شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

کاظمی: نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی هستند

  • کد خبر: ۵۷۸۹۳
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کاظمی: نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی هستند
محمدکاظم کاظمی پژوهشگر، منتقد و فعال فرهنگی خراسان رضوی در نخستین کارگاه طراحی خدمت ویژه هم‏وطنان افغانستانی؛ نسل جدید مهاجران افغانستانی را نسلی بسیار مستعد و شیفته آگاهی و رشد فرهنگی دانست.

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدکاظم کاظمی شاعر، پژوهشگر، منتقد و فعال فرهنگی که به صورت آنلاین در این نشست حضور یافته بود اظهارداشت: نگاه به جامعه مهاجر در ایران تا سال‌های زیادی معطوف به مسئله بازگشت مهاجرین بود؛ اما امروز این نگاه به زندگی در ایران معطوف شده است. باید این واقعیت را در نظر گرفت که نسل جدید مهاجرین افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی و رشد فرهنگی است. اما از طرف دیگر این واقعیت را هم باید پذیرفت که مسائل مختلف از جمله مسائل زیستی و اقتصادی می تواند فشار مضاعفی برای جامعه مهاجر ایجاد کند. از این منظر توجه و حمایت ویژه ای هم لازم است تا زمینه تعاملات سازنده در جامعه بیشتر فراهم شود.

 

کاظمی: نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی هستند

 

مهاجران پیش از هر چیز از مشکل اقامتی در ایران رنج می‌‎برند

محمد ابراهیم شریعتی مدیر انتشارات عرفان نیز در این نشست، گفت: در گذشته شاهد تعاملات فرهنگی قابل توجهی در این حوزه بوده ایم، واقعیت این است که جامعه مهاجرین افغانستانی پیش از هر چیز از مشکل اقامتی در ایران رنج می برد و همین امر، تعاملات فرهنگی شایسته و مطلوب را تا اندازه زیادی دچار اختلال کرده است.

 

وی ادامه داد: تاکنون شاهد بوده‌ایم که دوستان فعال در حوزه فرهنگ همراهیֱهایی با مهاجرین افغانستانی در ایران داشته‌اند، اما تلخی ماجرا این است که هر لحظه ممکن است این همراه‌ ها در سازمان اتباع بی اثر و نافرجام شود. ای کاش نمایندگانی از این سازمان هم امروز در جمع ما بودند و تدابیری اتخاذ می شد که این مشکل اساسی از سرراه جامعه مهاجر افغانستانی برداشته شود. ای کاش وجود ما به عنوان مهاجر افغانستانی از وضعیت تهدید به فرصت تبدیل می شد؛ چرا که به عنوان ملت هایی با فرهنگ، زبان و دین مشترک پیوندها و اشتراکات زیادی بین ما برقرار است.

 

شریعتی تصریح کرد: امید ما در نهایت همچنان به دوستان فرهنگی است که در همه این مراحل و بحران ها در کنار ما باشند و از ما دفاع کنند. چرا که اگر این بار روانی از سر ما برداشته شود، مسائل دیگر خودبخود و آسان تر برطرف و تسهیل خواهد شد.

 

کاظمی: نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی هستند

 

نهاد کتابخانه‌ها نقشی تاثیرگذار در آشنایی نسل‌های نو با کتاب و فرهنگ دارد

حمیدرضا بوالی فعال فرهنگی نیز که در ارتباط برخط با این کارگاه حضور داشت در ادامه این نشست بیان کرد: در بحث هویت مفهومی وجود دارد با عنوان " به رسمیت شناخته شدن" و باید بگویم این مفهومی است که تا حدی در ارتباط با جامعه مهاجرین افغانستانی نادیده گرفته شده است. به عقیده من این به رسمیت شناخته شدن می بایست از نهادهای فرهنگی شروع  و به نهادهای رسمی منتهی می شده است. امیدوارم نهاد کتابخانه ها در این زمینه اهتمام ویژه ای به خرج دهد تا مسئله هویتی بچه های افغانستانی دقیق تر و سریع تر به نتیجه برسد. نهاد کتابخانه ها به عنوان نهادی که نسل‌های نو را با فرهنگ و کتاب آشنا می کند، می تواند نقش موثری در این زمینه ایفا کند. واقعیت این است که کودکان و نوجوانان افغانستانی از سطح هوشی و توانمندی بالاتر از تصور ما برخوردارند و بر همین اساس این تعاملات می تواند در سطحی فراتر از آنچه در ذهن ما است، برقرار شود.

 

بچه‌های افغانستانی امروز بخشی از این جامعه هستند

سرور رجایی شاعر و فعال فرهنگی افغانستانی و مسئول خانه ادبیات افغانستان در ایران در بخش بعدی این نشست در سخنانی گفت: واقعیت این است که اگر بتوانیم منابع کتابخوانی درباره افغانستان را تامین کنیم مهاجرین افغانستانی هم بیشتر به کتابخانه ها جذب خواهند شد. کتاب ها و تالیف های متعددی وجود دارد و البته ضرورت دارد نیاز ما به کتاب های علمی و تخصصی هم مورد توجه قرار بگیرد. همچنین جا دارد بخشی از توجهمان را هم به توجیه معلمان در رابطه با بچه های افغانستانی اختصاص بدهیم؛ چرا که این بچه ها هم امروز بخشی از این جامعه هستند. باید این پرسش را مطرح کنم که در این چند دهه چند عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان افغانستانی منتشر شده است؟ واقعا تعداد این کتاب ها انگشت شمار است. معتقدم هر نهاد فرهنگی در ایران باید از وجود یک افغانستانی به عنوان همکار بهره ببرد.

 

کاظمی: نسل جدید مهاجران افغانستانی بسیار مستعد و شیفته آگاهی هستند

 

​سید مجید سلطانی مدیر موسسه فرهنگی هنری شانه سرک نیز در سخنانی کوتاه در این نشست گفت: عدالت اجتماعی ایجاب می کند با توجه به جمعیت مهاجران افغانستانی، فعالیت های مهاجرین مورد حمایت و کمک های ویژه  قرار بگیرد که این در حالی است که متاسفانه در مدارس ما منابع و کتاب های به روز به ندرت دیده می شوند.

 

نخستین جلسه از کارگاه «طراحی خدمات ویژه هم‌وطنان افغانستانی عضو کتابخانه‌های عمومی» که به بازگویی نیازهای آموزشی فرهنگی و اطلاع‌رسانی هم‌وطنان افغانستانی مقیم ایران اختصاص داشت به دبیری و اجرای حامد محققی با حضور امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد؛ مهدی توکلیان مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل نهاد، محمدهادی ناصری طاهری، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران، محمد کاظم کاظمی (شاعر)، سرور رجایی (شاعر و نویسنده)، محمدابراهیم شریعتی (ناشر) و حمید بوالی سخنرانی (فعال رسانه‌ای) و با حضور مجازی کتابداران منتخب و مربیان کارگاه از ۵ استان تهران، سمنان، قم، یزد و خراسان رضوی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

 

منبع: برنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->