مرغداران از تعیین دستوری وزن مرغ گله دارند

  • کد خبر: ۵۸۷۸۷
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
مرغداران از تعیین دستوری وزن مرغ گله دارند
مرغداران از کاهش دستوری وزن مرغ که برای هر مرغ وزن ۲کیلو در نظر گرفته شده است، گله دارند؛ زیرا باعث کاهش میانگین تولیدشان شده است و این برهه زمانی را موقعیت مناسبی برای تعیین دستوری وزن مرغ نمی‌دانند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، بازار مرغ و تخم‌مرغ انگار قرار نیست برای مرغدار و مصرف‌کننده روزهای آرامی را داشته باشد، زیرا در سال‌های گذشته این منبع پروتئینی هم که برای مردم مقرون‌به‌صرفه‌ بود، کم‌کم در سفره مردم کم‌رنگ شد. کاهش نسبی تقاضا برای خرید مرغ در بازار بیانگر این مطلب است. 

دبیر انجمن مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز درباره تعیین دستوری وزن مرغ اظهار کرد: این طرح که از سوی دولت مصوب شده ذاتا طرح خوبی است، اما در این برهه زمانی که گوشت قرمز کیلویی۱۵۰هزار تومان است و از طرفی مصرف مرغ به‌دلیل نزدیکی ایام عید افزایش پیدا کرده است، طرح مناسبی نیست و‌ شاید کمبود هم به‌وجود بیاورد.
وی افزود: متولیان تصمیم‌گیرنده، نباید کاهش وزن دستوری مرغ را در این ایام انجام می‌دادند. ولی ذاتا طرح خوبی است، زیرا باعث‌ کاهش مصرف نهاده هم می‌شود و تعیین وزن برای مرغ در استاندارد دنیا هم به همین صورت است، اما اکنون زمان مناسبی نبود.

 

به گفته محمدی، در این برهه هم در وزن و‌ هم سن مرغ تکلیفی عمل شده است، به‌طوری‌که به ازای ۴کیلو نهاده دانی که در هر دوره چهل‌روزه به پرورش مرغ تعلق می‌گیرد، باید مرغ دوکیلویی بارگیری شود.
وی اضافه کرد: بارگیری مرغ در سال گذشته با وزن ۲کیلو و۶۰۰گرم بوده است، اما اکنون به ۲کیلو رسیده که باعث شده است حدود یک‌سوم از تولید کم شود.


این مرغدار در ادامه گفت: اندازه‌گذاری برای مرغ ایده خوبی است، اما در این برهه زمانی اقدام مناسبی نبوده است. باتوجه‌به اینکه هم‌زمان وزن تولید کم شده است و قیمت دستوری هم برای مرغ اعلام کردند. در استان‌های دیگر توافق شده است و قیمت مصوب مرغ را افزایش دادند، ولی در خراسان قیمت پایین تعیین شده است و چیزی حدود ۲۰۰۰تومان نسبت به قیمت مرغ در استان‌های مجاور کمتر است. به‌طوری‌که مرغداران باتوجه‌به محدودیت نهاده دانی، ذخایر آن‌چنانی هم ندارند.


وی اذعان کرد: در گذشته از استان‌های مجاور ورودی مرغ از استان گلستان، گنبد و خراسان شمالی داشتیم  که اکنون ورودی نداریم. مرغ گناباد و عمده مرغ جنوب خراسان نیز به سیستان‌وبلوچستان می‌رود و مرغ سبزوار هم به‌سمت تهران روانه می‌شود.
به گفته دبیر انجمن مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی باید قیمت مصوب مرغ مقطعی افزایش یابد و سن بارگیری مرغ را هم به‌دلیل اینکه در ایام عید تقاضا زیاد می‌شود، افزایش دهند.


وی در ادامه گفت: اکنون قیمت مصوب مرغ درب مرغداری ۱۴هزار و ۴۰۰تومان است و در بازار مصرف‌کننده حدود ۲۰هزار و ۴۰۰تومان، که پایین‌ترین قیمت اکنون در ایران مربوط به بازار خراسان رضوی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->