افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

درباره افزایش قیمت گوشت قرمز و تفاوت نرخ‌ها در مناطق مختلف

  • کد خبر: ۵۷۰۲۷
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
درباره افزایش قیمت گوشت قرمز و تفاوت نرخ‌ها در مناطق مختلف
درحالی‌که تا دو هفته پیش، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان بود، در چند روز گذشته روند افزایش قیمت این ماده پروتئینی سبب شده است قیمت هرکیلوگرم آن در برخی مناطق مشهد حتی به ۱۳۵ هزار تومان نیز برسد.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ درحالی‌که تا دو هفته پیش، قیمت هرکیلوگرم گوشت گوسفندی بین ۱۰۰ تا ۱۰۵ هزار تومان بود، در چند روز گذشته روند افزایش قیمت این ماده پروتئینی سبب شده است قیمت هرکیلوگرم آن در برخی مناطق مشهد حتی به ۱۳۵ هزار تومان نیز برسد. این گرانی‌ها در شرایطی در بازار ایجاد شده است که به‌گفته محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌رضوی، تولید گوشت قرمز استان در وضعیت مناسبی قرار دارد.

مشاهدات خبرنگار ما از بازار مشهد نشان می‌دهد که هم‌زمان با گرانی‌های اخیر، تفاوت قیمت گوشت قرمز در مناطق شهر افزایش یافته است، به‌طوری‌که گوشت گوسفندی با تفاوت کیلویی ۲۰ هزار تومان در مناطق شهر عرضه می‌شود.

بر این اساس، در چهارراه میدان‌بار مشهد، هر کیلو ران بره ۱۱۲ هزار تومان، ران و گردن گوسفند ۱۲۶ هزار تومان، سردست کامل گوسفند ۱۲۴ هزار تومان و هرکیلو گوشت گوساله ۱۱۳ هزار تومان عرضه می‌شود. در چهارراه مخابرات قاسم‌آباد نیز ران بره ۱۲۵ هزار تومان، ران و گردن ۱۳۰ هزار تومان، سردست کامل گوسفند ۱۳۳ هزار تومان و گوشت گوساله، کیلویی ۱۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین در خیابان استقلال هرکیلو ران بره ۱۱۷ تا ۱۲۵ هزار تومان، ران و گردن گوسفند ۱۲۶ تا ۱۳۰ هزار تومان و سردست کامل گوسفند ۱۲۸ تا ۱۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد، با این حال در برخی مناطق مشهد، گوشت گوسفندی و گوساله با ارقام بیشتری نسبت‌به مراکز عمده عرضه گوشت فروخته می‌شود. در خیابان احمدآباد قیمت گوشت سردست کامل گوسفندی تا ۱۳۵ هزار تومان و نرخ گوشت گوساله نیز تا ۱۱۸ هزار تومان رسیده است. البته تفاوت قیمت گوشت چرخ‌کرده در مناطق شهر، بیشتر است؛ به‌عنوان مثال درحالی‌که در چهارراه گاز، گوشت چرخ‌کرده ۴۷ هزار تومانی نیز عرضه می‌شود، این نوع گوشت در سایر بازار‌ها بین ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در این میان هرچند برخی فروشگاه‌های اینترنتی مشهد برای جذاب‌تر کردن محصولات خود، آن‌ها را به‌عنوان محصولات تخفیف‌دار عرضه می‌کنند، بررسی شهرآرا نشان می‌دهد که قیمت برخی از این محصولات نه‌تن‌ها تفاوتی با دیگرفروشگاه‌های شهر ندارد، بلکه برخی از آن‌ها گران‌تر نیز فروخته می‌شود؛ به‌عنوان مثال آن‌ها یک کیلو گوشت گوساله را ۱۱۸ هزار تومان و یک کیلو سردست گوسفند را ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.
 
البته برخی از این فروشگاه‌ها سعی می‌کنند با بسته‌بندی شکیل، محصولات خود را گران‌تر از عرف بازار هم بفروشند؛ به طورر نمونه در یکی از این فروشگاه‌ها، گوشت گوساله خورشتی یک‌کیلویی تکه‌شده، ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. یک فروشگاه دیگر اینترنتی، یک کیلو ماهیچه گوسفندی را ۱۴۵ هزار تومان و یک کیلو گوشت چرخ‌کرده را ۱۱۸ هزارو ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند.

گوشت درحالی با این قیمت‌ها در بازار مشهد عرضه می‌شود که در سایت ۱۲۴، قیمت گوشت گوسفندی مخلوط (یک کیلوگرم) حداقل ۹۲ هزارو ۳۰۰ تومان و حداکثر ۱۱۲ هزارو ۶۰۰ تومان و نرخ گوشت گوسفندی مخلوط (یک کیلوگرم)، حداقل ۸۰ هزار تومان و حداکثر ۹۸ هزارو ۷۰۰ تومان اعلام شده است.

برخی فروشنده‌های گوشت در مناطق مرکزی شهر، گران‌تر بودن محصولات خود را به سن بره کشتارشده نسبت می‌دهند و می‌گویند افرادی که گوشت ارزان می‌فروشند، دام‌های پیرتر را عرضه می‌کنند، ولی یک فروشنده در چهارراه گاز به خبرنگار ما می‌گوید: این افراد به‌دلیل هزینه‌های جاری بیشتر مانند اجاره‌بها، گوشت را گران‌تر می‌فروشند. درواقع قیمت خرید ما با آن‌ها تفاوت چندانی ندارد، اما آن‌ها به بهانه کیفیت، محصولات خود را گران‌تر می‌فروشند.


گوشت، گران نیست

هرچند در دو هفته اخیر گوشت در بازار مشهد گران شده است، کارشناس اتحادیه دامداران خراسان‌رضوی معتقد است که قیمت فعلی گوشت، منطقی است و نباید آن را به حساب گرانی گذاشت. حسین سلیمی به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت هر کیلو دام زنده، ۵۵ تا ۵۶ هزار تومان است و باتوجه‌به هزینه‌هایی که در فرایند کشتار تحمیل می‌شود، قیمت هر کیلو لاشه در کشتارگاه ۱۰۵ هزار تومان است.
 
اگر قیمت گوشت در بازار به بیش از ۱۳۰ هزار تومان رسیده است، این مسئله را باید اتحادیه مربوط جواب دهد که چه عواملی سبب تفاوت زیاد قیمت لاشه از کشتارگاه تا بازار مصرفی می‌شود. سلیمی می‌افزاید: البته یکی از دلایل گرانی گوشت در دو هفته اخیر به پایان فصل عرضه دام پروارشده برمی‌گردد. باتوجه‌به در پیش بودن فصل زایمان دام‌ها، عرضه نیز مقداری کمتر می‌شود و این مسئله بر روی بازار تأثیر می‌گذارد.


تفاوت در کیفیت گوشت عرضه‌شده

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی هم با اشاره به تفاوت قیمت گوشت در مناطق مختلف مشهد می‌گوید: این تفاوت قیمت، ممکن است سبب شود برخی شهروندان تصور کنند تخلفی درحال رخ دادن است، درحالی‌که باید دقت کرد که در بسیاری مواقع، کیفیت گوشت‌های عرضه‌شده و همچنین الحاقات آن، سبب تفاوت قیمت در مناطق مختلف شهر می‌شود.

عباس اخوان می‌افزاید: به‌عنوان مثال ممکن است برخی واحد‌های صنفی، گوشت را بدون چربی به فروش برسانند و برخی دیگر نیز آن را با قلوه‌گاه و گردن بفروشند. همچنین برخی ممکن است دامی را که پیرتر است، کشتار کنند. ازآنجاکه دام‌ها ارزان‌تر است، با قیمت کمتری هم در بازار عرضه می‌شود. بر این اساس باتوجه‌به تفاوت کیفیت گوشت‌های عرضه‌شده، تفاوت قیمت آن در شهر تاحدی طبیعی است.
 
وی تاکید می‌کند: البته باید توجه کرد که هر واحد صنفی به افزایش حاشیه سود مشخصی، مجاز است و اگر بیشتر از مقدار مجاز بر روی کالا‌های خود بیفزاید، به‌عنوان متخلف با آن برخورد خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->