کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز به‌سوی الزامی‌شدن

  • کد خبر: ۵۶۷۴۷
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
معاینه فنی خودروهای دوگانه‌سوز به‌سوی الزامی‌شدن
دبیر ستاد کارگروه ستاد معاینه فنی خراسان رضوی گفت: باتوجه‌به اینکه عمر مفید مخزن برخی خودروهای دوگانه‌سوز گذشته است، معاینه فنی این خودروها الزامی است و به‌مرور اقدامات استانداردسازی آن‌ها انجام می‌شود.

طنین همتی|شهرآرانیوز، اصلاح نرخ بنزین و به‌تبع آن توجه به سوخت‌های جایگزین و باصرفه برای خودروها سبب شده است امروز بیش‌ازپیش شاهد رفت‌وآمد خودروهایی با مخازن گاز ال‌پی‌جی (LPG) باشیم. بخشی از آن مخازن غیرمجاز و ناایمن است که مانند بمب‌هایی متحرک در خیابان‌ها و جاده‌ها جولان می‌دهند و انفجار هر یک از این مخازن فاجعه‌ای بزرگ را رقم خواهد زد.

 

آخرین اقدامات برای شناسایی این خودروها، سوق‌دادن آن‌ها برای انجام معاینه فنی است که این امر را از دبیر کاگروه ستاد معاینه فنی خراسان رضوی پیگیری کردیم. مشکینی یادآور شد: خودروهای دوگانه‌سوز دستی که در سال‌های قبل تعدادی از آن‌ها به‌طور غیرمجاز دوگانه‌سوز شدند، بزرگ‌ترین معضل ما بوده است. این‌گونه دوگانه‌سوزشدن غیرمجاز اقدامی خطرناک است و به‌عبارتی، به‌شکل غیرکارشناسانه به اصالت خودرو لطمه وارد شده است.


وی با بیان اینکه این خودروها سال‌هاست بدون معاینه فنی درحال تردد هستند، ادامه داد: باتوجه‌به اینکه عمر این مخازن روبه‌پایان است و‌ سال‌هاست درحال فعالیت هستند، باید حتما معاینه فنی شوند و اگر نیاز باشد مخازن آن‌ها جایگزین شود.

وی یادآور شد: لازم به ذکر است آتش‌سوزی بیشتر خودروهای گازسوز در یک سال گذشته ناشی از دست‌کاری مخازن بوده که برای مقاصد یا جاسازی دست‌کاری شده است و آمار اینکه مخزن خودبه‌خود منفجر شده باشد، ناچیز است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح شناسایی خودروهای دوگانه‌سوز دستی که قرار بود از دی۹۸ اجرا شود، متأسفانه به‌دلایلی از جمله کمبود مخزن اجرا نشد و به‌طور مثال مخزن خودرو که قیمت آن حدود یک میلیون تومان بود، به پنج‌برابر رسید و باتوجه‌به اینکه کارخانجات هم مخزن آماده نداشتند، باعث شد این قانون به‌طور کامل اجرا نشود.

 

به‌گفته مشکینی اکنون کارخانجاتی که مخزن تولید می‌کنند، به‌سرعت درحال تولید هستند. اتفاق خوبی که در مصوبه بود و درحال انجام است، این است که ایمنی ۶۰درصدی این خودروها را شرکت‌های مجاز بررسی کنند. هدایت خودرو‌های دوگانه‌سوز دستی برای دریافت معاینه فنی به کارگاه‌های مجاز نیز درحال انجام است و قسمت گازی و مخزن و‌ سیستم گازسوز آن‌ها آزمایش می‌شود و کارشناسان آن را بازدید می‌کنند و برگ سلامت برایشان صادر می‌شود که قسمت گازی این خودرو مشکلی نخواهد داشت.

 

وی افزود: اگر مخزن مشکل داشت، به مالک اجازه استفاده نمی‌دهند و مخزن از رده خارج می‌شود و مالک خودرو باید برای خرید مخزن جدید اقدام کند. همچنین در ادامه کار فرد باید به معاینه فنی مراجعه کند. انجام این اقدامات چند متولی کشوری دارد که اکنون درحال پیگیری هستیم تا به‌درستی و به‌طور گسترده اجرا شود. شرکت فراورده‌های نفتی به برخی خودروهای دوگانه‌سوز هم یارانه می‌دهد تا برای دوگانه‌سوزکردن اقدام کنند. پلیس راهور برگ سلامت را صادر می‌کند و تعویض کارت را انجام می‌دهد.


دبیر ستاد معاینه فنی خراسان رضوی اظهار کرد: هنوز الزامی برای معاینه فنی نیست، چون کمبود مخزن‌ داریم و ممکن است دوباره موج تقاضا به مخازن راه بیفتد و باز با کمبود مواجه شویم. در نتیجه تصمیم گرفتیم این اقدام آهسته انجام شود‌.
وی درباره لزوم هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت سی‌ان‌جی افزود: هوشمندسازی جایگاه‌های سوخت کمک درخور توجهی برای شناسایی خودروهای بدون معاینه فنی است.

 

دبیر انجمن سوخت‌های جایگزین خودرو در خراسان رضوی گفت: هنوز معاینه فنی برای خودروهای دوگانه‌سوز به‌طور کامل اجرا نشده است و‌ هنوز مشکلاتی دارد که به‌زودی برطرف می‌شود. در خراسان رضوی حدود ۶۰کارگاه مجاز فعال‌اند. از یک دی ۹۹ مقرر شد گواهی سلامت با سازوکارهای جدیدی صادر شود و از هفته‌ آینده دوگانه‌سوزشدن خودروها با سازوکارهای جدید اجرا شود.

 

پاینده افزود: باتوجه‌به اینکه یک ماه است سامانه برای ثبت‌نام قطع است و گواهی سلامت صادر نمی‌شود، برای دوگانه‌سوزکردن خودروها فعالیتی انجام نمی‌شود، اما در آینده نزدیک به‌زودی این مشکل برطرف خواهد شد. دوگانه‌سوزکردن خودروهایی مثل وانت‌بارها و تاکسی‌ها که شرکت فراورده‌های نفتی به آن‌ها خدمات یارانه‌ای برای دوگانه‌سوزشدن ارائه می‌دهد، درحال انجام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->