نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین تاریخ و ساعت بازی استقلال و شمس‌آذر قزوین در لیگ برتر | برنامه‌های نکونام برای انتقام ویدیو گل مهدی طارمی به ویتوریاگیمارش ویدیو ضربات پنالتی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رئال مادرید و منچسترسیتی| عاقبت تعویض‌های پپ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آرسنال و بایرن مونیخ| پرواز توخل به نیمه نهایی ترکیب رئال مادرید و منچسترسیتی مشخص شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | بازگشت دی‌بروینه و ثبات در چینش رئال نتیجه و ویدیو خلاصه بازی الهلال و العین (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) | نوار پیروزی‌های الهلال بالاخره پاره شد! پخش زنده بازی بایرن مونیخ و آرسنال در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی رئال مادرید و منچسترسیتی در دور برگشت لیگ قهرمانان (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

پیست ویرانی در انتظار آبادی| ۱۰ میلیارد بودجه ناقابل!

  • کد خبر: ۵۶۸۰۰
  • ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
پیست ویرانی در انتظار آبادی| ۱۰ میلیارد بودجه ناقابل!
بودجه قطره‌چکانی مانع از تکمیل مجموعه بزرگ موتورسواری مشهد شده است و این اتفاق در حالی رخ داده که همواره موتورسواری از جمله رشته های ورزشی محبوب مشهد و خراسان بزرگ بوده است.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ بعد از شیوع و همه‌گیری ویروس مرگ‌بار، جمعه گذشته دومین مرتبه‌ای بود که مجموعه موتورسواری ویرانی میزبان موتورسوارانی بود که برای رقابت‌هایی به یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح قهرمانی استان گرد هم آمده بودند. این مسابقات با هیاهوی حضور قهرمان‌های برتر رشته موتور کراس استان همراه بود، اما بیشتر از صدای اگزوز‌ها و نمایش پرش‌های سواران، خلوت مجموعه‌ای جلب نظر می‌کرد که قرار بود مدت‌ها پیش به یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های موتورسواری استان تبدیل شود، اما فقر اعتباری مانع از آن شد تا موتورسواران خراسانی در رشته‌های مختلف لذت استفاده از این پیست را ببرند.

موتورسواری کرونایی؛ از شهریور تا بهمن

اولین رقابت‌های موتورکراس سال ۹۹ خیلی دیر و در واپسین روز‌های شهریور ۹۹، هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در پیست ویرانی برگزار شد. مسابقاتی ارزشمند برای ورزش‌کارانی که در تعطیلی هفت‌ماهه مکان‌های ورزشی تا آن موقع، فرصت مناسبی برای بازگشت به زندگی و هیجان نداشتند، اما بعد از آن مسابقات تا همین بهمن ماه، اوج‌گیری دوباره کرونا مانع برگزاری رقابت‌های دیگر در این عرصه شد تا اینکه با بهبود اوضاع و گرفتن مجوز‌های ستاد ملی مقابله با کرونای استان، دومین رقابت سال هم در پیست ویرانی برگزار شد؛ رقابت‌های قهرمانی استان به مناسب ایام‌ا... دهه فجر و با یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی.

۴۰ ورزش‌کار در ۳ ماده

«سرمای هوا باعث شد تا کمتر از این مسابقات استقبال شود، اما ۴۰ ورزش‌کار در قالب ۴ ماده ۸۵ سی‌سی، ۱۲۵ سی‌سی، ۲۵۰ سی‌سی و ۴۵۰ سی‌سی و رده سنی پیشکسوتان در این دوره از مسابقات با یکدیگر رقابت کردند.» این‌ها حرف‌هایی است که امیر زارعی، رئیس اداره ورزش‌وجوانان شهرستان طرقبه‌وشاندیز، درباره برگزاری رقابت‌های موتورکراس قهرمانی استان در مجموعه موتورسواری ویرانی به زبان می‌آورد. او تصریح می‌کند: تلاش کردیم همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم و مسابقات با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونای استان برگزار شد.

تعطیلی اماکن و موتورسواران ناکام

زارعی درباره کیفیت این مسابقات بعد از تعطیلی طولانی مکان‌های ورزشی و تمرین ناقص موتورسواران می‌گوید: این بزرگ‌ترین ایراد مسابقات بود و ورزش‌کاران به‌علت تعطیلی اماکن، در این مدت تمرین درست‌وحسابی نداشتند و به همین سبب از آمادگی کامل برخوردار نبودند. وی خاطرنشان می‌کند: با این همه امیدواریم تا با کاهش شیوع ویروس کرونا و امکان برگزاری مسابقات بیشتر، به ورزش‌کاران این رشته کمک کنیم تا به وضعیت آرمانی خود برسند.

پیست ویرانی؛ نیازمند اعتبار

رئیس اداره ورزش‌وجوانان شهرستان طرقبه‌وشاندیز با اشاره به ظرفیت‌های این مجموعه، می‌گوید: پیست ویرانی ظرفیت بزرگی برای مسابقات کشوری در رشته موتورسواری دارد. این مجموعه ۱۲.۵ هکتار است و برای ۶ رشته موتورسواری طراحی شده است، اما متأسفانه به‌جز پیست موتورکراس، دیگر پیست‌ها آماده بهره‌برداری نیستند. زارعی می‌افزاید: برای این مجموعه از پیست آفرود تا پیست کارتینگ، طراحی شده است، اما برای تکمیل این پیست‌ها اعتبار کافی وجود ندارد. معاون اسبق اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان یادآور می‌شود: با توجه به وضعیت پیچیده اقتصادی الان، نمی‌توان گفت چه میزان اعتباری برای تکمیل این پیست‌های مجموعه ویرانی نیاز است، اما هر پیست دست‌کم به ۲ تا ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
امیر زارعی یادآور می‌شود: با این بودجه قطره‌چکانی دولت نمی‌توان به تکمیل و بهره‌‎برداری این پروژه‌ها امیدوار بود. ما باید خودمان به‌دنبال اسپانسر یا خیر ورزشی باشیم تا با تکمیل پروژه‌ها و قبول بهره‌برداری از آن‌ها، برای خود درآمدزایی کند. وی می‌افزاید: بخش خصوصی اگر برای تکمیل این پروژه پای کار بیاید، می‌تواند خودش از مزایای بهره‌برداری از آن استفاده کند و درآمدزایی خوبی از این محل به دست بیاورد. زیرا یک پیست موتورسواری می‌تواند برای صاحبانش محل درآمد باشد.

نوسانات اقتصادی؛ بلای جان ویرانی

رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی خراسان‌رضوی درباره پیست ویرانی می‌گوید: از قدیم کار‌هایی در این مجموعه انجام شده است، اما برای اینکه بخش‌های باقی‌مانده تکمیل شود و مجموعه به بخشی فعال تبدیل شود، باید دیگر بخش‌ها ساخته شود. وی می‌افزاید: مجموعه ویرانی با توجه به آنکه طرقبه‌وشاندیز در همسایگی مشهد هستند، می‌تواند ظرفیت‌های خوبی را حتی برای مشهد به وجود بیاورد. فرضعلی گرایلی با اشاره به اعتبار لازم برای تکمیل این پیست، اظهار می‌کند: برای اینکه بتوانیم بگوییم چقدر اعتبار برای تکمیل مجموعه لازم است، باید بگوییم الان یا الان؟!
 
اوضاع و نوسانات اقتصادی به شکلی است که نمی‌توان در این‌باره قاطعانه حرف زد. ۶ ماه پیش پیمانکاری برای تکمیل و بهره‌برداری از مجموعه پا پیش گذاشت و قرار بود با ۴۰۰ میلیون تومان کار به پایان برسد، اما با نوسانات اقتصادی و بحران ناشی از رکود بازار تولید به‌علت کرونا، پشیمان شد. گرایلی خاطرنشان می‌کند: با این همه ان‌شاءا... تا پایان سال پیست سرعت ثامن را به بهره‌برداری خواهیم رساند. مدیرکل ورزش‌وجوانان قول داده است این اتفاق بیفتد. وی تصریح می‌کند: زیرسازی این پیست انجام شده و فقط آسفالت آن مانده که برای آن هم ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. این پیست یکی از مجهزترین و بهترین پیست‌های سرعت ایران و حتی خاورمیانه است.

پیست ویرانی؛ کمک‌کننده پیست ثامن

مجموعه موتورسواری ویرانی در حالی دارای ظرفیت‌های خوب مساحتی برای تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های موتورسواری کشور است که پیست مجموعه ورزشی ثامن‌الائمه (ع) نیز می‌تواند در کنار این پیست، مشهد را به قطب موتورسواری کشور تبدیل کند. با این تفاوت که آبادی پیست ویرانی می‌تواند بزرگ‌ترین مسابقات کشوری را به مشهد بیاورد و این فرصت را به استان بدهد تا در راستای توسعه ورزش موتورسواری که قهرمانان خوبی هم از این استان دارد، گامی مؤثر بردارد.
 
پیست ویرانی برای جهش بزرگ موتورسواری استان نیازمند اعتباری است که اگر چشم‌انتظار دولت‌ها باشد، شاید هرگز تأمین نشود و کار به سرانجام نرسد. پس باید از همین حالا مدیران و مسئولان این رشته در استان تلاش‌هایشان را برای تأمین این اعتبار از محل‌های دیگر دوچندان کنند. استان خراسان در رشته موتورسواری قهرمانان ارزنده‌ای، چون علی برزوزاده، محمدخانی، پورشکیب و... را دارد که نام و نشان این رشته ورزشی در سطح ملی هستند و مدال آسیایی هم دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->