واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

چرا خودروهای وارداتی بدون مشتری است؟

  • کد خبر: ۵۷۹۷۰
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
چرا خودروهای وارداتی بدون مشتری است؟
رکود بازار خودرو‌های وارداتی هم‌زمان با افزایش انتظار برای کاهش نرخ ارز ادامه دارد.
مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ تابستان امسال برای خریدشان رقابت بود؛ مشتری زیاد و فروشنده کم. کار به جایی رسیده بود که سخن گفتن درباره از نظر کارشناس برای تعیین قیمت خودرو‌های خارجی، یک جورایی، شوخی بود! واقعیت، اما این است که بازار خودرو‌های خارجی، آینه تمام‌نمای وضعیت بازار ارز است. هرقدر بازار ارز نا‌بسامان و صعودی باشد، بازار خودرو نیز افسارگسیخته‌تر خواهد بود.

صعود قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا ادامه داشت. بعد از آن تحت‌تأثیر رخداد‌های سیاسی و به‌دنبال کاهش التهابات بازار ارز، این بازار نیز آرام شد. در نیمه آخر دی که شاهد کاهش نرخ دلار تا ۲۱ هزار تومان بودیم، قیمت‌ها در این بازار نیز کاهش پیدا کرد، به‌طوری‌که برخلاف قاعده تابستان، بازار از خریدار خالی و از فروشنده پر شد.

با این حال در بهمن، بعد از افزایش دوباره نرخ ارز، این بازار کمی تکان خورده است. ازسوی دیگر، چون انتظارات بازار درباره آینده نرخ ارز افزایشی نیست و بیشتر جانب ثبات و حتی نزول قیمت را دارد، روند معاملات در بازار خودرو‌های خارجی همچنان کم‌هیجان است و در رکود پیگیری می‌شود، به‌نحوی‌که با وجود کاهش چشمگیر قیمت‌ها نسبت‌به نیمه نخست سال، همچنان این بازار بدون خریدار است و بعید به نظر می‌رسد که به‌زودی شاهد رونق مجدد باشد.


کالای سرمایه‌ای یا کالای مصرفی؟

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل و فروشندگان مشهد در گفتگو با خبرنگار ما درباره وضعیت خریدوفروش خودرو‌های خارجی و لوکس در مشهد گفت: ریزش قیمت دلار و رسیدن آن به مرز ۲۱ هزار تومان، سبب شد قیمت خودرو‌های لوکس و خارجی نیز ۲۰ تا ۲۵ درصد ریزش داشته باشد، با این حال افزایش قیمت دلار در روز‌های گذشته، موجب شد که این روند متوقف شود و برخی خودرو‌های خارجی افزایش قیمت پیدا کنند.

حمیدرضا حیدری افزود: هم‌اکنون بازار خودرو‌های خارجی به‌دلیل نوسان شدید بازار به‌شدت راکد است و خریداران ترجیح می‌دهند تا به ثبات رسیدن قیمت ارز صبر کنند.
 
وی با بیان اینکه در مشهد خودرو‌هایی خارجی با هدف سرمایه‌گذاری خریدوفروش می‌شوند، گفت: رشد قیمت ارز در سه سال اخیر، توقف واردات خودرو و خروج خودروسازان خارجی از ایران، سبب رشد جهشی قیمت خودرو‌های خارجی شد. همین مسئله سبب شد که مردم به‌منظور سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود، وارد این بازار شوند. همچنین در اواسط تابستان امسال که بازار سرمایه دچار ریزش شده بود، اقبال به خرید خودرو‌های خارجی ازسوی افرادی که بر روی این خودرو‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزایش یافت.

زمانیان، یکی از نمایشگاه‌داران خودروی مشهد نیز، درباره بازار خودرو‌های خارجی به خبرنگار ما گفت: از اواسط آبان که قیمت دلار شروع به ریزش کرد، قیمت برخی خودرو‌های خارجی نیز در مشهد تا ۵۰۰ میلیون تومان ریزش کرد، اما اکنون به‌دلیل رشد قیمت دلار، ریزش قیمت‌ها متوقف شده است.
 
وی با بیان اینکه اقشار مختلفی در مشهد بر روی خودرو‌های خارجی سرمایه‌گذاری می‌کنند، گفت: بسازوبفروش‌ها و دکتر‌ها ازجمله افرادی هستند که در یک سال گذشته، بخشی از سرمایه خود را وارد بازار خودرو کرده‌اند. البته در بین مشتریان خودرو‌های خارجی حتی خانم مسن هم دیده می‌شد که برای حفظ پولش ترجیح داده بود به‌جای سکه و طلا، خودروی خارجی بخرد. وی درباره وضعیت فعلی بازار گفت: اکنون بازار خودرو‌های لوکس و خارجی در مشهد راکد است.


فسخ قرارداد‌ها از سمت خریدار برای جلوگیری از ضرر

اصغری، یکی دیگر از نمایشگاه‌داران خودرو، با وجود اینکه رکود در بازار خودرو‌های خارجی در مشهد را تایید کرد، گفت: بااین‌حال اگر همین الان افراد، خودروی خارجی خود را ۱۰ تا ۱۵ میلیون زیر قیمت بازار عرضه کنند، می‌توانند آن را به فروش برسانند. البته در زمان ریزش قیمت‌ها، نمونه‌هایی از فسخ معامله بین خریدار و فروشنده داشتیم، زیرا افراد باتوجه‌به ریزش زیاد قیمت خودرو‌های خارجی، احساس می‌کردند دچار زیان زیادی شده‌اند و درحال از دست دادن سرمایه خود هستند.


مشکل نگهداری خودرو‌های خارجی

هرچند این روز‌ها به‌دلیل تحریم‌ها و رشد قیمت دلار نسبت‌به سه سال گذشته، تامین قطعه‌های خودرو‌های خارجی یکی از معضلات مالکان آن‌ها در مشهد است، رشد فزاینده قیمت آن‌ها سبب شده است که بسیاری از افراد، این مسائل را نادیده بگیرند و به امید سود زیاد در این بازار سرمایه‌گذاری کنند، با این حال از سال گذشته که ورود قطعه‌های خودرو‌های خارجی از امارات کمتر شده است و همچنین به‌علت نبود دفاتر نمایندگی رسمی این خودروها، امکان خدمت‌رسانی اصولی به خودرو‌های لوکس در مشهد و حتی تهران با مشکلات زیادی مواجه شده است.
 
بسیار پیش می‌آید که مالکان به‌دلیل نبود قطعات اصلی مجبور می‌شوند به نصب قطعات دست‌دوم اقدام کنند که نتیجه این کار، کاهش عمر مفید خودرو و افزایش تعداد سرویس‌های موردنیاز است که گاه نیز با اشتباهات تعمیرکاران نیز همراه می‌شود و به خودرو آسیب وارد می‌کند.
 
برای نمونه هم‌اکنون آینه‌بغل سانتافه و اسپورتیج اصلی یک‌میلیون‌و ۷۵۰ هزار تومان، سپر سانتافه نیو، ۲ میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان و قطعات سپر و جلوی پنجره پورشه کاین۲۰۱۰ همراه با یک عدد زاپاس ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. همچنین سپر جلو و عقب لندکروز۲۰۱۳ همراه با چراغ‌های جلو، ۲۸ میلیون تومان به فروش می‌رسد. سرویس‌های منظم و دوره‌ای آن‌هم برای خودرو‌های لوکس، بسیار ضروری است و باید بعد از هر کارکرد مشخص که درون دفترچه خودرو ذکر شده است، به انجام برسد. براساس برآوردها، سرویس دوره‌ای برخی خودرو‌های خارجی ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد.


قیمت خودرو‌های لوکس در مشهد

مروری بر آگهی‌های منتشرشده در سایت‌های دیواروشیپور و... نشان می‌دهد که قیمت خودرو‌های خارجی و مونتاژ نسبت‌به یک ماه گذشته در مشهد، حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد ریزش داشته است.
براساس آگهی‌های انتشاریافته، اکنون در مشهد تویوتا لندکروز چهاردر، مدل۲۰۱۲ با ۹۵ هزار کارکرد و ۱۰ ماه بیمه، ۳ میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان، بی‌ام‌و مدل۲۰۱۴ با ۴۰ هزار کارکرد و ۱۲ ماه بیمه، ۲ میلیاردو ۲۰۰ میلیون تومان، ولوو مدل ۲۰۱۶ با کارکرد ۵۲ هزار و ۲ ماه بیمه، ۳ میلیاردو ۸۵۰ میلیون تومان، مازراتی گرن‌کبریو ۲۰۱۲، با کارکرد ۶۰ هزار، ۵ میلیارد تومان، لندکروز ۲۰۱۰ با ۱۶۰ هزار کارکرد و ۱۱ ماه بیمه، ۳ میلیارد تومان، پورشه باکستر ۷۱۸، مدل۲۰۱۷، با کارکرد ۳۰ هزار و ۹ ماه بیمه ۵ میلیارد تومان، لکسوس NX۳۰۰ هیبرید ۲۰۱۷ با ۵۰ هزار کارکرد و ۶ ماه بیمه، ۲ میلیارد‌و ۵۰۰ میلیون تومان، هیوندای سنتنیال، مدل۲۰۱۳ با ۹۸ هزار کارکرد و ۱۲ ماه بیمه، ۲ میلیاردو ۷۵۰ میلیون تومان و پورشه کاین S، مدل۲۰۱۲ با کارکرد ۶۰ هزار و ۱۰ ماه بیمه، ۴ میلیاردو ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->