شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان

  • کد خبر: ۵۶۷۲۹
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان
ماجرای مسدود شدن کارت بانکی مهاجران افغانستانی هر از گاهی در سرخط اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، اما گذشت زمان آن را در خود هضم می‌کند. حالا در روزهایی که کرونا باعث شده آدم از سایه‌اش بترسد، بازهم مهاجران افغانستان برای حل مشکل‌شان باید به بانک مراجعه کنند.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ ظاهرا قرار نیست برخی مشکلات اداری مهاجران افغانستانی حل شود، مشکلاتی که وقتی از آنها برای دوستان ایرانی‌مان آن را تعریف می‌کنیم، تعجب می‌کنند.

 

یکی از این مسائل که مهاجران افغانستانی را با مشکلات زیادی در زندگی روزمره‌شان مواجه کرده، مسدود شدن کارت‌ بانکی آنها است. کارتی که از وقتی کرونا آمده به جزیی مهم از زندگی هر شهروندی تبدیل شده است و یکی از مهمترین راهکارها برای پیشگیری از کرونا خرید با کارت بانکی و عدم استفاده از پول نقد است.

 

در ماه‌های گذشته و پس از آنکه مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان خبردادند، مقامات وزارت خارجه از تلاش برای حل این مشکل خبردادند، اما ظاهرا این مشکل ریشه‌ای حل نشد و حالا نوبت بانکی دیگر است که کارت‌های بانکی مهاجران افغانستانی را مسدود کند.

 

در روزهای گذشته تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی ساکن ایران که اتفاقا جز چهره‌های صاحب نام و نخبه افغانستانی هستند با انتشار عکس‌هایی در صفحه اینستاگرام خود خبر از مسدود شدن کارت بانک تجارت دادند.

 

بازهم ما و بازی همیشه و هر ساله بانک‌ها با مردم ما

زینب بیات مجری رادیو دری و از شاعران نام آشنای افغانستانی ساکن مشهد در این باره نوشته است:

 

«ناگهانی حسابت بسته می‌شود. بدون هیچ اطلاعی و بدون هیچ پیامکی. انگار در این قرارداد قرار است، منافع یک طرف لحاظ شود. و طرف دیگر یعنی ما مردم، حقی برای‌مان تعریف نشده. نه حقی و نه حتی یک احترام ساده در حد فرستادن یک پیامک برای اطلاع از بستن حساب بانکی. یک نفر در بیمارستان، یک نفر در پمپ بنزین، یک نفر در حال خرید روزانه، ناگهان با بسته بودن حساب بانکی خود رو به رو می شود. برای مسولان بانکی مهم نیست که برای تو در آن لحظه چه مشکلی پیش می‌آید و این کارشان در وضعیت زندگی تو و نیازهای تو، روان تو و احساس تو چه تاثیری می‌گذارد.

 

برای مسئول بانک، یک کلیک کردن و مسدود کردن است‌. آن هم به نام اتباع خارجی و این داستان هر سال تکرار می‌شود.»

 

روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان | نوبت به بانک تجارت رسید

 

نانی که سنگ شد

چند ساعت از انتشار این پست خانم بیات نگذشته بود که محمد سرور رجایی از چهره‌های فرهنگی نام آشنای مهاجران افغانستانی در تهران با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

 

«دیروز، صبح زود رفتم که دو تا نان داغ بگیرم. راهم را به سوی نانوایی سنگکی که اتفاقا کمی با خانۀ ما فاصله دارد، کج کردم. عطر و رنگ نان داغ سنگک، مجابم کرد که در صف چند نفری بایستم. ایستادم تا نوبتم شد، کارت عابر بانک تجارتم را یکبار، دو بار، سه بار ... به نفر بعدی گفتم آقا شما بفرمایید، انگار زندگی من غیر فعال شده است. احساس کسی را داشتم که سنگ روی یخ شده باشد. دست از پا درازتر بدون نان به خانه برگشتم. خدا را شکر کردم که در موقعیت اضطراری نبودم. الآن هم با تردید این دو سه جمله را می‌نویسم؛ نه برای کسی یا فلان مسئولی، برای دلم می‌نویسم. برای خودم که در این دو روز این بیت معروف:

 

از دست عزیزان چه بگویم گله‌ای نیست

گر هم گله‌ای هست، دیگر حوصله‌ای نیست

 

مثل سنگ نان سنگک، چسپیده است بیخ زبانم و رهایم نمی‌کند.

 

پ.ن: برای دومین بار است که امسال کارت عابر تجارتم ناگهانی مسدود می‌شود.»

 

روایت مهاجران افغانستانی از مسدود شدن کارت بانکی‌شان | نوبت به بانک تجارت رسید

 

ناگفته نماند که روابط عمومی بانك تجارت در این باره اعلام كرده است که عابربانک‌های بانک تجارت مهاجرین افغانستانی از روز جمعه ۳ بهمن توسط بانك مركزي جهت بروزرساني اطلاعات مشتريان (شهاب) مسدود شده است. مهاجرین افغانستانی كه كارت بانكی تجارت‌شان مسدود شده است، مي‌توانند جهت رفع مسدوديت و بروزرساني اطلاعات هويتي شان به شعبه افتتاح كننده حساب مراجعه كنند.

 

هرچند که در سال‌های اخیر با انتشار اخبار این چنینی بعضی مسئولان قول مساعد برای حل این مشکلات داده‌اند، اما مهمترین سئوالی که مطرح می‌شود این است که چرا یکبار برای همیشه این مشکلات حل نمی‌شود.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->