخه را از جامع منیعی برمی دارد و از این کشتار جان سالم به در می‌برد. پس از این اتفاق به مشهد سفر می‌کند و نسخه را در کتابخانه آستان قدس رضوی قرار می‌دهد. شرح وقایع به زبان فارسی بر روی این نسخه دیده می‌شود.

متن دست نوشته:
«این (کتاب) کی کرده اند چنین دیدم که مکتوب آن بود که این کتاب صاحب عبدالجلیل [..]گردانید و در جامع منیعی نشابور دارالکتبی ساخته و در آن نهاده و وقتی که نشابور غارت می‌کردند و کتب بسیار بدین جای آوردند، این کتاب از آن جمله است و این ساعت که در دست من است، ملک من نیست و نیت و ضمیر آن است که اگر باز دانم کی آن دارالکتب کی موضع اوست، بر حال عمارت مانده است و باقی کتب برجای این نیز باز آنجا رسانم و اگر نه به فواید آن منتفع و مستفید می‌باشم و دعا خیر به واقف آن رحمه ا... می‌فرستم. غرض از اثبات این سطور آن است که بعد ازین بیع و شری برین کتاب روا ندارند و هذا خط احمدبن حامد کتبه خوفا من سخط ا... و عقابه یوم تجزى کل نفس بما کسبت و صلی ا... على محمد و آله».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->